بندرعباس-ایرنا- نویسنده کتاب صنایع دستی و پنج شنبه بازار میناب سهراب سعیدی اهل شهر میناب در هرمزگان می باشد که در این کتاب به موضوع های صنعت دستی و توصیف بازار این شهر پرداخته است.

سهراب سعیدی در این کتاب به فعالیت های اقتصادی شهر میناب و بازار آن به عنوان یکی از موزه های کهن هنری و فرهنگی این شهر اشاره کرده است.

نویسنده در این کتاب گفته است: این بازار بر سر راه بازرگانی هندوستان و چین و امپراطوری روم و سرزمین های اسلامی قرار داشته و یکی از بزرگترین باراندازهای جهان به شمار می‏ رفت.

دشت میناب مرکز تجارت جهانی از زمان اشکانیان بوده که وضعیت بازارها در این منطقه، جایگاه حمل و نقل، حل و فصل اختلافات و دیگر مسایل مرتبط با بازار به تفصیل آورده شده است.

صنایع دستی سفالی، از جمله صنایعی است که در روستاهای اطراف میناب رواج فراوان داشته و مشتمل بر وسایل و ظروفی شامل، جهله، گشته‏سوز و شمعدان (یک نوع ظرف بخور دادن)، قلیان و سرقلیان، گراشی (ظرف نگهداری خرما)، کوار (ظرف آبخوری حیوانات)، گوزن (نوعی بادبزن دستی) و وسایلی دیگر است.

صفحات پایانی این کتاب در مواردی شامل، پوشاک سنتی، مانند شلوار، پیراهن، لباس عربی، انواع برقع، لچک و دیگر محصولات نساجی گفته شده است.

مشخصات کتاب

کتاب صنایع دستی و پنج شنبه بازار میناب با یک هزار تیراژ در ۱۶۰ صفحه به قیمت ۶۰ هزار ریال توسط انتشارات دارالتفسیر به چاپ رسیده است.

نخستین نشر این کتاب در سال ۱۳۸۷ با قطع وزیری و محل نشر قم می باشد.

در مورد نویسنده

سهراب سعیدی از سال ۸۶ تا ۹۳ تعداد ۱۹ کتاب را به نگارش در آورده و ۶۰ نسخه از کتاب ها و ۵ فصل نامه آموزشی پژوهشی خود را به کتابخانه های عمومی میناب اهدا کرده است.

کتاب های منتشر شده از این نویسنده هرمزگانی شامل، فرهنگ مردم میناب، لالایی، بازی و سرگرمی های میناب، قصه ها و افسانه های مردم هرمزگان، تاریخ ادبیات میناب، چیستان های هرمزگان، رخش بی سوار، ترانه های چوپان، سوگواره ها، باورها و عقاید مردم هرمزگان، دستم چلکا، دنیای ادبیات کودک و نوجوان، شیرین تر از قند و چی چی کای مم گپو می باشد.

همجنین از سال ۸۸ تا ۹۳ نیز ۲۲ مقاله از این پژوهشگر مینابی در روزنامه ها و نشریات استانی و کشوری به چاپ رسیده است.

سهراب سعیدی حضور در جشنواره های همایش نویسندگان ایران در سال ۹۰، جشنواره فارابی و عضویت در دانشنامه فرهنگ مردم ایران و دبیری جشنواره استانی حسینعلی قضایی را در کارنامه خود دارد.

۶۰۴۸/۹۹۴۴