تا بیست روز دیگر کارت سوخت به کیف پول بیشتر ایرانیها بر میگردد و خودروسواران برای بنزین زدن باید کارت سوخت خود را همراه داشته باشند.
اینکار اگر چه بدون اهرم افزایش قیمت انجام میشود اما به گفته وزیر نفت میتواند به کنترل و ساماندهی مصرف بنزین و از همه مهمتر کاهش قاچاق سوخت کمک کند زیرا در شرایط فعلی و با توجه به افزایش قیمت دلار در ایران و نفت در جهان، فاصله قیمتی بین سوخت در داخل و خارج مرزها تا چند برابر نیز میرسد و همین امر قاچاق سوخت را دوباره جذاب کرده است.
با این حال همچنان واقعی شدن قیمتها بهترین راهحل مقابله با قاچاق سوخت و البته کنترل مصرف بنزین در کشور به شمار میرود اما در برخی از ارکان نظام مقاومت برای تعدیل قیمتها وجود دارد.
به گفته «جلال میرزایی»، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی سران قوا به این نتیجه رسیدهاند که تعدیل قیمتها در سوخت باید در دستور کار باشد.
وی به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفته که این موضوع چند ماه پیش نیز در مجلس مطرح شده اما نمایندگان نتوانستند به جمعبندی مشخص برای اجرای یک سناریو برسند و از همین رو تنها احیای کارت سوخت بدون سهمیهبندی و یا دو نرخی شدن بنزین به تصویب رسید.
میرزایی معتقد است کار تعدیل قیمتها با نزدیک شدن به انتخابات مجلس سختتر هم میشود و همراهی نمایندگان برای افزایش قیمت سوخت کاهش پیدا میکند.
اشاره این نماینده مجلس به تلاش نمایندگان فعلی برای کسب آرا و حضور در مجلس یازدهم است که باعث میشود بیشتر به سمت تصویب طرحها و لایحههایی بروند که به مذاق مردم خوش بیاید و در این بین افزایش قیمت بنزین اصلاً باب طبع نیست. همین ملاحظهکاریها باعث شده تا سناریوهای مطرح شده از سوی وزارت نفت برای سر و سامان دادن به وضعیت مصرف و قاچاق سوخت که در راس آنها بنزین و گازوئیل قرار دارد در مجلس بینتیجه بماند.
وی ادامه داده که با عدم اجماع نمایندگان بر سر نحوه افزایش قیمت بنزین در نهایت تصمیم بر احیای کارت سوخت و فروش از این طریق شده و از همین رو وزارت نفت موظف به فعالکردن سامانه کارت سوخت شده است.
البته به گفته مسئولان وزارت نفت این سامانه هیچگاه از دسترس خارج نشده بود بلکه در چند سال اخیر به دلیل تک نرخیشدن بنزین لزومی به استفاده از آن وجود نداشت و کم کم از سوی مردم به فراموشی سپرده شده بود.
میرزایی البته معتقد است که استفاده از کارت سوخت بدون ابزارهای قیمتی نیز تا حدی میتواند بر نظارت بر میزان مصرف و کنترل قاچاق موثر باشد زیرا میزان مصرف رصد شده و میتوان تشخیص داد که هر جایگاه و یا خودرو چه میزان مصرف داشته است.
وی تاکید کرده که این اطلاعات خام است که باید در اختیار سیاستگذاران قرار گیرد تا در برنامهریزیهای خود مورد توجه قرار دهند.
بر اساس اعلام شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران، فروش بنزین از ۲۰ مرداد ماه تنها با کارت سوخت شخصی انجام میشود البته وزیر نفت اعلام کرده که خودروهایی که هنوز کارت سوخت خود را دریافت نکردهاند همچنان میتوانند از کارت جایگاهداران برای سوختگیری استفاده کنند.