مشهد-ایرنا - استاندار خراسان رضوی روز چهارشنبه با سرکنسول جمهوری ترکمنستان در مشهد دیدار و پیرامون موضوعات مورد علاقه طرفین گفت گو کرد.

علیرضا رزم حسینی در این دیدار به ۵۰۰ کیلومتر مرز مشترک خراسان رضوی با جمهوری ترکمنستان اشاره و بیان کرد: ظرفیتهای این استان در بخش ترانزیت، حمل و نقل ریلی و صادرات دارای در سطح خوبی قرار دارد.

وی روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکمنستان را در حوزه های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی برخوردار از پیشینه بسیار خوب توصیف و بیان کرد: آقای دکتر روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به بنده برای گسترش روابط با ترکمنستان ماموریت داده اند لذا برای تحقق این مهم آمادگی داریم تا در قالب کارگروههای مشترک در جهت منافع دوطرف گام برداریم.
استاندار خراسان رضوی افزود: کنسولگری ترکمنستان در مشهد نیز می تواند در رفع مشکلات موجود و شتاب در مسیر توسعه همکاریهای دو کشور نقش آفرینی کند.  
وی همچنین تاکید کرد: نمی بایست توسعه مناسبات ایران و ترکمنستان را به رفع معدود اختلافات در برخی حوزه ها مشروط کرد. مرزهای باجگیران و سرخس فرصت بسیار خوبی برای افزایش همکاری به شمار می روند و حیف است که از این ظرفیت ارزشمند استفاده نشود.
سرکنسول ترکمنستان در مشهد هم ضمن ابراز خرسندی از دیدار با استاندار خراسان رضوی به اقدامات مناسب برای توسعه مناسبات دو کشور اشاره و بیان کرد: از گسترش بیش از پیش همکاریها استقبال می کنیم.
الیاس گریپ‌اف افزود: برای توسعه همکاری و تعامل سازنده، برنامه های مشترکی را در دستور کار داریم که یکی از آنها برگزاری گردهمایی فعالان اقتصادی و تجار ترکمنستانی در مشهد است.  

سرکنسول ترکمنستان در مشهد همچنین دعوتنامه رسمی کشور متبوعش را برای حضور استاندار خراسان رضوی در همایش اقتصادی و بین المللی خزر تقدیم کرد.  این همایش طی روزهای ۲۰ و ۲۱ مرداد ماه جاری با حضور سران مسئولان دولتی و فعالان اقتصادی کشورهای جمهوری اسلامی ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان و قزاقستان در شهر آوازه جمهوری ترکمنستان برگزار می شود.

رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در شمال شرق کشور نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در این دیدار از مسئولان کشورمان برای حضور در  "همایش آوازه" در شهر ترکمن باشی به منظور مشارکت در مباحث مورد توجه طرفین و همچنین معرفی ظرفیتهای گردشگری دعوت شد.
غلامعباس ارباب خالص افزود: همچنین در دیدار استاندار خراسان رضوی با سرکنسول ترکمنستان مقرر شد با توجه به حجم بالای تبادلات کالا در سه نقطه مرزی و تبادل اسناد، افتتاح پل مرزی جدید سرخس شتاب گرفته و زمینه لازم برای بهره برداری آن هر چه زودتر فراهم شود.

وی گفت: تبادلات ترانزیتی، تجاری و فعالیتهای فرهنگی بین ایران و ترکمنستان در سطح خوبی قرار دارد.  این همکاری در حوزه دریای خزر نیز جریان دارد.  

۳۲۲۱/۱۸۵۸