تهران- ایرنا- نیروهای انگلیسی حدود دوهفته پیش در تنگه جبل الطارق یک نفت کش پانامایی حامل نفت ایران را توقیف کردند؛ غیر قانونی و بر خلاف عرف بین المللی و پاسخ آمریکا و متحدانش و نیز امپراتوری رسانه ای غرب به این اقدام سکوت بود، اما وقتی نیروهای ایرانی در تنگه هرمز در منطقه خلیج فارس یک کشتی متخلف انگلیسی را متوقف کردند، یک جنجال هماهنگ بین المللی شکل گرفت.

در ارتباط با این دوگانگی در برخورد با مسائل بین المللی، می بایست چند موضوع را که از جمله موارد تبعیض در روابط بین الملل محسوب می شود، مورد تامل قرار داد.

اول اینکه امپراتوری رسانه ای تحت کنترل صهیونیست ها و شیوخ خلیج فارس، سرگرم تکمیل پروژه ایران هراسی هستند و از مسیر ماجرای نفت کش ها به دنبال آن هستند تا القا کنند که ایران در حال برهم زدن امنیت آبهای بین المللی است.

انگلیسی ها کشتی ایرانی را بدون دلیل توقیف کردند؛ یک اقدام کاملاً خارج از عرف که لازم بود حتی سازمان های بین المللی هم در این ارتباط ورود و آن را محکوم می کردند، بطوری که دولت پاناما اعلام کرده که از دولت انگلیس به همین دلیل شکایت خواهد کرد، اما کشتی متوقف شده انگلیسی توسط نیروهای ایرانی که با یک جنجال روبه رو شد، عملاً قوانین کشتی رانی را نقض کرده بود.

کشتی انگلیسی از مسیر پر خطر و برعکس و خاموش کردن سیستم ناوبری خود، مسیر تردد کشتی ها در تنگه هرمز را ناامن کرده بود و بعداً که این ماجرا به افتضاحی برای لندن تبدیل شد، آنها مدعی شدند روس ها سیستم ناوبری این کشتی را دستکاری کرده بودند تا مسیر کشتی منحرف شود.

دومین نکته آنجاست که دولت ها و رسانه های کشورهای خارج از حیطه ائتلاف آمریکایی نیز جرات و یا توان لازم را در این آوردگاه ندارند، این درحالی است که این بدعت ها در آینده می تواند در سایر کشورها نیز اتفاق بیفتد؛ البته اگر روی دریا نشد، در خشکی!

سومین نکته اینجاست که دولت های عضو شورای امنیت، به دلیل برخورداری از امتیازات ویژه ای که ناشی از قدرت نظامی است، خود را در انجام اقدامات غیر قانونی و رفتارهای پر ریسک مجاز می دانند و دچار این توهم شده اند که سایرین باید در ذیل سیاست های آنان حرکت کنند و دولت های سلطه پذیر نیز به این توهمات دامن زده اند.

اکنون، روشن شدن ابعاد این حوادث، ثابت کرد که ماجراجویی های خطرناک انگلیسی ها، امنیت جهانی را به مخاطره انداخته است، آن هم در شرایطی که بحران سیاسی ناشی از برگزیت لندن را فرا گرفته و رسانه های بین المللی به نقل از مقام های آمریکایی و انگلیسی فاش ساخته اند که این اقدام لندن به توصیه گروه تندروها به رهبری بولتون صورت گرفته است و اساساً ماهیت سیاسی دارد.

بنابراین براساس قوانین حقوق بین الملل بویژه در بحث تامین امنیت آبراه ها و تنگه های بین المللی، حق جمهوری اسلامی ایران برای شکایت از دولت انگلیس در محاکم حقوقی و قضایی بین الملل محفوظ خواهد بود؛ اولی به دلیل اقدام غیر قانونی توقیف نفت کش ایرانی در جبل الطارق که به منزله دزدی دریایی است و دومی به مخاطره انداختن مسیر تردد کشتی ها در تنگه هرمز!

آنها که خارج از میدان بازی نشسته اند، در حالی در قبال دو اتفاق جاری موضع گیری جانبدارانه کرده اند که شروع کننده بازی خطرناک دریایی، دولت متزلزل لندن بوده است و این یک رویه خطرناک در روابط بین الملل به حساب می آید.