«نورالله قیصری» روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا درمورد رویکردهای جدید پژوهشی سازمان بسیج اساتید اظهارداشت: این سازمان در رویکرد جدید خود به دنبال هدایت ظرفیت های علمی و دانشی اساتید دانشگاه ها است حتی اساتیدی که عضو سازمان بسیج اساتید هم نیستند اما دغدغه حل مشکلات کشور، ارتباط با جامعه و پیوند دادن دانش با رفع معضلات را دارند.
وی ادامه داد: سازمان بسیج اساتید در این مسیر یکی از تعمهیداتی که اندیشده ایجاد اندیشکده های راهبردی در حوزه های گوناگون است. در نتیجه این اقدامات تا به امروز ۶۲ اندیشکده تاسیس شده است.
معاون پژوهشی سازمان بسیج اساتید خاطرنشان کرد: این اندیشکده ها از نظر دامنه فعالیت در سطح های محلی و ملی فعال هستند و از حیث موضوعی هم، تمامی موضوعات را در برمی گیرند لبته برخی موضوعات ماهیت حاکمیتی دارند و برخی هم از جنبه مدنی برخوردار هستند.
قیصری با بیان اینکه هیچکدام از اندیشکده های سازمان بسیج اساتید با دستور و بخشنامه تاسیس نشده اند، گفت: شکل گیری اندیشکده ها مطابق با درخواست اساتید بوده است. به این نحوه که اساتید ابتدا معضلاتی که دست و پاگیر جامعه، دولت و سیستم اجرایی است را شناسایی کرده و مطابق با دانشی که در حوزه تخصصی خود دارند درخواست تاسیس اندیکشده را ارائه کرده اند.
وی ادامه داد: تفاوتی که این اندیشکده ها با سایر حوزه های پژوهشی دارند، این است که پژوهش ها تابع علایق پژوهشی انجام نمی شود بلکه ناظر بر مسائل جامعه است. در مرحله اول مسائل جامعه شناسایی می شود بعد دانش اساتید را در آن حوزه متمرکز می کنیم بعد از این مرحله اندیشکده تاسیس می شود. درواقع سعی کرده ایم دانش را به مسائل واقعی کشور پیوند بزنیم.
وی با بیان اینکه ضروری است تا سازمان بسیج اساتید به سمت ارائه راه حل حرکت کنند، تصریح کرد: قطعا باید به سمت ارائه راه حل حرکت کنیم اگر غیر از این باشد مسیر را اشتباه رفته ایم و تفاوتی با جاهای دیگر نخواهیم داشت.
هدف از تاسیس این اندیشکده ها انجام پژوهش های بنیادی که در دانشگاه ها صورت می گیرد، نیست بلکه متناسب با دغدغه های اجرایی ارائه بسته های سیاستی به مسئولان و سیاست گذاران است.
قیصری در تشریح رویکرد حل المسائلی سازمان بسیج اساتید اظهارداشت:اندیشکده آسیب های اجتماعی سازمان بسیج اساتید در بندر لنگه پروژه ای را طراحی کرد که بر اساس آن کل شهر به مناطقی تقسیم بندی و برای هر منطقه مسئولی انتخاب شد و این مسئول با چهار، پنج خانواده در ارتباط است و تمام مسائل و مشکلاتی که ممکن است آن خانواده با آن درگیر شود را پیگیری و راه حل ارائه می کند.
وی یادآور شد: در واقع این طرح یک پا در حوزه نظریه های روانشناسی و علوم اجتماعی دارد و یک پای دیگر هم در حوزه عمل و مشکلات واقعی که خانواده ها با آن درگیر هستند.
استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان این که اندیشکده های ما به تدریج راه خود را باز کرده اند و مورد توجه سیاست مداران سطح محلی و ملی قرار گرفته اند، خاطر نشان کرد: ما به سمت طراحی گزارش های راهبردی رفتیم به عنوان مثال در مورد سیل اندیشکه ایرانی مطالعات راهبردی که موضوعات کلی تر را پیگیری می کند گزارش راهبردی امنیت خاک را تهیه کرد.
مفاهیم بیانیه گام دوم باید تبیین نظری شود
معاون پژوهشی سازمان بسیج اساتید و عضو هیات علمی دانشگاه تهران همچنین در پاسخ به این سوال که سازمان بسیج اساتید در راستای تحقق اهداف گام دوم چه اقدماتی انجام داده است، گفت: بیانیه گام دوم، بیانیه بسیار ارزشمند است که از منظر ساختاری، مقدماتی دارد و بعد وارد مباحث راهبردی و اجرایی می شود.
قیصری افزود: وزن تحلیلی کل بیانیه در قسمت راهبردی در حوزه های علم و پژوهش متمرکز است. تاکیدی که در این حوزه وجود دارد وظیفه کسانی که در حوزه علم و دانش مشغول هستند را برای تحقق بیانیه گام دوم سنگین تر می کند.
وی با بیان اینکه سازمان بسیج اساتید هم که با اساتید فرهیخته سروکار دارد، وظیفه خود می داند اقدامات لازم را در زمینه اجرایی کردن بیانیه انجام دهد، اظهارداشت: روش کار ما به دو شکل است؛ یک بخشی از طرفیت های ما برای تبیین بیانیه گام دوم نشریات علمی و پژوهشی سازمان بسیج اساتید است.
وی افزود: یکی از این نشریات نشریه الگوی پیشرفت است که بعد از بیانیه رهبری تصمیم گرفته شد در شماره های مختلف آن مفاهیم بیانیه تبیین نظری شود. مفاهیمی مثل خود سازی، جامعه پردازی و تمدن سازی در دستور کار ما قرار گرفتند.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: ظرفیت دوم سازمان بسیج اساتید نشست ها و میزگرد های این سازمان است که ما به همه همکاران در استان ها توصیه کرده ایم در نشست ها و میزگرد هایی که دارند بیانیه گام دوم را در دستور کارخود قرار دهند. به عنوان مثال نظریه نظام انقلابی که در بیانیه مطرح شد متفاوت با نظریات انقلاب ها است و این نظریه نیاز به تبیین در نشست های علمی دارد.