«سعید موتمنی» امروز (دوشنبه) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درخصوص بازگشت قیمت ها به آگهی های خرید و فروش خودرو در سایت ها و فضای مجازی، افزود: اگر این سایت ها در چارچوب قوانین نظام صنفی عمل کنند، هیچ مشکلی پیش نمی آید.
وی بیان داشت: شاهدیم آگهی های خودرو در این سایت ها بدون آنکه هویت فرد آگهی دهنده، اصالت آگهی و اصالت قیمت مشخص باشد، عرضه می شود که هرج و مرج در بازار را به دنبال خواهد داشت.
موتمنی به طور نمونه با اشاره به کاهش قیمت پراید ۱۱۱ به ۴۸ میلیون تومان در روز گذشته، اظهار داشت: کافی است ۱۰۰ نفر در این سایت ها قیمت ۵۰ میلیون تومانی برای خودروهایشان ارائه کنند، آن گاه این قیمت تثبیت خواهد شد.
وی با یادآوری اینکه در ماه های گذشته و با برداشته شدن قیمت ها از سایت های خودرویی آرامش به بازار بازگشته بود، خاطرنشان کرد: بازار به ثبات نسبی رسیده بود و کاهش متوسط ۳۰ درصدی قیمت ها را شاهد بودیم، اما بازگشت قیمت ها التهاب مجدد در این بازار را به دنبال خواهد داشت.
رئیس اتحادیه صنف نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران تاکید کرد: همواره به فروشندگان و خریداران اعلام می کنیم که معامله باید در نمایشگاه ها یا واحدهای دارای پروانه کسب انجام شود تا در صورت بروز مشکل، قابل رهگیری باشد، اما معاملاتی که برپایه اطلاعات موجود در این سایت ها انجام می شود با مشکلات چک های تقلبی و بی محل، ایراد خودروها و غیره مواجه می شود که قابل پیگیری نیستند.
وی ادامه داد: اتحادیه صنف نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو بیش از ۱۰ هزار عضو در کل کشور دارد که دارای پروانه کسب هستند، بنابراین یک فعالیت تخصصی انجام می دهند، اما سایت های قیمت دهنده خودرو تنها به سه مورد محدود می شوند.
موتمنی تاکید کرد: تنها راهکار رفع این مشکل، راه اندازی سامانه ثبت معاملات خودرو است که مانع از فساد در معاملات و قیمتسازی در سایتها و فضای مجازی میشود.
به گزارش ایرنا، جلوگیری از فعالیت واحدهای صنفی بدون پروانه و افراد غیر مجاز، ممانعت از فروش یک خودرو به چند نفر، کاهش اختلافات بین خریدار و فروشنده، قابل وصول شدن سهم دولت از معاملات به صورت مالیات، یکپارچه سازی اطلاعات واحدهای صنفی نمایشگاههای خودرو در کل کشور، استانداردسازی فعالیت واحدهای صنفی، شفافیت هر چه بیشتر معاملات و کاهش نیاز به مراجعه به دفترخانهها برای صدور سند، از دیگر مزایای راه اندازی سامانه ثبت معاملات خودرویی است.
موتمنی با بیان اینکه باید خرید و فروش خودروها از کانال خاص خود انجام شود، یادآور شد: در سال های گذشته مشکل مشابهی با جراید و روزنامه ها داشتیم که آگهی های فاقد شناسنامه و غیر قابل ردیابی و بدون مجوز کسب چاپ می کردند.
رئیس اتحادیه صنف نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران خاطرنشان کرد: اگر سامانه یاد شده راه اندازی شود، این اتحادیه می تواند با استفاده از کارشناسان خود به تعیین قیمت خودروها پرداخته و همه روزه قیمت انواع خودرو را در مناطق مختلف کشور اعلام کند.
وی در عین حال گفت: اگر انحصار در صنعت خودروسازی کشور وجود نداشت و تنوع تولید را شاهد می بودیم و از طرفی خودروسازان عرضه را محدود نمی کردند، این مشکلات را شاهد نبودیم و همواره خریداران بودند که در بازار تعیین کننده می شدند.
در ماه های گذشته و پس از آنکه قیمت های بی حساب و کتاب خودرو در فضای مجازی و سایت ها، به عنوان یکی از متهمان بروز التهاب در بازار خودروی کشور معرفی شد، دادسرای ناحیه ۳۱ تهران حکم بر حذف قیمت های بازار خودرو و مسکن از این سایت های واسط داد و این حکم توسط پلیس فتا ابلاغ شد.