دهلی نو-ایرنا- دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا که هم اکنون میزبان عمران خان نخست وزیر پاکستان است اعلام کرد که آمریکا آماده میانجی گری برای حل مساله کشمیر میان هند و پاکستان است موضوعی که هند با آن مخالفت کرد.

نشریه "تایمز او ایندیا" نوشت: ترامپ در جلسه مطبوعاتی مشترک با عمران خان در واشنگتن گفت: نخست وزیر هند دو هفته پیش به من پیشنهاد کرد که برای حل مساله کشمیر میانجی گری کنم. هند و پاکستان هر دو خواهان حل این مساله هستند. من بسیار علاقه مند به کمک در حل مساله کشمیر هستم.
راویش کومار سخنگوی وزارت امور خارجه هند در پاسخ به این اظهارات رئیس جمهوری آمریکا گفت: نارندرا مودی نخست وزیر هند هیچ پیشنهادی به دونالد ترامپ در خصوص مساله کشمیر نداده است. موضع دائمی هند این است که تمام مسائل با پاکستان باید به صورت دوجانبه میان دو کشور مطرح شوند. توافق‌های شیملا و لاهور زمینه لازم برای حل تمام مسائل میان دو کشور را فراهم می‌کنند.

عمران خان نخست وزیر پاکستان نیز در دیدار با ترامپ گفت: در صورتی که شما بتوانید در مساله کشمیر وارد شده و آن را حل کنید، دعای یک میلیارد نفر همراه شما خواهد بود.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز جهت کاهش نارضایتی هند از این سخنان ترامپ در بیانیه‌ای اعلام کرد: کشمیر یک مساله دوجانبه میان هند و پاکستان است. اما در هر صورت آمریکا آماده کمک به دو کشور است.

هند به شدت با جهانی شدن مساله کشمیر مخالف است و نقش هیچ کشور یا سازمان سومی را برای حل این مساله نمی‌پذیرد.

برخلاف هند، پاکستان با ورود سایر کشورها جهت حل مساله کشمیر مخالفت نمی‌کند و تاکنون چندین بار در مجامع بین المللی مساله کشمیر را مطرح کرده و خواستار میانجی گری کشورها شده است.

بر اساس توافق شیملا که در سال ۱۹۷۲ میان هند و پاکستان امضا شده است، دهلی نو خواهان حل مساله کشمیر به صورت دوجانبه شده است و با دخالت هر کشور سوم مخالفت کرده است.

دهلی نو پیش از این نیز با پیشنهادات میانجی گری آمریکا، ترکیه و سازمان ملل برای حل مساله کشمیر مخالفت کرده است.

بخشی از کشمیر در خاک هند و بخشی دیگر در خاک پاکستان قرار دارد. هر دو کشور ادعای مالکیت بر تمام کشمیر را دارند و همین موضوع یکی از علل اصلی مناقشه دیرینه میان دهلی نو و اسلام آباد از زمان استقلال پاکستان از هند در سال ۱۹۴۷ میلادی تاکنون است.