تهران این روزها غیر از میزبانی رویدادهای مختلف فرهنگی، میزبان فارسی آموزانی است که برای تقویت زبان فارسی که پیشتر در کشورهای خود آموخته اند، در هشتادوهفتمین دوره دانش افزایی بنیاد سعدی شرکت کرده اند. بنیاد سعدی در سال ۹۱ با هدف آموزش زبان فارسی در جهان با حضور معاون اول رئیس جمهوری و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین وزرای امور خارجه، فرهنگ و ارشاد اسلامی و علوم، تحقیقات و فناوری در هیات امنا تاسیس شد. این بنیاد طی هفت سال فعالیت دوره های مختلف دانش افزایی را برای فارسی آموزان و دوره های آموزش مربی برگزار، کتاب های مرجع در این زمینه چاپ کرده و توانسته با همکاری رایزنی های فرهنگی ایران در خارج از کشور به عنوان نماینده این بنیاد خود را به عنوان متولی آموزش زبان فارسی بشناساند.
معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی در مورد شرکت کنندگان در این دوره گفت: فارسی آموزانی از کشورهای مختلف از جمله هند، آلمان، ترکیه، روسیه، بلژیک، ایتالیا، پرتغال و یونان و در جمع ۳۰ نفر در هشتادوهفتمین دوره از ۲۲ تیر تا ۱۶ مرداد شرکت کرده اند. این افراد یا دانشجوی رشته های مرتبط به زبان فارسی؛ مانند ایران شناسی، شرق شناسی یا تاریخ مطالعات غرب آسیا یا به طور کلی علاقه مند به یادگیری زبان فارسی هستند.
رضامراد صحرایی در مورد هزینه های شرکت در این دوره ها توضیح داد: هزینه شرکت در این دوره ها ۴۰۰ یورو برای افرادی بود که علاقه به یادگیری زبان فارسی داشتند، البته برای دانشجویان ممتاز رشته های مرتبط، یا برگزیدگان المپیادهای ادبی سالانه بنیاد سعدی یا افراد معرفی شده توسط رایزنی ها تخفیف هایی قائل شدیم و در بعضی موارد هزینه به ۱۰۰ یورو کاهش یافته است.
وی اظهار داشت: برنامه های دوره دانش افزایی را به دو بخش تقسیم کردیم؛ آموزش که هر روز صبح تا ظهر است و برنامه های فوقبرنامه که هر روز بعداز ظهر برگزار میشود و بازدید از مکان های تاریخی و فرهنگی تهران مانند موزه ها، پارک ها یا حتی دستاوردهای علمی ایران را شامل می شود، در مجموع فارسی آموزان در این دوره از ۱۷ نقطه تهران بازدید می کنند که ضمن تمرین زبان فارسی در این بازدیدها و صحبت با مردم عادی از فرهنگ و تاریخ گذشته و دستاوردهای علمی کنونی کشور نیز مطلع می شوند.
استاد دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: همچنین یک سفر چهارروزه به همدان برای این فارسی آموزان در نظر گرفته ایم؛ معمولا در سال های قبل آنها را به اصفهان می بردیم ولی امسال تصمیم گرفتیم به همدان برویم و برنامه هایی در مکان های علمی و تاریخی این شهر مانند دانشگاه بوعلی هماهنگ شده است.
مهارت های چهارگانه زبانی؛ شامل خواندن، نوشتن، شنیدن و صحبت کردن همچنین تقویت دستور زبان، واژه شناسی، درک بنیافرهنگی و ایرانشناسی در هشتادوهفتمین دوره آموزش زبان فارسی در مجموع ۸۰ ساعت آموزش گنجانده شده است.
تحریمها در حوزه سیاست باید در حوزه فرهنگ به فرصت تبدیل شود
معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی در مورد همکاری وزارتخانه های مختلف برای برگزاری دوره های دانش افزایی زبان فارسی معتقد است: برگزاری این دوره ها به مثلثی از هماهنگی و همکاری وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و بنیاد سعدی وابسته است؛ هماهنگی ها امروز بهتر از قبل است ولی فرایندهایی مانند فرایند صدور ویزا هنوز طولانی است و مثلا صدور ویزای این افراد بین ۴۵ روز تا دو ماه طول کشیده است. البته هیچ دستگاهی مقصر نیست؛ شاید خود ما هم در قبولاندن این موضوع که همه این کارها فرصتی برای زبان فارسی و ایران است کمکاری کرده ایم.
وی در مورد دشواری های برگزاری دوره های دانش افزایی بهویژه با توجه به تحریم ها اظهار داشت: تحریم ها در حوزه سیاست روی داده است؛ اما باید در حوزه فرهنگ به فرصت تبدیل شود. وقتی یک جوان خارجی یک ماه را در ایران به آموزش زبان فارسی مشغول است، تنها زبان نمی آموزد بلکه عموما متوجه می شود اخبار رسانه های خارجی در مورد ایران درست نیست و این گفته ثابت همه خارجی هایی است که برای آموزش زبان به بنیاد سعدی آمده اند؛ ایران با آنچه در رسانه ها می بینیم، فرق دارد.
صحرایی تلاش در زمینه شناساندن فرهنگ ایران را قدرت نرم و اثبات حقانیت ایران دانست و تاکید کرد: رسانه ها به ذهنیت افراد شکل می دهند، اگر همه ما حضور این افراد در ایران را فرصت بدانیم محدودیت ها را کاهش می دهیم.
وی در مورد تامین بودجه لازم برای برگزاری دوره دانش افزایی با توجه به تنگناهای مالی و اثر داشتن آنها گفت: اگر واقع بینانه صحبت کنیم بی تاثیر نبوده است؛ اما هنر ما این است که تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم.
این استاد زبانشناسی دانشگاه علامه تاکید کرد: بنیاد سعدی در گذشته دوره های دوره دانش افزایی را با حضور ۲۰۰ خارجی برگزار می کرد؛ اما امسال ۴۰ فارسیآموز داریم. در عوض در تمام ماه های سال دوره های کوتاه مدت برگزار می کنیم. سال گذشته ۴۰ دوره برگزار کردیم و هیچ دوره ای با کمتر از ۱۰ فارسی آموز برگزار نمی شود؛ همچنین در میان این دوره ها فقط ۲۵ دوره آموزش معلم داشته ایم. معتقدم باید شرایطی را رقم بزنیم که حتی اگر تحریم نبودیم همین راه ها را برویم و تحریم بر عملکرد ما تاثیر نگذارد.