محمدرضا مودودی امروز (چهارشنبه) در همایش تجارت با شرق آفریقا با رویکرد بانک، بیمه، حملونقل دریایی گفت: برای همه ما تصویر آفریقا هنوز روشن نیست. پیش از هر چیز باید ارتباط مستقیم با این قاره پیدا کنیم و تصویرهایی که دیگران در ذهن ما ساختهاند را بازنگری و اصلاح کنیم.
وی ادامه داد: گرچه این قاره نزدیک به ۶ درصد از جغرافیای جهان را در اختیار دارد، اما جمعیت آن تقریباً ۱۷ درصد جمعیت جهان است. با این حال حجم تجارت آفریقا نسبت به تجارت جهانی کمتر از ۳ درصد است که نشان میدهد این قاره هنوز نتوانسته ظرفیتهایش را تبدیل به فرصت کند و باوجود پتانسیلهای ذخایر زیرزمینی و نیروی انسانی همچنان از زمان عقب است.
مودودی با بیان اینکه در دیگر کشورها هم این امر صادق است، افزود: خود ایران از جمله کشورهایی است که با وجود اینکه ۱.۲ درصد جمعیت و تولید ناخالص داخلی جهان را دارد، اما سهم تجارتش از تجارت جهانی کمتر از ۰.۲ درصد است.
این مقام مسئول با اشاره به سهم ۱۶ درصدی چین در آفریقا خاطرنشان کرد: چین بیشترین بازار آفریقا را در اختیار دارد که نشان میهد به خوبی پتانسیل این کشور را درک کرده است. از طرف دیگر سهم ۲۵ درصدی کشورهای آسیایی از بازار آفریقا نشاندهنده حضور جدی آنها در این بازار است.
سرپرست سازمان توسعه تجارت با تاکید بر اهمیت جغرافیای صادراتی بیان کرد: در این بخش ضعف تاریخی داریم و حتی در کشورهای همسایه خودمان نیز نقش توسعه جغرافیای صادراتی را به درستی انجام ندادهایم. امروزه اگر بخواهیم نقش پایدارتری در اقتصاد جهانی ایفا کنیم، ناگزیریم سرمایهگذاری کنیم و در عین حال سهم خودمان را بر اساس ارتباطات مستقیم با مخاطبان در بازارهای هدف، افزایش دهیم.
مودودی با اظهار تأسف نسبت به محدود بودن اقلام صادراتی اظهار کرد: در مرحله اول باید بتوانیم سرمایهگذاران قدرتمند وارد کشور کرده و سبد صادراتمان را تنوع بخشیم و بعد اینکه خودمان با حضور در عرصههابی بینالمللی تمرین جهانی شدن کرده و بازاری مثل آفریقا که رقبای قدرتمند هنوز در آن ایفای نقش نکردهاند را دریابیم.
وی ادامه داد: اگرچه مشکلات زیرساختی مثل بانک، حملونقل، تعرفه گمرکی و …وجود دارد، اما با مزیتهای داخل کشور میتوانیم با این محدودیتها مقابله کنیم.