تهران- ایرنا- «برند» و «مارک» واژگان پرکاربردی در فرهنگ لغت جوانان امروزی هستند. در پاسخ به چرایی گرایش جوانان به پوشاک خارجی می توان به مواردی چون حمایت ناکافی از تولیدکنندگان، واردات و قاچاق گسترده پوشاک خارجی و کیفیت پایین برخی تولیدات داخل اشاره کرد.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، نقش اساسی پوشاک که در میان مردم گذشته بیشتر حفاظت از بدن در مقابل خطرات احتمالی، گرما و یا سرمای هوا بوده است اکنون کمرنگ شده و در واقع پوشش تبدیل به راهی برای دیده شدن و معیاری برای تعیین شأن اجتماعی افراد شده است. امروزه طراحی و تولید لباس صنعت پر سودی است و بخش قابل توجهی از طرفداران این صنعت را جوانان تشکیل می دهند.

بنابراین مُدگرایی و برند پوشی بخشی از علایق جوانان در سراسر جهان است و البته که جوانان ایرانی هم از این موضوع مستثنی نیستند. صنعت مُد در قرن اخیر پیشرفت های روزافزونی داشته است و در پی تاسیس برخی از شرکت های پیشرو در طراحی و تولید لباس در کشورهای پیشرفته، جریان مُد و برند پوشی به اقصی نقاط جهان صادر شده است‌. با توجه به انتشار گسترده اخبار و اطلاعات در دهه های اخیر، مُد و تِرَند های به روز آن نیز با سرعت بسیاری در جای جای جهان انتقال می یابند. اکنون اینترنت و فضای مجازی به عنوان بستر گسترده تبادل اطلاعات، تازه ترین اخبار دنیای مُد را از آن سوی جهان به اینجا می آورد. حالا اگر گشتی در خیابان های تهران بزنید شاهد تغییراتی فراگیر در نحوه پوشش جوانان خواهید شد، پوششی که کمتر از گذشته رنگ و بوی سادگی یا سنتی بودن در آن دیده می شود. این روزها جوانان لباس هایی بر تن می کنند با نقوش و طراحی مدرن و برچسب برند های مشهور خارجی؛ برچسب هایی که در کمال ناباوری برخی خود و دیگران را با آن مورد قضاوت و تایید قرار می دهند!

برند پوشی، دغدغه ای مهم تر از نان شب

مارک پوشی در بین برخی جوانان ایرانی به یک دغدغه تبدیل شده است. آنها حاضرند مبالغ قابل توجه و هنگفتی را صرف خرید محصولات برندهای خارجی کنند، این در حالی است که در بسیاری موارد می توان نمونه مشابه آن محصولات را میان اجناس داخلی پیدا کرد. این روزها اما به دلیل افزایش نرخ ارز قیمت پوشاک خارجی و برند افزایش چشم گیری داشته اگر چه نمایندگی این برند ها هنوز هم در برخی مراکز خرید پا بر جا هستند و تعداد خریداران اجناس آنها نیز کم نیست.

کفش، کیف و به طور کلی هر نوع پوشاک و آنچه به اکسسوری یا جزئیات سبک پوشش معروف است مانند ساعت و عینک دودی در ردیف محصولاتی هستند که از دیدگاه مارک پوشان می بایست حتماً از برند ها خریداری شود. تجمل گرایی و به اصطلاح معروف چشم و هم چشمی مسئله ای معمول اما قابل تامل در جامعه امروز ما و محرک بسیاری از افرادی است که تمایل به خرید از برندهای معروف دارند. برخی از افراد حتی با وجود درآمد های پایین و سطح متوسط معیشتی فروشگاه های لوکس را به دنبال پوشاک گران قیمت و اشرافی زیر و رو می کنند.

بیراه نیست اگر بگوییم مارک پوشی میان برخی جوانان تبدیل به یک معضل روانی شده است. گفت و گوی ما با تعدادی از دانشجویان یکی از واحدهای دانشگاهی نشان از علاقه وافر آنان به کفش و پوشاک برند دارد. در این گفت و گو مشخص شد که متاسفانه برخی از دانشجویان، افراد را با لباس برند یا غیر برندشان قضاوت می کنند و تعدادی از دانشجویان در رقابت با را تحت فشار می گذارند تا فقط یک جفت کفش یا یک لباس مارک دار داشته باشند.

رقابت با پوشاک برند؛ سخت اما ممکن

نمی توان کیفیت بالا و طراحی زیبای برخی پوشاک مصطلح به برند را انکار کرد با این حال می شود با یکسری اقدامات به رقابت با آنها پرداخت و ضمن بالا بردن کیفیت و زیبایی تولیدات داخلی اقشار مختلف را به استفاده بیشتر از آنها ترغیب کرد. جلوگیری از واردات گسترده پوشاک خارجی یکی دیگر از راه هایی است که در این مسیر می تواند موثر باشد. هجوم اجناس برندهای خارجی به بازار داخل سبب انزوای کالای ایرانی و تولیدکنندگان آنها شده است و اگر چه این اجناس بیشتر در ویترین های مراکز خرید مدرن دیده می شوند اما تب خرید و پوشیدن آنها مختص شهرنشینان نیست و به شهرستان های کوچک نیز نفوذ پیدا کرده است. واردات گسترده پوشاک خارجی در حالی است که تولیدکنندگان پارچه و کارگاه های تولید پوشاک داخلی اکنون با مشکلاتی دست به گریبانند که سرمنشاء آنها نبود حمایت های کافی و استقبال اندک مردم از پوشاک داخلی است تا جایی که برخی تولید کنندگان داخلی با وجود کیفیت بالای محصولشان مجبورند آن را با نام و نشان خارجی عرضه کنند. در این زمینه کوتاهی در فرهنگ سازی صحیح برای حمایت از تولیدات داخلی و حمایت اندک از تولیدکنندگان از یکسو و تنوع و کیفیت به نسبت پایین تر تولیدات داخلی در مقایسه با برخی کالای خارجی از سوی دیگر، چالش هایی است که این وضعیت را رقم زده است؛ چالش هایی که نخستین آن به دولت و واپسینش به تولیدکنندگان باز می گردد.

مُدگرایی، فرصتی برای رونق اقتصاد

صنعت پوشاک بخش مهمی از اقتصاد و تجارت جهانی را تشکیل می دهد، با وجود مشکلات اقتصادی در سراسر جهان روند رشد این صنعت همواره سیر صعودی داشته است. با توجه به اینکه این روزها مُد و پوشاک بیش از پیش مورد توجه افراد قرار گرفته و تبدیل به تجارتی پرسود و فرصتی برای ایجاد اشتغال و درآمدهای سرشار شده است، می توان با به کارگیری سیاست های کارآمد مانند افزایش کیفیت کالاهای تولید داخل، نظارت صحیح بر گمرک و جلوگیری از ورود کالای قاچاق، کاهش موانع تولید، حمایت بیشتر از تولیدکنندگان و ایجاد زیرساخت های نوین صنعت پوشاک، انگیزه هایی هرچند کوچک در تولیدکنندگان داخلی ایجاد کرد تا در نتیجه آن بتوانیم شاهد بازگشت آنها به عرصه اقتصاد و رونق چرخه تولیدات داخلی باشیم و جوانانی را که اکنون قدرت مالی کمتری برای خرید کالای خارجی دارند نیز به استفاده از پوشاک داخلی ترغیب کنیم.