به گزارش ایرنا، نخستین مدرسه هوشمند سال ۸۹ در ساری آغاز به کار کرد. در آن سال هزینه ورود به این مدارس در مقطع ابتدایی، یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود. یک سال بعد، شیوه نامه این مدارس تدوین شد. تفکر خلاق، پرورش ایده، پژوهش محوری، مبنای یادگیری بر اساس پرسشگری و محلی برای تولید دانش، اهدافی بود که در آن شیوهنامه برای مدارس هوشمند در نظر گرفتند.
دانایی محوری، ایفای نقش فعال در توسعه سلامت، تغییر رویکرد معلم محوری و مشارکت فعال در جنبش نرمافزاری و تولید علم از ماموریتهای مدارس هوشمند است.
اما در کنار این مسائل، به تهدیدهای این مدارس هم اشاره شده از جمله عقبمانگی معلمان در به کار گیری آیتی، نبود محتوای کافی، نبود تعریف یکپارچه و نارسایی در نیروی انسانی و در طول این سالها نه مبنای یادگیری تغییر کرده و نه گزارشی از تولید دانش از سوی مدارس هوشمند منتشر شده است. به نظر میرسد این مدارس در ماموریتهای خود هم موفق عمل نکرده و البته تهدیدهای مدارس هوشمند به قوت خود باقی مانده است.
این روزها تبلیغات مدارس هوشمند غیر دولتی، چشمنوازی میکند، تبلیغاتی که گاهی از مرحله خاکستری عبور کرده و به تبلیغات سیاه بدل شده است، تبلیغاتی وسوسهانگیز که رهگذران را درگیر میکند، به ویژه خانوادههای نسل امروز که به تکفرزندی روی آوردهاند و تصور میکنند آنچه از وقت و هزینه دارند باید صرف فرزند دلبند خود کنند تا نابغهای تحویل جامعه دهند.
اگر در سال ۸۹ هزینه ورود به این مدارس یک میلیون و پانصد هزار تومان بود همین چند روز قبل، فردی برای ثبت نام فرزند خود در مقطع پیش دبستانی مبلغ پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به حساب یکی از مدارس هوشمند غیردولتی در ساری واریز کرد، البته این فقط هزینه اولیه است و در طول سال تحصیلی هم هزینههای دیگری اضافه میشود.
بیم آن میرود با استفاده از تخته و قلم هوشمند، اندک مهارت دانشآموز در نوشتن و خواندن هم تحتالشعاع قرار گیرد ضمن آن که نسل امروز در ردههای مختلف سنی، بیش از اندازه درگیر ابزار الکترونیک از جمله گوشیهای هوشمند تلفن همراه است و بگذاریم مدرسه همان تخته و گچی باشد که دانشآموز را به حرکت درمیآورد.
مدارس هوشمند و شکاف طبقاتی
مادر دیگری برای فرزند خود در مقطع چهارم ابتدایی در مدرسه نیمه هوشمند غیر دولتی، در سال تحصیلی ۹۷-۹۸ مبلغ سه میلیون تومان پرداخته است ویکی دیگر از مدارس در مقطع پنجم ابتدایی مبلغ ۶ میلیون تومان از دانشآموزان دریافت میکند.
والدین یکی از دانشآموزان به خبرنگار ایرنا گفت: این مبلغ فقط هزینه اولیه بود و دیگر مخارجی که در طول سال تحصیلی پیش میآید مانند برگزاری جشن، اردو و موارد اینچنینی، هزینه سال تحصیلی به بیش ازهفت میلیون تومان میرسد.
وی که از مصرفگرایی در مدارس هوشمند غیر دولتی گلایه داشت، افزود: دانشآموزان از طبقات مختلف اجتماعی در این مدارس حضور پیدا میکنند و این مساله باعث میشود فرزندان خانوادههای با سطح درآمد پایینتر، فضای مقایسهای با فرزندان خانوادههای با سطح درآمد بالاتر ایجاد کنند و دچار خود کمبینی و نارضایتی شوند.
مدارس هوشمند علاوه بر ترویج مصرفگرایی و توهم دانایی، تضاد طبقاتی را هم گسترش میدهد. خانوادههایی با سطح درآمد متوسط، با هر طریقی فرزند خود را راهی این مدارس میکنند تا فرزند آنها هم تراز فرزند طبقات بالاتر جامعه، تحصیل کند اما شکاف اجتماعی، صدمات جبرانناپذیر به روح و روان این دانشآموزان وارد میکند. اگرچه شکاف اجتماعی، امری اجتنابناپذیر در جوامع است اما کودکان و نوجوانان، به خوبی قادر به درک این مساله نیستند و خود را غرق در کمبودها میبینند.
هوشمندی در مغز اتفاق میافتد
معاون پژوهشی اداره کل آموزش و پرورش مازندران در باره مدارس هوشمند به ایرنا گفت: بر اساس بخشنامه، هر مدرسهای که اتصال به اینترنت داشته باشد سطحی از هوشمندی است.
محمدعلی جوادی با بیان اینکه هوشمندی مدارس فقط پرداختن به سختافزار نیست، اظهار کرد: نمیتوان گفت اگر مدرسهای به اینترنت متصل نبود و سخت افزار هم نداشت هوشمند نیست چرا که معتقدیم هوشمندی در مغز اتفاق میافتد.
وی با اشاره به اینکه در باره برخی مدارس هوشمند، بازار تبلیغاتی درست شده است، افزود: برخی تصور میکنند اگر معلم در کلاس درس از ابزار الکترونیک استفاده کند این مساله باعث بهبود در عملکرد میشود در حالی که اینگونه نیست و تفاوتی در عملکرد وجود ندارد.
این مسئول با بیان اینکه تبلیغات صدا و سیما در حوزه آموزش، تجارت مآبانه است، تصریح کرد: در صورتی که آموزش، تجارت نیست و این نگاه باید تغییر کند.
جوادی با اشاره به اینکه بخشی از آسیب این حوزه مربوط به خانوادهها است، ادامه داد: برای خانواهها فرهنگسازی نشده که مدرسه هوشمند به چه معنا است و به همین دلیل، اهداف دیگری در سر میپرورانند.
این مسئول گفت: هدف مدارس هوشمند این بود که یادگیرنده در یادگیری خود، سهمی داشته باشد و کلاس درس از معلم محوری محض، خارج شده و دانشآموز را هم درگیر آموزش کند.
وی با بیان اینکه هدف دیگر مدارس هوشمند این بود که یادگیرنده در هر زمان و مکانی بتواند به منابع اطلاعات در بیرون از کلاس دسترسی پیدا کند، خاطرنشان کرد: اینکه خانوادهها بتوانند از راه دور، عملکرد تحصیلی فرزند خود را کنترل و نظارت کنند هم از دیگر اهداف این مدارس بود.
مدرسه تضمین کننده هوشمندی دانشآموز نیست
جوادی یادآور شد: خارج شدن از فضای سنتی کلاس درس و استفاده از فضای غیرحضوری هم هدف دیگری بود که در شیوهنامه مدارس هوشمند دنبال میشد.
وی با بیان اینکه هیچ یک از تابلوهای این مدارس نمیتواند تضمین کند این مدرسه هوشمند است یا خیر، اظهار کرد: هوشمندی به این مفهوم نیست که مدرسه، دانشاموز را به فرد هوشمند تبدیل کند بلکه همانطور که اشاره کردم هوشمندی باید در مغز اتفاق افتد.
به گزارش ایرنا بر اساس آمار اداره کل آموزش و پرورش مازندران، ۱۰ هزار و ۴۴ کلاس هوشمند در سه هزار و هفت مدرسه هوشمند مازندران است و ۵۸ درصد از دانشاموزان پسر و ۴۲ درصد از دختران در کلاسهای هوشمند مشغول به تحصیل هستند.
/۱۸۹۹/۹۹۲۷