تهران- ایرنا- دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: پژو ۳۰۱ با موتور ایرانی ئی. سی ۵ (EC۵) که بهبود یافته موتور تی. یو ۵ (TU۵) است، به بازار عرضه می شود.

«مازیار بیگلو»‌ امروز (یکشنبه)‌در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: موتور تی. یو ۵ که اکنون روی خودروهای پژو ۲۰۶ و همچنین برخی مدل های پژو پارس عرضه می شود، طرفداران زیادی در کشور دارد، اما موتور ئی. سی ۵ مدل ارتقا یافته آن است.

وی بیان داشت:‌ موتور ئی. سی ۵، حاصل کار مرکز تحقیقات موتور شرکت ایران خودرو است.

بیگلو، در خصوص داخلی سازی خودرو پژو ۳۰۱ گفت:‌ برای نخستین بار در تاریخ خودروسازی کشور، خودرویی با عمق داخلی سازی بیش از ۶۰ درصدی تولید می شود که تا چند ماه آینده به راحتی به ۸۰ درصد داخلی سازی افزایش می یابد.

وی ادامه داد:‌ اکنون ۳۰۰ قطعه ساز در ۹۰ درصد برنامه داخلی‌سازی این خودرو حضور دارند که تا ۴۵۰ قطعه ساز افزایش خواهد یافت.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو یادآور شد: پلتفرم مورد استفاده در ساخت ‌پژو ۳۰۱ یک پلتفرم جدید است، اما قطعه سازان کشورمان توانستند در فضای تحریم‌ها خود را به فناوری های روز برسانند.

وی اظهار داشت:‌ نمونه های اولیه قطعات این خودرو از اوایل شهریور تحویل خودروساز خواهد شد تا پس از آن بررسی و تحویل قطعات آغاز شود.

بیگلو همچنین در خصوص قطعه ئی. سی. یو (ECU یا کامپیوتر خودرو) گفت:‌ این قطعه سه تامین کننده اصلی در کشور دارد، اما از آنجایی که «های تک» (High Tech) است، وابستگی به خارج دارد.

وی اضافه کرد: قراردادهایی برای تولید آی. سی ها و سایر قطعات الکترونیکی این قطعه با صنایع دفاع منعقد شده و امیدواریم امسال بتوانیم عمق داخلی سازی آن را افزایش دهیم.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو توضیح داد:‌ هر  کامپیوتر خودرو (ئی. سی. یو) شامل بُرد الکترونیکی، آی. سی ها و نرم افزار است که برد و خط مونتاژ آن در کشورمان وجود دارد، اما برخی آی. سی هایی که روی برد یاد شده مونتاژ می شود در داخل تولید نمی شود و تامین کنندگان انگشت شماری در جهان دارد.

وی خاطرنشان کرد:‌ با این حال صنایع دفاع قابلیت تولید این آی. سی ها را دارد و شاید تولید آنها در ابتدای راه صرفه اقتصادی نداشته باشد، اما با بالا رفتن شمارگان تولید، اقتصادی خواهد شد.

پس از خروج شرکای خارجی از بازار ایران گروه صنعتی ایران خودرو عزم خود را جزم کرد تا با تقویت زنجیره ارزش تولید، محصول پژو ۳۰۱ را به صورت مستقل و بدون حضور شریک خارجی به تولید برساند.

گروه صنعتی ایران خودرو توانست با توسعه همکاری با قطعه سازان توانمند، ارتباط با مراکز دانش بنیان و همچنین نهادها و مراکزی که با تولید قطعات با تکنولوژی بالا توانمندی حمایت از صنعت خودرو را دارند بتواند نتیجه اقتدار و مقاومت در برابر تحریم‌های ظالمانه غرب را با تولید محصول جدید و بکارگیری دانش و تخصص جوانان و متخصصان ایرانی به منصه ظهور برساند.