تهران – ایرنا – منابع خبری روز دوشنبه گزارش دادند که پنج نفر از جمله چهار دانش آموز در تظاهرات استان کردفان شمالی سودان کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این تظاهرات را دانش آموزان سودانی در شهر الابیض مرکز استان کردفان شمالی در اعتراض به کمبود سوخت و نان برگزار کردند که با شلیک گلوله به سوی معترضان مواجه شد.

در همین حال استاندار کردفان شمالی گفت: این تظاهرات پس از ورود افراد فرصت طلب و اغتشاش گر به آشوب و درگیری کشید که در نهایت منجر به کشته شدن پنج نفر شد.

براساس این گزارش، اتحادیه اصناف سودان از مردم این کشور خواست که در اعتراض به کشته شدن چهار دانش آموز تظاهراتی برگزار کنند.

از سوی دیگر وزارت بهداشت سودان در اطلاعیه ای اعلام کرده است که از ابتدای اعتراضات مردم سودان علیه دولت سرنگون شده عمر البشیر، ۱۸۴ نفر بر اثر درگیری ها کشته شدند.  

اعتراض‌های مردمی سودان از ۱۹ دسامبر ۲۰۱۸ (۲۸ آذر ۹۷) به علت افزایش قیمت نان آغاز شد، اما این اعتراض‌ها به سرعت رنگ و بوی سیاسی به خود گرفت و معترضان خواستار سرنگونی دولت «عمر البشیر» شدند.

دولت البشیر سرانجام ۲۲ فروردین ماه با دخالت ارتش این کشور سرنگون و پس از آن ارتش سودان با تشکیل نهادی با عنوان شورای نظامی انتقالی به ریاست ژنرال «عبدالفتاح البرهان» قدرت را در دست گرفت.

اما مردم سودان بار دیگر با اعتراض علیه شورای نظامیان خواستار کناره گیری آنان از قدرت و واگذاری آن به غیرنظامیان شدند.

شورای نظامی انتقالی سودان و نیروهای آزادی و تغییر روز چهارشنبه (۲۶ تیر) با حضور میانجی های آفریقایی و اتیوپیایی، سند توافق سیاسی را در دوره انتقالی امضا کردند.

این سند در خصوص نحوه مدیریت کشور در دوره سه ساله انتقالی است و توافق شد که دو شورا(یکی شورای حاکم و دیگری شورای وزیران) تشکیل شود.

شورای حاکم متشکل از ۵ نظامی و ۵ غیر نظامی است و یک غیر نظامی دیگر هم با توافق دوطرف به این تعداد اضافه می شود و ابتدا نظامیان به مدت ۲۱ ماه ریاست شورای حاکم را بر عهده خواهند داشت و سپس به مدت ۱۸ ماه ریاست را به غیر نظامیان می سپارند.