تهران- ایرنا- سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران با اشاره به کاهش حدود ۲۲ درصدی تولید تایر در بهار ۹۸ نسبت به مدت مشابه پارسال، گفت: این کاهش بطور عمده ناشی از موضوع تامین و انتقال ارز است که کارخانجات تولیدی را با مشکلاتی مواجه کرده است.

«مصطفی تنها» ‌ امروز (دوشنبه) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود:‌ ارز، پس از طی روند طولانی تخصیص، باید به فروشندگان خارجی مواد اولیه و کالاها منتقل شود اما مشکل یاد شده موجب تاخیر در وصول به موقع مواد اولیه می شود که در نتیجه وقفه هایی بین اتمام موجودی انبارها و رسیدن موجودی های جدید ایجاد می شود.

این مقام صنفی اظهار داشت: این وقفه ها سبب می شود تا کارخانجات برای تامین مواد اولیه مورد نیاز به بازار آزاد مراجعه کنند که در آن، قیمت‌ها بی حساب و کتاب است.

وی بطور نمونه گفت:‌ آمارها حاکی از ورود نزدیک به ۹۰ هزار تن کائوچو به کشور است، در حالی که مصرف کل صنایع کشور حدود ۷۰ هزار تن است و باید مازاد وجود داشته باشد، اما عده ای دست به احتکار آن زده اند.

تنها یادآور شد:‌ بطور معمول ارز مورد نیاز واردکنندگان مواد اولیه، با آن ارزی که بانک مرکزی در اختیار قرار می دهد همخوانی نداشته و همین موضوع هزینه ۱۶ تا ۱۷ درصدی تبدیل ارز به واردکنندگان تحمیل می کند.

وی، از مشکلات بارگیری مواد و تجهیزات مورد نیاز به مقصد ایران هم یاد کرد و گفت: به دلیل تحریم ها، کشتی از هند، چین و کره جنوبی به مقصد ایران برای انتقال موارد اولیه و تجهیزات کمتر یافت می شود.

سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران یادآور شد: ‌اغلب مواد اولیه وارداتی این صنعت با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می شود، اما بابت ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز که گران قیمت نیز هستند، ارز نیمایی تعلق می گیرد.

وی ادامه داد: همین مساله سبب شده تا در عمل کارخانجات و تولیدکنندگان قادر به جایگزینی ماشین آلات نباشند، زیرا باید به سامانه نیما مراجعه کنند که ارز در این سامانه قیمت بالایی دارد.

اشباع شدن بازار از تایرهای بی کیفیت سنگین

تنها، وضع کنونی تولید در کارخانجات تایرسازی را عادی عنوان کرد و یادآور شد: ‌سال گذشته در همین زمان، کمبود تایرهای باری و اتوبوسی اعتراضاتی را در سطح کشور به دنبال داشت و پس از آن بود که مسئولان اجازه واردات این نوع از تایرها را با تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی صادر کردند.

وی خاطرنشان کرد:‌هرچند این تصمیم سبب شد تا انبارهای کشور از انواع تایر پر شود و حتی بسیاری رانندگان چند حلقه تایر اضافی در منازل و انبارهایشان نگه دارند، اما مشکلاتی نیز به همراه داشت.

این مقام صنفی بیان داشت: با آزاد شدن واردات تایر سنگین، همه ضوابط و مقررات موجود در این زمینه نیز برداشته شد که از جمله آنها استاندارد اتحادیه اروپا و استاندارد «دی. او. تی» (DOT) بود و در نتیجه زمینه برای ورود تایرهای بی کیفیت و بی هویت به کشور فراهم شد.

 DOT مخفف Department Of Transportation و استانداردی است که انجمن حمل و نقل آمریکا برای تولیدکنندگان لاستیک تنظیم کرده است.

تنها ادامه داد: ‌این در حالی است که در گذشته، فقط واردکنندگان مجاز به واردات اقدام می کردند و صادرکنندگان نیز ملزم به داشتن نمایندگی در کشورمان بودند و در قبال محصولات خود مسئولیت حقوقی داشتند.

وی بیان داشت:‌ کیفیت و کارآمدی تایرهای یاد شده، همچنین قیمت آنها به هیچ عنوان مشخص نیست، اما با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده اند و هر کس به صرف داشتن کارت بازرگانی می توانست به واردات آنها اقدام کند.

سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران تاکید کرد:‌ اکنون انتظار می رود مسئولان امر، نظمی به واردات تایرهای سنگین به کشور بدهند و مقررات و استانداردهای گذشته را بازگردانند که مسئولیت آن نیز با ستاد تنظیم بازار است.

به گزارش ایرنا، بررسی آمارهای منتشر شده وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۴۲ هزار و ۲۰۰ تن لاستیک خودرو در بهار ۹۸ و افت ۲۱.۶ درصدی آن در مقایسه با پارسال است.