سنندج - ایرنا - حمایت از اقوام، زبان و ادبیات کُردی و فرهنگ های محلی باعث انسجام ملی و تقویت وحدت در سراسر ایران اسلامی می‌شود.

فرماندار ویژه سقز شامگاه پنجشنبه در آیین اختتامیه دومین جشنواره جایزه کتاب سال کردستان گفت: فعالان عرصه کتاب بر این نکته واقف هستند که کتاب کلید گنجینه دانایی است که امروزه در اختیار نویسندگان کتاب است.
کامیل کریمیان با بیان اینکه هر ملتی نویسندگان بیشتر داشته باشد قطعا آن کشور پیشرفت می‌کند، افزود: با وجود فناوری های نوین و ظهور فضای مجازی و عرصه های تکنولوزی و فناوری اطلاعات، کتاب همچنان حرف اول را برای استفاده از تجارب و انتقال از نسلی به نسل دیگر می‌زند.

وی با اشاره به روند نوشتن یک کتاب و مشکلات پیش روی نویسندگان برای انتشار آن یادآور شد: نویسنده، ناشر و خواننده سه ضلع مثلثی برای نوشتن یک کتاب هستند و ناشر حد واسط و ناظر مشکلات نویسنده و خواننده است بنابراین باید ناشران را مورد توجه و حمایت قرار دهیم.

کریمیان به ضرورت ایجاد دبیرخانه دائمی جشنواره جایزه کتاب سال کردستان در سقز اشاره کرد و اظهار داشت: شهر فرهنگی و باستانی سقز پتانسیل و ظرفیت های زیادی برای برگزاری چنین جشنواره های دارد و هر سال برای برگزاری باشکوه تر و پربار تر این جشنواره تلاش خواهیم کرد.

فرماندار سقز از اختصاص ۲ میلیارد ریال اعتبار برای حوزه فرهنگ و هنر سقز خبر داد و گفت: با اختصاص ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار به کردستان در سفر اخیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور، وضعیت و زمینه های موجود را با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان برای فعالیت های فرهنگی بیشتر می کنیم.

کریمیان از نهادهای فعال در کردستان بخصوص سقز که زبان کُردی را ترویج می دهند خواست تا از فارغ التحصیلان زبان و ادبیات کُردی دانشگاه کردستان استفاده کرده و زمینه را برای اشتغال این جوانان فراهم کنند.

فرماندار ویژه سقز تاکید کرد: با همکاری شهرداری و شورای شهر سقز المان جایزه کتاب سال کردستان را در یکی از خیابان یا میادین شهر نصب می کنیم.

نخستین دوره جایزه کتاب سال کردستان آبان سال ۹۰ در شهرستان کامیاران برگزار شد و حال بعد از گذشت هشت سال، دومین دوره آن از عصر چهارشنبه دوم مرداد به مدت دو روز در شهرستان سقز برگزار شد و عصر امروز نیز با معرفی ۲۷ اثر برگزیده در بخش های مختلف بکار خود پایان داد.

دومین دوره جایزه کتاب سال کردستان قرار بود سال ۹۷ برگزار شود که به دلایلی این اتفاق روی نداد.

این دوره از جایزه کتاب در ۱۲ بخش شعر، داستان، رمان، نقد و پژوهش، ادبیات کودکان و نوجوانان، جامعه‌شناسی و روانشناسی، علوم سیاسی و دینی، هنر، معاری، فلسفه و جغرافیا برگزار  و داوری شده است.

آثار ارسالی در بازه سال‌های ۹۱ تا ۹۶ چاپ و منتشر شده و آثار شامل کتاب درسی نباشد از جمله شرایط شرکت دراین دوره جایزه کتاب سال کردستان بود، از دیگر شرایط شرکت در این دوره از جایزه کتاب استان اینکه پدید آورنده کردستانی یا ناشر کتاب از انتشارات این استان باشد.

۴۳۲ عنوان کتاب از ۴۶ انتشارات به زبان‌های کردی و فارسی به دومین دوره جایز کتاب سال استان ارسال شده بود،  از تعداد مذکور ۲۳ اثر به دلیل نداشتن شرایط مندرج در فراخوان حذف شدند و ۴۰۹ اثر داوری شد.

۷۳۴۵/۹۱۰۲