فهیمه اسماعیل پور مدیر تولید و برنامههای شبکه هیسپان تی وی در گفتو گو با ایرنا ضمن معرفی برنامه «شیشه دارو» گفت: این برنامه از ابتدای اردیبهشت از شبکه اسپانیایی زبان هیسپان تی وی پخش میشود و ایده آن توسط یک گروه برنامه ساز آرژانتیتی که به ایران سفر کرده بودند، پیشنهاد شد و با توجه به شناخت آنها از مواضع و مباحث سیاسی ایران این همکاری شکل گرفت.
وی ادامه داد: این برنامه که قالب طنز دارد، به مسائل سیاسی روز میپردازد و نویسندگی و انتخاب موضوع و نحوه پردازش سوژه در آن از اهمیت بالایی برخوردار است.
مدیر تولید و برنامههای شبکه هیسپان تی وی با یادآوری اینکه از ابتدای تأسیس شبکه اسپانیایی زبان تصمیم بر تولید برنامه طنز در این شبکه بین المللی اسپانیایی زبان وجود داشته است، گفت: با توجه به اهمیت نوع ساخت در تولید برنامه طنز منتظر فرصت بودیم تا تیم برنامه ساز قوی و خلاقی در این حوزه ورود کند که این اتفاق در «شیشه دارو» رخ داد.
اسماعیل پور به حرفهای بودن تیم برنامه ساز شیشه دارو اشاره و عنوان کرد: این تیم برنامه ساز سابقه همکاری با شبکه النور را هم در کارنامه خود داشتند و از این حیث از نتیجه کار اطمینان داشتیم.
وی در بخشی از صحبتهای خود بیان کرد: محتوای این برنامه مشتمل بر پردازش طنزگونه به مسائل سیاسی است و با تناسب زمانی آمریکای لاتین در جدول پخش روزهای شنبه و یکشنبه قرار گرفته تا با وجود آنکه محتوایی سیاسی دارد، تفاوت خود را با سایر برنامههای سیاسی نشان دهد و به استانداردهای بین المللی نزدیک شود.
مدیر تولید شبکه هیسپان تی وی از پخش مرتب برنامه طنز «شیشه دارو» در روزهای شنبه و یکشنبه هر هفته مطابق با تقویم آمریکای لاتین خبر داد و گفت: این برنامه مصادف با مسدودسازی اکانتهای شبکههای برون مرزی در شبکههای اجتماعی متداول همچون فیس بوک و یوتیوب شروع شد و تاکنون از استقبال مناسبی در میان مخاطبان مواجه بوده است.
وی ادامه داد: «ماریانو سِلمان» اجرای برنامه «شیشه دارو» را بر عهده دارد و از ابتدا تا انتها با بیان طنز، مسائل روز را مطرح میکند. او با خواندن پیامهای توئیتری و اظهارات شخصیتهای سیاسی و مطرح، این اظهارات و مواضع را به زبان طنز به چالش میکشد و بخشی از برنامه نیز با حضور میهمان ادامه دارد و در پایان هم به صورت بازی، میهمان باید از بین چند شیشه شبیه شیشه دارو یک کاغذ بردارد و اسم نوشته شده را به صورت پانتومیم اجرا کند که بخش جالب و جذاب برنامه است.
اسماعیل پور عنوان کرد: پیامهای مخاطبان نشان میدهد برنامه ساختاری قوی دارد و از طنز جذابی از نظر مخاطبان برخوردار بوده است و تا کنون از نظر کارشناسان رسانهها و مخاطبان بازتاب خوبی داشته است.
وی اضافه کرد: برنامه نگاهی طنز و نقادانه به مسائل سیاسی دارد و به رفتار دوگانه رسانهها به مسائل میپردازد مانند برنامه این هفته که به دروغ ترامپ و زدن پهباد ایرانی پرداخت که با بیان طنز، بازتابهای رسانهای دو گانه در این زمینه را بررسی میکند.
مدیر تولید و برنامههای شبکه هیسپان تی وی ادامه داد: مواردی که در این برنامه مطرح میشود اشاره به رفتار متفاوت و دو گانه رسانههای جهان بر اساس گرایشهای آنها دارد که نشان میدهد اگر ایران نفت کش انگلیس را توقیف کند رسانهها چه برخوردی دارند و در مقابل به توقیف کشتی ایران توسط انگلیس چه واکنشی نشان میدهند. همچنین در خصوص ونزوئلا و آرژانتین با توجه به اینکه آرژانتین دولت راست گرا دارد و ونزوئلا دولت چپ گرا دارد چه برخوردهایی با مسائل یکسان در جناحهای مخالف دارند.
اسماعیل پور تصریح کرد: تقریباً هر هفته در برنامه «شیشه دارو» به مسائل فلسطین میپردازیم. مسلمانان فلسطین در آمریکای لاتین حضوری قابل توجه دارند و به همین دلیل همواره به پرونده فلسطین در برنامه پرداخته میشود.
وی عنوان کرد: برنامه آیتمهای متنوع و خوبی دارد و از ابزارهای به روز رسانهای و گرافیکی بهره مند است و در مجموع ضمن آنکه مخاطب را میخنداند، به فکر هم فرو میبرد و با جاذبههایی که دارد مخاطب را تا انتها همراه خود نگه میدارد.