ساری _ ایرنا _ در میان ۱۷۵ مرکز مشاوره که در مازندران فعالیت می‌کنند جای مرکز تخصصی مشاوره کودک خالی است.

به گزارش ایرنا، اغلب افراد برای مراقبت از سلامت جسمی خود، به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه می‌کنند اما کمتر کسی برای بهداشت روان خود، هزینه می‌کند. در میان انبوه مراکز مشاوره که در زمینه‌های متعدد فعالیت می‌کنند اما جای مرکز تخصصی مشاوره کودک در ساری خالی است. ساری مرکز استان مازندران مرکز تخصصی مشاوره کودک ندارد در حالی که در سال‌های اخیر بسیاری از مسائل از طریق کودکان فرهنگ‌سازی شده است، همیار پلیس، همیار طبیعت و مواردی از این دست، طرح‎‌هایی است که به وسیله مشارکت کودکان، نهادینه شده است.

کشورهای توسعه یافته، کودک را در مرکز توجه قرار داده‌اند چرا که منشأ بسیاری از اختلالات و بحران‌های اجتماعی، در کودکی شکل می‌گیرد و با ورود به موقع و استفاده از مشاوره‌های تخصصی حوزه کودک، می‌توان راه بروز بحران‌های اجتماعی را در بزرگسالی، بست. اما بر اساس آمار، به نظر می‌رسد مسائل مرتبط با کودک از سوی متخصصان این حوزه هم مورد غفلت قرار گرفته و علاقه‌ای به فعالیت در این زمینه ندارند.
بر اساس اعلام اداره بهزیستی شهرستان ساری، ۳۶ مرکز مشاوره عمومی، سه مرکز مشاوره تخصصی تحصیلی تربیتی، ۲ مرکز سلامت روان محلی، سه مؤسسه همیاران سلامت روان اجتماعی و یک مرکز تخصصی کودکان استثنایی در مرکز استان مشغول به کار هستند.

فعالیت ۱۷۵ مرکز مشاوره در مازندران

معاون پیشگیری بهزیستی مازندران در باره مراکز مشاوره اظهار کرد: بهزیستی مجوز مراکز مشاوره را بر اساس مدارک تحصیلی و درخواست متقاضیان، صادر می‌کند.

فاطمه پورفاطمی با بیان اینکه در مازندران ۱۷۵ مرکز مشاوره با مجوز بهزیستی در حال فعالیت هستند، افزود: از این تعداد، ۴۵ مؤسسه در شهرستان ساری فعال است و این مراکز در زمینه مرکز مشاوره عمومی، مرکز مشاوره تخصصی خانواه و تحصیلی و مرکز مشاوره تربیتی مشغول به کار هستند.

این مسئول درباره میزان فراوانی این مراکز، یادآور شد: در زمینه فعالیت این مراکز، نمی‌توانیم موضوع خاصی را به آنها تکلیف کنیم و بر اساس رشته مرتبط و یا تقاضای خودشان، مجوز صادر می‌شود.

پورفاطمی با اشاره به اینکه بهزیستی تنها مرجع رسمی صدور مجوز برای مراکز مشاوره است، ادامه داد: برخی مراکز، از طریق نظام روانشناسی، اقدام به دریافت مجوز کرده‌اند و بر اساس قانون، اختیار داریم مجوز این مراکز را لغو کنیم اما فرصت دادیم تا با مراجعه به بهزیستی، مجوز فعالیت دریافت کنند.

وی خاطرنشان کرد: پیش از این برخی مراکز از طریق اداره ورزش و جوانان، مجوز دریافت کرده بودند و بر اساس تفاهمنامه‌ای که سازمان بهزیستی با وزارت ورزش دارد، این مراکز هم برای تمدید مجوز خود باید به بهزیستی مراجعه کنند.

رشد کودک و بهره‌گیری از متخصصان روانشناسی

یک روانشناس بالینی در این زمینه اظهار کرد: فرزندان بیش از پیشرفت در مدرسه، درس و مهارت آموزی، نیازمند دریافت رابطه صمیمی و رضایتبخش با والدین هستند.

محدثه هاشمی با بیان اینکه کودک در مسیر رشد، نیازمندی‌های متفاوتی دارد که ممکن است منطبق با برنامه‌ها و انتظارات والدین نباشد، افزود: این مسئله موجب تعارضاتی بین کودک و والدین شده و این اخلال در رابطه، کودک را به سمت مشکلات روانشناختی، اختلال رفتاری، اعتیاد و بزهکاری در بزرگسالی سوق می‌دهد.

وی ادامه داد: به همین دلیل، هماهنگ‌سازی این برنامه‌ها و انتظارات و از طرفی دیگر نیازهای کودک، لزوم بهره‌گیری از متخصص و مشاور این حوزه را می‌طلبد.

این مشاور حوزه کودک و نوجوان با بیان اینکه وجود مراکزی که به شکل تخصصی بر این مسائل تمرکز داشته تا بتواند شرایطی اعم از اتاق بازی مادر و کودک برای نزدیک‌تر شدن روابط آنها ایجاد کند ضروری است، تصریح کرد: سرمنشا بسیاری از مشکلات و اختلالات کودکان، روابط ناخشنود است و بهبود روابط، منجر به کاهش مشکلات می‌شود ضمن اینکه هنردرمانی و کار درمانی و روان درمانی با نظارت درمانگر خبره حوزه کودک، می‌تواند اثرات مثبت در این زمینه داشته باشد.

هاشمی یادآور شد: در حال حاضر نحوه تعامل و روابط کیفی مناسب، شیوه فرزندپروری و تشخیص مناسب و به هنگام اختلالات در کودک از جمله اختلالات یادگیری، اوتیسم، اختلالات بیش فعالی و توجه و اضطراب جدایی از موارد مهمی است که در حوزه کاری روانشناسان کودک باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه جامعه و بسیاری از والدین بر این باورند که تربیت فرزند، امری ساده و بدیهی است، اظهار کرد: به همین دلیل، مسئولیت‌گریزانه، قدم‌های ناآگانه در تربیت فرزند برمی‌دارند که موجب از هم پاشیدگی جامعه و خانواده می‌شود و کودک را هم به سمت آشفتگی‌های رفتاری و نابهنجاری سوق می‌دهد که گاهی این مسائل، جبران ناپذیر است.

مراکز تخصصی کودک و ایجاد خانواده خشنود

هاشمی ادامه داد: فعالیت مراکز تخصصی مشاوره کودک، شرایط را برای ایجاد خانواده و جامعه خشنود فراهم می‌کند. رفتارهای بهنجار و کیفی‌تری از کودکان شاهد خواهیم بود که از آنها انسان‌های خردمند برای جامعه و خانواده تربیت می‌کند.

وی با بیان اینکه آموزش و فرهنگ‌سازی در سنین کودکی، تأثیر شگرفی بر آینده هر جامعه دارد، اینکه بتوانیم بسیاری مسائل را از طریق کودکان، نهادینه کنیم در طرح‌های مختلف، بروز و ظهور داشته است، ادامه داد: همچنین کودکان در معرض آسیب‌هایی هستند که بهتر است والدین، مراقبت بیشتری در این زمینه داشته باشند.

هاشمی اظهار کرد: با توجه به شرایط امروز جامعه، با کودکانی مواجه هستیم که در جریان طلاق رسمی و یا طلاق عاطفی والدین خود قرار دارند و یا با تک والد زندگی کرده و بزرگ می‌شوند که در معرض آسیب‌های بیشتری قرار دارند.

وی افزود: انواع بحران‌های اجتماعی که امروز در جامعه با آن مواجه هستیم مانند طلاق والدین، اعتیاد والدین یا یکی از آنها، کودک آزاری و بدسرپرستی و مواردی از این دست، نیازمند توجه ویژه‌تر به کودکان است.

لزوم توجه به بهداشت روان کودکان

این روانشناس خاطرنشان کرد: همان گونه که با آموزش کودکان، می‌توانیم مسائل فرهنگی و اجتماعی متعددی را در جامعه نهادینه کنیم، برای پیشگیری از بحران‌های اجتماعی هم باید از کودکی وارد شویم چرا که حل و رسیدگی به این مسائل در دوران نوجوانی و جوانی، با پیچیدگی و سختی‌های خاص این دوران، مواجه است.

هاشمی ادامه داد: در این میان نقش روانشناسان حوزه کودک و کلینیک‌های تخصصی روانشناسی کودک، پررنگ‌تر از دیگر بخش‌ها است تا با ورود به موقع، بتوانند راهنمایان خوبی برای والدین باشند و سلامت روحی کودکان تأمین شود.

وی گفت: توجه به بهداشت روان کودکان، موضوعی است که باید از سوی روانشناسان مورد توجه جدی قرار گیرد و تا مسأله‌ای که می‌توان در کودکی آن را حل کرد، به آسیب بزرگ در دوران نوجوانی تبدیل نشود.
۹۹۲۷/۱۸۹۹