تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۳

تهران- ایرنا- مسؤولان عراقی روز یکشنبه از کشف یک گور دسته جمعی متعلق به جنگ دوم خلیج فارس در سال 1990 در جنوب این کشور خبر دادند.

به گزارش شبکه تلویزیونی "اسکای نیوز" عربی، این گور دسته جمعی در منطقه "السماوه" در جنوب عراق کشف شده و مشتمل بر 40 جسد از شهروندان کویتی بوده است.

"احمد منفی جوده" استاندار المثنی عراق در تشریح این موضوع، افزود: دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی عراق، اطلاعاتی از گروه دسته جمعی اسیران کویتی در بیابان های المثنی به دست آورده بودند.

جوده افزود: دولت محلی به دستگاه های مربوط اطلاع داده بود که ضمن اطمینان از وجود این گورستان، تدابیر قانونی در این باره گرفته شود.

کشف این گور دسته جمعی چند روز پس از آن صورت می گیرد که کویت اعلام کرد؛ آزمایش اولیه نمونه اجساد کشف شده در عراق که ماه ژوئن گذشته (خرداد/تیرماه) به دست آمد، نشان می دهد که این اجساد مربوط به 48 اسیر و مفقودی کویتی بوده که در جریان جنگ صدام حسین علیه کویت، مفقود و اسیر شده بودند.

مسؤولان کویتی شمار مفقودان جنگ دوم خلیج فارس را 605 نفر اعلام کرده اند.

حمله عراق به کویت 11 مرداد 1369 آغاز شد و در 17 مرداد عراق رسماً آن را جزیی از خاک خود معرفی کرد. با اشغال کویت توسط عراق و ورود گسترده نیروهای آمریکاییـ اروپایی به منطقه خلیج فارس، وضع بحرانی خاصی بر منطقه حاکم شد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد، 8 آذر 1369 در قطعنامه شماره 678 عراق را تهدید کرد؛ در صورتی که تا 15 ژانویه 1991 (25 دیماه 1369) کویت را ترک نکند، با توسل به زور این کار انجام خواهد شد.

پس از زیر بار نرفتن عراق، فردای آن روز، حمله گسترده هوایی نیروهای ائتلاف آمریکایی موسوم به طوفان صحرا در عراق و کویت آغاز شد؛ حملاتی که بیش از یک ماه به طول انجامید.

سرانجام نیروی زمینی کشورهای ائتلاف آمریکایی چهارم اسفند 69 وارد خاک عراق و کویت شدند و در 12 اسفند (3 مارس 1991) دولت صدام حسین رسماً و بدون قید و شرط تسلیم شد.