به گزارش روابط عمومی سازمان نصر، موضوع خدمات ارزشهای افزوده و خدمات محتوای دیجیتالی از موضوعاتی است که در اکوسیستم فناوری اطلاعات بسیار بحث برانگیز بوده است. در واقع بحثهایی هم وجود دارد که این حوزه اساسا باید بخشی از صنعت آی تی به حساب بیاید یا در واقع کاری است که باید بر عهده سازمانی مانند وزارت ارشاد قرار گیرد.
شرکتهایی که در این حوزه کار میکنند هم به مجوزهایی مانند مجوز رسانههای دیجیتال احتیاج دارند، یعنی رگولاتوری این حوزه در بخش دیگری هم در حال انجام است. اما با توسعه سرویسهای نسل سوم اینترنت و پس از آن، نقش توسعه نرمافزار در کنار توسعه محتوا اهمیت یافت و در طول دو سال گذشته شرکتهایی که بر نرمافزار معطوف شده بودند، با قدرت بیشتری وارد بازار شدند.
در اوایل سال ۹۷ پیشنهاد تاسیس این کمیسیون زیر عنوان کمیسیون خدمات محتوایی و ارزش افزوده مطرح شد تا فضایی برای هم فکری و هم افزایی فراهم شود. در همین راستا بازیگران اصلی این حوزه تصمیم گرفتند در تشکیل این کمیسیون برای بهبود کیفیت خدمات و بهبود شرایط صنفی، در سازمان نظام صنفی رایانهای مشارکت کنند. صابر امامی رئیس این کمیسیون میگوید:« به نظرم در آینده نزدیک در حوزه خدمات محتوایی شرکتهای زیادی وارد این عرصه شوند، همان گونه که در بازار جهانی شاهد هستیم کسب و کار ارائه سرویسهای دیجیتالی، سهم زیادی از تولید ناخالص ملی را از آن خود کردهاند. در حالی که در کشور ما اصلا سهم بزرگی وجود ندارد، یعنی ما درباره دهم درصد صحبت میکنیم. در کشورهای توسعه یافته حدود ۸درصد سهم حوزه محتواست که نیمی از آن متعلق به محتوای دیجیتالی است. در آمریکای شمالی و اروپای غربی این رقم از این هم بیشتر است.»
رئیس کمیسیون خدمات محتوایی و ارزش افزوده ادامه میدهد:« در کشور ما این رقم برای محتوا حداکثر 0.2 درصد تولید ناخالص داخلی است. حالا این که چه بخشی از آن به محتوای دیجیتال اختصاص دارد، اهمیت زیادی ندارد چون به نسبت کل عدد بزرگی نیست. میخواهم بگویم یک اقیانوس آرام پیش روی ماست و قطعا به زودی شاهد ظهور فعالان متعدد دیگری در این حوزه با توجه به پتانسیل موجود خواهیم بود. اهمیت کار ما در این کمیسیون در آینده بیشتر مشخص خواهد شد. »
امامی میگوید مشارکت فعالان این حوزه در این کمیسیون بسیار مطلوب بوده است چرا که برای اولین بار فرصتی برای فعالیت صنفی به وجود آمدهاست که فعالان بتوانند با همفکری فضا را بهبود بخشند. اکوسیستم پیش از این تحت تاثیر شرکتهای تجمیع کننده بوده، اما فضای این کمیسیون به سمتی رفته که شرکتهای تولید کننده محتوا و تولید کننده سرویس بتوانند در کنار تجمیع کنندهها با هم فعالیت کنند.
محسن یوسف پور نایب رئیس کمیسیون ارائهکنندگان خدمات محتوا و ارزش افزوده میگوید:« این حوزه اشتغال مستقیم و غیرمستقیم زیادی به وجود آورده است. به طور مستقیم حدودا ۴۰۰ شرکت در سراسر کشور وجود دارند که هر کدام به طور متوسط ۱۵ تا ۲۰ نفر نیرو دارند. اما تا جایی که ما توانستیم آمار را بررسی کنیم، حدود ۱۰هزار شغل غیر مستقیم به کمک خدمات محتوایی و ارزش افزوده به وجود آمده است، یعنی ۱۰ هزار نفر در سراسر کشور همه یا قسمتی از شغل خود را از طریق این صنعت به انجام میرسانند. این صنعت بسیار جوان است و چون مسیر رشد به خاطر اتفاقات مختلف و موانع بسیار، به صورت بسیار کند پیش رفته، جای زیادی برای شتاب و توسعه سریع وجود دارد.»
یوسف پور میگوید، این صنعت میتواند سهم بزرگی از تولید ناخالص داخلی داشته باشد و اتفاقا صنعتی است که کمترین تاثیرات را از اتفاقات بینالمللی و شرایط تحریم بگیرد و در عین حال کمک اقتصادی به کشور هم بکند. او معتقد است در حالی که صفر تا صد زنجیره ارزش این صنعت میتواند در داخل کشور تامین شود و دسترسی خدمات را هم برای همه در سراسر کشور آسانتر کند، یکی از جدیترین ابزارهای ایجاد عدالت اجتماعی و ایجاد فرصتهای برابر توسعه خدمات دیجیتالی است که می تواند شفافیت زیادی هم ایجاد کند. وی معتقد است خیلی از مشکلاتی که در جامعه داریم با حرکت به سمت دیجیتالی کردن خدمات و عرضه خدمات در فضای دیجیتال قابل حل است.
رئیس و نایب رئیس کمیسیون خدمات دیجیتال میگویند این کمیسیون را تشکیل دادهاند تا مسیر توسعه دیجیتال و حل مشکلات کشور در شرایط فعلی را با کمک فعالان این حوزه هموار کنند و به روند کاری که این کمیسیون در پیش گرفته هم بسیار امیدوارند.