مشهد- ایرنا- معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: ثبت صادرات ۲ میلیارد دلاری صنایع دستی کشور هدف گذاری شده است.

علی اصغر مونسان پنجشنبه شب در حاشیه بازدید از دهمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی و هنرهای سنتی در مشهد طی گفت و گو با خبرنگاران افزود: صنایع دستی و گردشگری در شرایط کنونی رونق خوبی دارد و به دنبال این هستیم که هر دو بخش گردشگری و صنایع دستی در اقتصاد کشور نقش مهم تری را ایفا کنند.
وی اظهار داشت: سال گذشته حدود ۲۸۰ میلیون دلار صادرات صنایع دستی و به همین میزان نیز صادرات چمدانی صنایع دستی داشتیم و در نظر داریم این رقم را به ۲ میلیارد دلار برسانیم.

وی گفت: تحقق این امر به رونق حوزه گردشگری بازمی گردد که باید بتوانیم گردشگر خارجی جذب کنیم.
مونسان افزود: بر اساس آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی، سهم گردشگری از تولید ناخالص داخلی (جی.دی.پی) ۱۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار معادل ۳ درصد تولید ناخالص داخلی بوده است در حالی که سهم گردشگری از تولید ناخالص داخلی کشور ترکیه ۴.۷ درصد است و هدف گذاری ما نیز این است که خود را به این عدد نزدیک کنیم.
وی اظهار داشت: به حدود ۲۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در حوزه گردشگری نیاز داریم و در حال حاضر ۱۸۰ هزار میلیارد تومان پروژه تاسیسات گردشگری شامل هتل ها و مجتمع های گردشگری در کشور در حال اجراست.
وی گفت: آمار ورود گردشگر به کشور در سال ۹۶ حدود ۴.۷ میلیون نفر بود که در سال گذشته به  ۷.۸ میلیون نفر افزایش یافت.
مونسان در باره دیگر سیاست های جذب گردشگر خارجی نیز افزود: به دنبال بازارهای جایگزین برای جذب گردشگر خارجی هستیم، چین از بازار های هدف جذب گردشگر است که  دولت نیز لغو روادید با این کشور را پذیرفته است، چین در سال ۲۰۱۸  حدود ۱۵۰ میلیون گردشگر خروجی داشته و ما جذب ۲ میلیون گردشگر از چین را هدف گذاری کرده ایم.
وی با بیان اینکه در راستای تسهیل ورود گردشگر خارجی دولت لغو روادید با کشور عمان را نیز پذیرفته است اظهار داشت: در سه  ماه سال گذشته حدود ۲ هزار و ۵۰۰ گردشگر از این کشور به ایران وارد شد که با لغو روادید با این کشور در سه ماه ابتدای امسال تعداد ورود گردشگر از عمان به ۱۲ هزار نفر افزایش یافت.
وی گفت: با وجود تهدیدها و اتفاقات بد تاثیر گذار بر ورود گردشگر خارجی،  اقدامات و برنامه هایی را اجرا کردیم که موجب شده است در ورود گردشگر خارجی روند خوبی داشته باشیم.

مونسان با بیان اینکه در زمینه گردشگری داخلی هم رشد بسیار داشتیم افزود: بخشی از صادرات صنایع دستی از طریق مبادی گمرکی است و به همان میزان نیز از طریق گردشگران ورودی به کشور و به صورت چمدانی صادرات انجام می شود.
 وی در زمینه جذب گردشگر مذهبی با هدف زیارت در مشهد اظهار داشت: گردشگر زیارت به تنهایی وجود ندارد و این گردشگر به گردشگر ترکیبی تبدیل شده و ارزش مضاعف پیدا کرده است زیرا زیارت با درمان یا تفریح  انجام می شود.
وی گفت: برای حمایت از صنایع دستی داخلی، از سال گذشته ممنوعیت واردات صنایع دستی خارجی را اعمال کردیم که با این اقدام بازارها به سوی فروش تولیدات داخلی حرکت کرد.
مونسان افزود: گرچه صنایع دستی خارجی به مرور در بازار و چرخه خرید و فروش کمتر می شود، اما در تمام سایت ها و مکان هایی که متعلق به سازمان میراث فرهنگی است ممنوعیت فروش صنایع دستی خارجی اعمال شده است.
وی اظهار داشت: همچنین طرح تجاری سازی صنایع دستی را در دولت دوازدهم آغاز کردیم که این طرح به خوبی پیش می رود و در این راستا در زمینه طراحی، بسته بندی، سلیقه مشتری و بازارهای جدید کار شده است تا این صنایع در تیراژ زیاد و کاربردی تولید شود.
وی گفت: عمده سوغات گردشگران به وِیژه گردشگران خارجی مشهد، تولیدات صنایع دستی است که باید تلاش کنیم به ویژه در اطراف حرم مطهر رضوی صنایع دستی ایرانی جایگاه ویژه ای داشته باشند و از فروش صنایع دستی کم ارزش خارجی که با نام صنایع دستی ایرانی عرضه می شوند و برند ایرانی را خراب می کنند، جلوگیری شود.
دهمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی و هنرهای سنتی در نمایشگاه بین المللی مشهد تا هفتم مرداد ادامه دارد.

۷۴۹۶/۶۰۵۳