تهران- ایرنا- رییس فدراسیون شطرنج با اشاره به رسیدن ملی‌پوش ایرانی این رشته به ریتینگ ۲۷۰۰، گفت: از چند روز گذشته سایت‌های تخصصی این رشته مقالاتی در زمینه شیوه بازی و تحلیل حرکات «علیرضا فیروزجا» منتشر کردند.

«مهرداد پهلوان‌زاده» در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از روز چند روز پیش که «علیرضا فیروزجا» به ریتینگ ۲۷۰۰ رسید سایت‌های معتبر این رشته مقالات زیادی درباره شیوه بازی و استعداد این نابغه ایرانی نوشتند. فیروزجا در خارج از ایران بیشتر از داخل کشور مشهور است و امیدوارم روند رو به رشد او و سایر شطرنج باز های جوان ادامه داشته باشد.

رییس فدراسیون شطرنج در پاسخ به پرسشی در زمینه استخدام مربی با دانش خارجی گفت: فیروزجا و دیگر شطرنج‌بازهای جوان ایران که افتخارات انفرادی و تیمی زیادی در ۵ سال گذشته کسب کردند، محصول برنامه ریزی دراز مدت هستند و بدون شک این برنامه‌ریزی ادامه خواهد داشت. در تلاشیم با استخدام مربی تراز اول در این رشته بتوانیم ملی پوشان را با آمادگی بیشتر به رقابت های جهانی و آسیایی اعزام کنیم.

اینکه چرا مربی نامدار بر تمرینات تیم نظارت ندارد از دیگر مواردی به که رییس فدراسیون شطرنج به ان پرداخت و گفت: اولویت اول ما استخدام مربی خارجی است اما مربیان سطح یک دنیا اکنون قرارداد دارند و نمی توانند به صورت تمام وقت در اختیار فدراسیون باشند. همچنین با توجه به بودجه ای که به شطرنج اختصاص پیدا کرده است سخت است بتوانیم با مربیان شناخته شده ای همکاری داشته باشیم.

وی در زمینه پیشرفت نابغه مازندرانی تیم ملی شطرنج ایران عنوان کرد: فدراسیون در چند سال گذشته برای حمایت از ملی پوشان و توسعه این رشته در کشور تمام توان خود را به کار گرفته است اما فیروزجا در کنار این حمایت ها از علم روز این رشته و مسابقات معتبر آن غافل نیست و هزینه های شخصی نیز برای پیشرفت دارد.

پهلوان زاده در توضیح برنامه های فدراسیون برای شطرنج بازان در سال جاری گفت: مهمترین مسابقه ای که در چند ماه آینده در دستور کار است قهرمانی انفرادی جهان است که ایران چهار نماینده در آتن دارد. اما پیش از این مسابقه شطرنج بازهای ایرانی در رقابت های دیگر شرگت می کنند که بیشتر تصمیم فردی است.

فیروزجا ملی پوش ۱۶ ساله ایران روز گذشته (یکشنبه) با پیروزی در دور سیزدهم سوپر لیگ شطرنج ترکیه، به ریتینگ ۲۷۰۰ رسید و عنوان سوپر استادی این رشته را از آن خود کرد. از نکات برجسته این عنوان آن است که فیروزجا دومین شطرنج باز جهان به شمار می رود که در سن ۱۶ سالگی به درجه سوپر استادی رسیده است.

«وی یی» چینی  تنها شطرنج بازی است که با سنی کمتر از ملی پوش ایرانی به این جایگاه رسیده بود.

در مسابقات سوپر لیگ ترکیه «آرین غلامی» نیز با کسب چند پیروز درجه استاد بزرگی خود را کسب کند.