بوشهر- ایرنا- آموزش‌های مهارتی نقش مهمی در توسعه اشتغال پایدار جامعه دارند و در همین ارتباط خانواده ها باید جوانان را به سمت مهارت آموزی در محیط کار واقعی ترغیب کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر روز پنجشنبه در نشست با کارکنان بخش دولتی و خصوصی آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: در این هیاهوی بیکاری آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارت آموزی یکی از نیازهای اصلی جامعه است که

باید با تلاش همه مسئولان توسعه یابد.

سعید زرین فر افزود: مهارت آموزی در کنار آموزش‌های تئوری دانشگاه‌ها به نوعی هدایت کننده نیروی کار به طرف چرخه تولید است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه شمار زیادی از دانش آموختگان دانشگاهی به دلیل نداشتن مهارت بیکار هستند باید تحصیلات آکادمیک و مهارت آموزی در کنار هم به دانشجویان ارائه شود.

زرین فر یادآورشد: فراگیری مهارت در سنین پایین شاکله اشتغال و آینده فرد را رقم می‌زند و باید بر این موضوع در آموزش و پرورش نگاه ویژه ای در راستای طرح ایران مهارت شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر ادامه داد: از آنجا که علم و عمل هر دو موجب پیشرفت همه‌جانبه و پایدار کشور می‌شوند باید الگوی تفکیکی حاکم بر نظام فعلی علم و فناوری به سرعت در جهت الگویی تلفیقی تحول یابد تا

فرهنگ مهارت آموزی به جایگاه اصلی خود در جامعه دست یابد.

وی گفت: باید طرح پژوهشی در حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بر اساس نیاز استان اجرایی شود و با نیازسنجی ظرفیت‌های استان و ارائه آموزش‌های مهارتی زمینه ترغیب جوانان به سمت مهارت آموزی بیشتر خواهد شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر نیز گفت: جوانان با فراگیری آموزش‌های فنی و حرفه‌ای تبدیل به نیروی انسانی ماهر و متخصص شده و به عنوان کارآفرین جذب بازار کار می‌شوند.

حمید رضا پناه مهمترین علت توسعه نیافتن اشتغال در جامعه را فقدان مهارت جوانان معرفی کرد.

وی افزود: مهمترین چالش و دغدغه فعلی مسئولان و مردم، حل مشکل اشتغال افراد بیکار و غیر فعال جامعه است که به طور جدی در معرض آسیب‌های اجتماعی و روانی هستند.

پناه ادامه داد: ریشه اصلی مشکل بیکاری جوانان به ویژه دانش آموختگان نداشتن مهارت یا ضعف مهارتی است که شانس دست یافتن به اشتغال بویژه اشتغال پایدار را از آنها گرفته است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر با تاکید بر لزوم همراهی صنف‌های مهارتی برای نهادینه شدن طرح مهارت آموزی در جامعه تصریح کرد: مهمترین بخش توسعه اشتغال در کشور در حوزه خدمات است که ۷۵ درصد از حوزه اشتغال را در برگرفته و نیاز است آموزش فنی و حرفه‌ای برای توسعه اشتغال در این حوزه برنامه هدفمندی داشته باشد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر گفت: هفته ملی مهارت فرصتی برای توسعه و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است و ترویج فرهنگ مهارت آموزی برای برون رفت از معضل بیکاری امری ضروری است.

عبدالمجید دوراهکی از همت آموزش فنی و حرفه‌ای برای توسعه مشاغل نوین در استان بوشهر خبر داد و افزود: رسالت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در اشتغال بسیار تعیین کننده است زیرا تأثیر بسزایی در توسعه کار آفرینی جامعه دارد.

وی افزود: ترویج فرهنگ مهارت آموزی جهت برون رفت از معضل بیکاری امری ضروری است و برای رسیدن به اهداف توسعه و اشتغال پایدار در استان بوشهر باید گام‌های اساسی برداشته شود.

دوراهکی تصریح کرد: مهمترین رسالت مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای ارائه مهارت‌های مختلف برای افراد جویای کار بوده که انتظار می‌رود مسئولان و والدین در سوق دادن جوانان جویای کار به مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای گام‌های موثرتری

بردارند.

۶۰۴۷/‏‬ ۶۰۴۵