مراسم امضای این تفاهمنامه با حضور امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری، حسین نعمتی مدیرعامل شرکت ملی پست ایران و معاون وزیر ارتباطات و محمدرضا قادری عضو هیات مدیره شرکت پست برگزار شد.
حسین نعمتی معاون وزیر ارتباطات نیز در این خصوص گفت: در راستای سیاستهای کلان وزارت ارتباطات و ایران هوشمند در شرکت ملی پست، اخیرا فعالیتهای موثری در حال پیگیری است. 100 پروژه تعریف کردهایم تا بتوانیم با مشارکت بخشهای خصوصی و استارتآپها در راستای خدمات با کیفیت ارزان و با سرعت در خدمت شهروندان باشیم.
تفاهمنامه امروز بحث استفاده از بستر الکترونیک و کارپوشه ایرانیان است که بر اساس آن خدمات را به خوبی برای مردم مهیا کنیم. ثمره این کار رفاه شهروندان خواهد بود.
وی افزود: طی سالهای گذشته زیرساختهای خوبی در سازمان فناوری مهیا شده و شرکت ملی پست هم ساز و کارهای خوبی فراهم کرده تا بتوانیم با مشارکت یکدیگر خدمات قابل توجهی را برای شهروندان فراهم کنیم.
رویکردها به سمت ارائه خدمات متنوع و فراهم کردن خدمات ارزنده برای شهروندان است. تذکری که وزیر بابت حذف قبوض دادهاند، میتواند در این بستر انجام شود و شکل بگیرد.
امیر ناظمی در ادامه با اشاره به کمکی که کارپوشه ایرانیان میتواند به پر کردن شکاف دیجیتال بین مناطق برخوردار و کم برخوردار کند، گفت: بسیاری از خدماتی که دولتها به شکل الکترونیکی به شهروندان ارائه میدهند با این تهدید رو به رو است که شهروندانی که سواد دیجیتالی بیشتر دارند، بیشتر بهرهمند میشوند و کمبرخوردارها کمتر.
این مسئله به شکاف دیجیتال دامن میزند. ضریب نفوذ اینترنت بین مردم ما 76 درصد است و ۲۴ درصد هنوز برای استفاده از دنیای دیجیتال وارد نشدهاند. ارائه خدمات در بستر دولت الکترونیک این سوال را به وجود میآورد که بقیه مردم چه سرنوشتی خواهند داشت.
یکی از دلایل امضای تفاهمنامه، پر کردن همین خلاء است. شرکت ملی پست حتی در روستاهای دور افتاده نیز دفاتر جمعآوری نامه را دارد. این دفاتر میتوانند درخواست افراد را برای دسترسی به کارپوشه ملی ایرانیان بگیرند تا اگر فردی سواد استفاده از کارپوشه را نداشت، از آن طریق بهرهمند شود.
او اضافه کرد، قطعا این راه حل خوبی برای همه مردم نیست اما برای این که اجازه ندهیم شکاف دیجیتالی اتفاق بیفتد، اجتنابناپذیر است.
معاون وزیر ارتباطات تصریح کرد: مشارکت اپلیکیشنها برای ارائه خدمات کارپوشه ملی ایرانیان یکی از موارد مهمی است که باید به آن توجه کرد. هر کدام از اپلیکیشنها میتوانند درخواست بدهند تا در این کار مشارکت داشته باشند و اطلاعات مربوط به کارپوشه را در منوی خود اضافه کنند. برآوردمان این است که ده اپلیکیشن برتر یا آنهایی که بیش از یک میلیون کاربر دارند، در این طرح مشارکت کنند.
اپلیکیشن دولت همراه نیز این خدمت را ارائه میدهد اما نمیخواهیم مردم را مجبور کنیم حتما اپلیکیشن دولت همراه را استفاده کنند. تلاشمان این است که اپلیکیشنها با خلاقیت خودشان مدل کسب و کار را ایجاد کنند.
او درباره تفاوت کارپوشه ملی ایرانیان با کارپوشه قبلی و عدم موفقیت این اقدام در گذشته، گفت: همکاری سازمانها در این موارد مانند زنجیره به هم پیوسته مرغ و تخم مرغ است. تا تعداد کاربر وجود نداشته باشد، جذابیتی برای سازمانها وجود ندارد تا خدمتی ارایه کنند و برعکس.
همانطور که گفتم API سامانه سروا در اختیار اپلیکیشنها قرار خواهد گرفت تا آنها نیز بتوانند این خدمات را در بستر خودشان ارائه دهند. در حال حاضر سه میلیون نفر در این کارپوشه تشکیل پرونده دادهاند که 400 هزار نفر فعال هستند.
او درباره عدم موفقیت این کار در گذشته گفت: در گذشته تنها یک راه ارتباطی دولتی وجود داشت که در حال حاضر به آن شکل نیست. هر اپلیکیشنی میتواند مدل کسب و کارهای خود را ایجاد کند. افرادی که فاقد سواد دیجیتالی هستند را پوشش دهد و همین مزایا باعث میشود بتواند موفقتر از گذشته عمل کند اما این که آیا مطمئن هستیم که این مدل جواب میدهد یا نه؟؛ عدم قطعیت خودش را دارد، اگر بگویم صد در صد جواب خواهد دارد دروغ گفتهام.
باید در این راه پیش برویم و در آینده آن را ارزیابی کنیم. البته لازم است بگویم در این پروژه بر اساس مدلهای جهانی عمل کردهایم و فکر میکنیم پاسخگو باشد.
محمدرضا قادری در این خصوص گفت: سالانه مقدار زیادی نامهنگاری مکتوب بین دستگاههای دولتی و مردم شکل میگیرد. صرفنظر از مبلغی که برای چاپ این قبوض هزینه میشود و انرژی که برای توزیع این کاغذها صرف میشود، مشکلات عدیده ای را نیز رقم میزند.
وی در ادامه گفت: علاوه بر اینها ممکن است دسترسی مردم برای دریافت نامهها و قبوض به شکل صد در صدی ممکن نباشد و عدم حضور گیرنده در محل باعث میشود آنها به موقع و در اسرع وقت به دست مخاطبین نرسد.
قادری در ادامه خاطرنشان کرد: علاوه بر اینها شهروندان با شیوه گذشته، دسترسی به نامههایشان نداشتند اما با ایجاد کارپوشه این امکان برای شان فراهم خواهد شد.
کارهای زیادی برای توسعه دولت الکترونیک انجام شده و شایسته نیست که شرکت ملی پست در این بین قدمی برندارد.
کاغذهای زیادی تنها برای یکبار خواندن به مردم داده میشود و خودشان درخواست دارند این حجم کاغذ را به حداقل ممکن برسانیم.
عضو هیات مدیره شرکت ملی پست اضافه کرد: در گذشته برای این کار ظرفیت قانونی تحت عنوان کارپوشه ایرانیان دیده شده بود که توسعه این سیستم به سازمان فناوری سپرده شد و هم اکنون در حال بهرهبرداری است.
در قانون اشاره شده که این کار با همکاری سازمان فناوری اطلاعات ایران و شرکت پست ارائه و ترویج شود.
شرکت ملی پست به طور سنتی مرجع ارتباط بسیاری از سازمانهای دولتی برای ارسال نامههای دولتی است. میتوان از این فرصت به خوبی استفاده کرد و گام خوبی در دولت الکترونیک برداشت.
در همین راستا یک حساب کاربری شبیه ایمیل برای هر ایرانی ساخته خواهد شد تا مکاتباتش به آن ارسال شود. ارسال مکاتبات میتواند حکم قانونی داشته باشد که به همین دلیل در سه نوبت پیامک و ایمیل و شبکه مجازی به دارنده حساب کاربری اطلاع رسانی شود. مسائلی نظیر قبوض، جرایم رانندگی، مکاتبات معمول اداری و... از طریق این سامانه اتفاق خواهد افتاد. علاوه بر این دستگاهها میتوانند از طریق پرتالی که در اختیارشان قرار دارد، فرمهای مورد نیازشان را نیز تهیه کنند.
قادری اضافه کرد: کاربران از طریق استفاده از این کارپوشه آرشیو تمام نامهها و مستندات را خواهند داشت و هر زمان که نیاز داشته باشند، میتوانند به آن مراجعه کنند.