سنندج - ایرنا - جاده‌های کردستان به دلیل کوهستانی، صعب العبور بودن، موقعیت توپوگرافی و جغرافیایی منطقه و عدم بهینه سازی از استاندارد پایینی برخوردار هستند که ایمن‌سازی آن نیازمند یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار است.

معاون راهداری، اداره کل راهداری، حمل و نقل جاده ای کردستان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هم اکنون در این استان حدود هشت هزار کیلومتر راه وجود دارد که ۲ هزار کیلومتر آن را راه‌های اصلی و فرعی و 6 هزار کیلومتر آن را راه‌های روستایی تشکیل می دهد.

رامبد نوذری اضافه کرد: این میزان راه نیازمند ایمن‌سازی با صرف هزینه ای بیش از یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است که اقدامات مورد نیاز ایمن‌سازی در جاده‌ها به ویژه راه‌های اصلی شامل نصب تابلو و علائم، نیوجرسی و گارد ریل، روکش آسفالت، تعریض و اصلاح نقاط حادثه خیز است.

وی با اشاره به اینکه ۲ هزار کلیومتر از 6 هزار کیلومتر راه روستایی و فرعی آسفالته است، افزود: هم اکنون برخی از ۲ هزار کیلومتر راه آسفالته به اقدامات ایمن‌سازی نیازمندند و علاوه بر آن در تمامی این مسیرها باید خط کشی انجام شود.

معاون راهداری، اداره کل راهداری، حمل و نقل جاده ای کردستان گفت: این اداره کل در سال بخشی از خدمات ایمن سازی را در راه‌های اصلی، فرعی و روستایی انجام می‌دهد اما با توجه به تامین سالانه حداکثر ۵۰ تا ۱۰۰ میلیارد ریال از این اعتبار اتمام آن نیازمند صرف زمانی بیش از ۱۰ سال دارد.

نوذری یادآور شد: میانگین تضمین آسفالت در کشور پنج سال است و بسته به کیفیت مصالح مورد استفاده، موقعیت جغرافیایی و کیفیت کار تا ۲۰ سال نیز قبل استفاده است اما در تمام این مدت راهداری موظف است بر حسب وظیفه ذاتی خود همواره از این زیرساخت‌ها محافظت کند.

وی تاکید کرد: انتظار می رود اختصاص اعتبارات مورد نیاز این اقدام از سوی دست‌اندرکاران استان به صورت ویژه پیگیری شود و علاوه بر آن مبالغی از منابع استانی در اختیار راهداری قرار بگیرد تا بتوانیم کمبود اعتبارات بخش ایمن‌سازی را به صورت ویژه جبران کنیم.

طول شبکه راه های استان حدود هشت هزار کیلومتر است که این میزان شامل حدود ۶ هزار کیلومتر راه روستایی، ۳۰۰ کیلومتر بزرگراه، ۴۰۰ کیلومتر راه اصلی و یک هزار و ٣٠٠ کیلومتر راه فرعی است.

کردستان با ۲۸ هزار کیلومتر مربع در حاشیه جنوبی رشته کوه زاگرس قرار گرفته و یکی از مناطق سرسیر کشور است.

۳۰۳۴/۹۱۰۲