تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۴

تهران- ایرنا- شورای جهانی طلا روز جمعه اعلام کرد، عواملی مانند جنگ تجاری میان چین و آمریکا، برگزیت و تنش در خلیج فارس باعث شده تا بانک مرکزی کشورهای مختلف جهان از جمله روسیه، چین و لهستان سرمایه گذاری در ذخیره سازی و خرید طلا را افزایش و استفاده از دلار در معاملات را کاهش دهند.

به گزارش روزنامه فایننشال تایمز، شورای جهانی طلا در آخرین گزارش خود اعلام کرد که بانک های مرکزی در شش ماه اول سال جاری ۳۷۴ تن طلا خریداری کرده اند.

براساس این گزارش، بانک مرکزی کشورهای جهان شمش هایی به ارزش ۱۵.۷ میلیارد دلار خریداری کردند که از ابتدای سال ۲۰۱۹ یک ششم تقاضای کل طلا را تشکیل می دهد.

در میان خرید بالای طلا، بیشترین حجم خریداری و ذخیره طلا در جهان توسط سه کشور چین، روسیه و لهستان صورت گرفته است.

شورای جهانی طلا اعلام کرد، بانک مرکزی روسیه از ابتدای سال جاری ۹۶.۰۴ تن طلا ذخیره کرده است و هم اکنون ذخایر کل طلای روسیه به ۱۰۰.۳ میلیارد دلار رسیده است.

چین نیز در کنار روسیه در شش ماه اول سال جاری ۷۴ تن طلا خریداری کرده است.

در پی بروز بحران هایی مانند برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) و کاهش رشد اقتصاد، بانک مرکزی اروپا به  تازگی محدودیت های خرید طلا را برداشته است.

مسکو و پکن در ماه گذشته قراردادی امضا کرده‌اند که طی آن از ارزهای ملی خود در تجارت دوجانبه استفاده می‌کنند و معامله با ارزهای خود را تا ۵۰ درصد افزایش می‌دهند. این دو کشور تلاش برای دوری از دلار آمریکا را افزایش داده اند.

این سند توسط «آنتون سیلوانوف» وزیر دارایی روسیه و «یی گنگ»، رئیس بانک پیپل چین در ماه ژوئن امضا شد.

چین بزرگترین شریک تجاری روسیه است که تجارت دو جانبه آنها به ۱۰۷ میلیارد دلار می‌رسد. هر دو طرف قصد دارند مقدار فعلی تجارت را طی چند سال آینده دو برابر کنند.