«سلیمان پاک سرشت» روز سهشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته ملی مهارت آموزی که در محل سازمان فنی و حرفهای برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا، گفت: آرایش جدیدی در موضوع اعزام نیروی کار به خارج از کشور شکل گرفته است.
وی افزود: پیش از این افراد به کاریابیهای خارجی معرفی میشدند و اعزام انجام میشد اما در فضای جدید کشورهای متقاضی تمایل دارند با اتکای به نظام آموزشی خود که در کشور ما فعال است و نظام ارزشیابی که وجود دارد نیرو بپذیرند.
معاون وزیر کار گفت: در واقع نقش دولت به عنوان تسهیلگر و مبادله کننده اطلاعات از نظام سلایق حرفهای کشورهای متقاضی برای عمل، اثربخش است.
وی ادامه داد: در این زمینه گفت و گوهایی با کشورهای دیگر انجام دادیم. مهمترین تقاضای آنها این است که بایستی با اطمینان و تضمین نظام مهارت آموزی، نیروی کار را جذب کنیم.
پاک سرشت گفت: تقسیم کار انجام شده و براساس استانداردهای مورد قبول کشور متقاضی این آموزشها انجام میشود و افرادی که این آموزشها را از قبل دارند، ارزشیابی میشوند.
وی توضیح داد: اگر به صورت مشخص بخواهم بگویم در مورد کشور آلمان استانداردها را در چهار رشته پرتقاضای آن کشور دریافت کردیم و پس از مبادله و مقایسه با استانداردهای کشورمان متوجه شدیم بخش زیادی از آنها منطبق با استانداردهای ماست و تفاوت آنها در حجم آموزش بود و آنها معتقدند حجم آموزش باید بیشتر باشد اما به لحاظ محتوا یکی بود.
رئیس سازمان فنی و حرفهای اضافه کرد: لازم بود دورههای تکمیلی در این موضوع پیشبینی شود و سازمان به حوزه معاونت کارآفرینی اشتغال اعلام آمادگی کرد تا افراد آموزش دیده و کسانی که به تازگی آموزش دیدند را براساس استانداردها استفاده کنیم.
وی ادامه داد: در شرایط جدید و تحت تاثیر شرایط موجود سرعت اقدامات کم شد، اما باز هم ادامه دارد.
معاون وزیر کار گفت: نقشی که برای سازمان فنی و حرفه ای وجود دارد این است که استانداردهای جامعه هدف را شناسایی و صلاحیت افراد را متناسب با آن استانداردها ارزیابی و افراد را معرفی کند.
وی افزود: در سایت معاونت کارآفرینی اشتغال، فرایندی برای اعزام نیرو به کشور آلمانی و کرواسی طراحی شده است. افراد پس از ثبت نام به سازمان فنی و حرفه ای برای دوران آموزش معرفی میشوند.
بیش از ۳۱ هزار دانش آموز سال گذشته آموزش دیدند
رییس سازمان فنی و حرفهای کشور درخصوص طرح مهارت آموزی دانشآموزان، گفت: این طرح ابتدا به صورت آزمایشی انجام شد و سپس به صورت سراسری انجام میشود و در ۲۹۰ عنوان در دوره متوسطه در حال انجام است.
وی افزود: هم اکنون به ۵۰۰ عنوان آموزش در سال تکثیر یافته است.
پاک سرشت گفت: در سال تحصیلی گذشته (۱۳۹۸ ـ ۱۳۹۷) ۳۱ هزار و ۲۵۵ دانش آموز در ۲۹۰ حرفه آموزش دیدند.
۴۰ درصد متقاضیان آموزشهای مهارتی فارغ التحصیلان تشکیل میدهند
معاون وزیر کار در خصوص مهارت آموزی دانشجویان و فارغ التحصیلان گفت: بر اساس بررسیهای انجام شده حدود ۴۰ درصد از متقاضیان آموزشهای مهارتی سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور را فارغ التحصیلان و دانش آموختگان دانشگاهی تشکیل میدهند.
وی اضافه کرد: سازمان فنی و حرفهای در این زمینه همکاریهایی را با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شروع کرده است و در ۲۸ دانشگاه مراکزی با عنوان مدیریت مهارت آموزی و مشاوره ایجاد کردیم و مشاورههایی متناسب با رشته تحصیلی و شایستگیهای شغلی ارائه میشود.
به گفته پاک سرشت سال گذشته ۴۱ هزار و ۵۸۷ نفر از دانشجویان مشاوره شغلی دریافت کرده اند.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور بیان کرد: ۴۲ درصد از کارجویانی که برای مهارت آموزی به مراکز آموزش فنی و حرفهای معرفی میشوند بعد از طی دوره آموزش مهارتی، موفق به ورود به بازار کار یا راه اندازی کسب و کار میشوند.
۱۲۷ هزار سرباز آموزش مهارتی فراگرفته اند
وی همچنین درباره طرح مهارت آموزی سربازان گفت: از سال ۱۳۹۶ این طرح شروع و سال گذشته ۱۲۶ هزار و ۹۱۲ سرباز دوره مهارتی را طی کردند.
معاون وزیر کار گفت: ۷۰ هزار نفر از سربازان گواهینامه مهارتی دریافت کردند و با توجه به اهمیت این موضوع یک روز را به عنوان مهارت آموزی سربازان نامگذاری کردیم.
وی در پایان درباره برنامه سازمان فنی و حرفهای درباره مهارتهای جدید در بازار کار، گفت: مهارتهای جدید مهارتهایی هستند که از ناحیه تحولات تکنولوژی و فناوری ایجاد میشود.
پاک سرشت افزود: یکی از ماموریتها و برنامهریزیهای سازمان این است که تحولات و مهارتها را شناسایی کند و امسال نیز با همکاری موسسات علمی معتبر ۱۰ رشته پرمخاطب شناسایی شد.