سنندج - ایرنا - استاندار کردستان با اشاره به وضعیت نامناسب راه ها بویژه در بخش روستایی این استان، گفت: نیاز است اعتبار ویژه ای برای توسعه و ارتقای این بخش از زیرساخت های استان در نظر گرفته شود.

بهمن مرادنیا روز چهارشنبه در کارگروه بسیج سازندگی کردستان اظهار داشت: پیشنهاد می کنیم کمیته ای ویژه با کمک وزارت کشور و بسیج سازندگی تشکیل و اعتبار خاصی برای توسعه راه های روستایی این استان در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه کردستان از لحاظ داشتن شاخص راه های روستایی،  آخرین استان کشور است، افزود: اکنون که نقطه امیدی با کمک بسیج سازندگی برای رفع محرومیت در مناطق محروم فراهم شده انتظار داریم در این بخش مهم نیز تحول اتفاق بیفتد.

استاندار کردستان یادآور شد: در برخی استان های کشور راه های روستایی برای دومین بار روکش آسفالت شده اند در حالیکه در این استان برای اولین بار نیز این کار هنوز صورت نگرفته است البته منابع اعتباری کردستان کم است و با توجه به اینکه دستگاه های اجرایی نیز تعهدات دیگری دارند، به تنهایی قادر به رفع محرومیت ها نیستند.

وی بر تلاش بخش های مختلف برای اجرایی شدن ۲ هزار طرح محرومیت زدایی در استان تاکید کرد و گفت: همدلی و همکفری خوبی بین دستگاه های دولتی و سپاه در این استان وجود دارد و باید از این فرصت بهتر استفاده کنیم.

تلاش کمیته امداد و بهزیستی برای جذب اعتبارات بیشتر با هدف ساخت و آماده کردن واحدهای مسکونی خانواده های تحت پوشش و آمادگی برای مشارکت قرارگاه خاتم الانبیا (ص) در طرح های محرومیت زدایی از دیگر مواردی بود که استاندار کردستان به آن اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی کردستان هم در این نشست گفت: در طرح های محرومیت زدایی بسیج سازندگی، آبرسانی به ۹۱ روستای فاقد لوله کشی با ۸۳۰ میلیارد ریال برنامه ریزی شده که امیدواریم در اولویت کاری قرار گیرد.

صدیق محمدزاده اضافه کرد: دفع بهداشتی فاضلاب ۱۳۳ روستای استان نیز با اعتبار ۹۵۰ میلیارد ریال از دیگر طرح هاست که تاکنون کاری برای اجرای آن صورت نگرفته است.

مدیرکل بنیاد مسکن کردستان هم در این جلسه گفت: قرار است با کمک بسیج سازندگی راه ۱۰۰ روستا آسفالت شود که ۵۵ روستا در حال انجام است و تا پایان امسال این کار در ۸۵ روستا بطور کامل انجام می شود.

مدیرکل بهزیستی کردستان نیز به عقد ۲ تفاهم نامه ساخت مسکن برای افراد زیر پوشش این نهاد در استان اشاره کرد و اظهار داشت: در قالب یکی از این تفاهم نامه ها ۱۰۰ واحد احداث می شود که تاکنون ۴۱ واحد شروع شده و ساخت ۵۲ واحد نیز در دست اقدام است.

سیدصباح قریشی اضافه کرد: در طرحی دیگر ۷۰۰ واحد مسکونی احداث می شود که ۴ میلیارد ریال برای آن در نظر گرفته شده ولی تاکنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

آیین نمادین بهره برداری همزمان از ۴۵۰۰ پروژه محرومیت زدایی، عمرانی و زیرساختی کشور روز چهارشنبه با حضور سردار غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین کشور، سرهنگ محمد زهرایی رئیس سازمان بسیج سازندگی، مهدی جمالی نژاد رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، مرادنیا استاندار کردستان، سردار رجبی فرمانده سپاه بیت المقدس و جمعی از مسئولان اجرایی استان کردستان با افتتاح یک مرکز بهداشت در روستای پایگلان سروآباد آغاز شد.

در سفر یک روزه سردار غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین به استان کردستان، به صورت همزمان ۴ هزار و ۵۰۰ پروژه زودبازده و عام‌المنفعه که توسط بسیج سازندگی در نقاط مختلف کشور احداث شده، به بهره برداری رسید که ۱۳۶ طرح آن مربوط به کردستان است.

۷۳۵۵/۹۱۰۲