تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۰

پکن- ایرنا- پکن- ایرنا- «حسین وفایی ایوری» اسنوکر بازی ایرانی که سابقه قهرمانی در مسابقات اسنوکر آماتورهای جهان و همچنین مسابقات زیر ۲۱ سال جهان را در کارنامه خود دارد به دلیل سرقت گذرنامه و مدارکش در فرودگاه پکن، از حضور در تور حرفه‌ای داچینگ چین باز ماند.

به گزارش ایرنا، حسین وفایی که تنها نماینده ایران در اسنوکر حرفه‌ای جهان است ساعتی بعد از آنکه صبح شنبه وارد فرودگاه پکن شد در حالی که بلیط سفر به داچینگ، شهر محل برگزاری مسابقات را در دست داشت مدارکش دزدیده شد داستان از این قرار است که او روی صندلی های بخش ترانزیت فرودگاه خوابیده بود و مدارکش شامل گذرنامه، بوردینگ پاس و پولش را روی وسایل گذاشته بود که به سرقت می رود.وفایی حدود ساعت ۱۲ تا ۱۳ ظهر روز شنبه از طریق تماس تلفنی به سفارت ایران در چین موضوع را اطلاع می دهد و بعد از اطلاع سفیر ایران در چین از موضوع، علیرغم تعطیلی سفارت، نماینده سفارت ایران فورا در فرودگاه حاضر شده و به وفایی کمک می کند تا ضمن پیگیری مراحل قانونی گزارش سرقت، وارد شهر شود.

او شب و روز گذشته با هماهنگی سفارت اسکان یافته و امروز یک شنبه با حضور در سفارت و ملاقات با سفیر ایران در چین راه های مختلفی برای حل مشکل وفایی از سوی سفارت ایران در چین علیرغم تعطیلی دولت چین پیگیری شد.

ابتدا قرار شد در سفارت ایران در پکن برای وی گذرنامه و برگه عبور صادر شود اما از آنجائیکه ویزای این ورزشکار ایرانی به گذرنامه سرقت شده وی پیوست شده است صدور گذرنامه و برگه عبور هم بی فایده خواهد بود و چون وی نمی تواند مسیر ۱۵۰۰ کیلومتری پکن - داچینگ را با هواپیما یا قطار طی کند و باید از راه زمینی طی مسیر کند.
مسابقه وی فردا دوشنبه ساعت ۱۴ بعد از ظهر در داچینگ شروع می شود با پیشنهاد سفارت قرار شد وی با خودروی سفارت عازم شهر محل برگزاری مسابقه شود اما با توجه به طول مسیر و خستگی ناشی از تردد زمینی و همچنین از انجائیکه وی چوب های اسنوکر خود را در قسمت بار هواپیما از دست داده بود وفایی این پیشنهاد را نپذیرفت.

در نهایت و بعد از بررسی تمام راه های ممکن توسط سفارت ایران در چین با حضور خود وفایی، قرار شد برگه عبور برای وفایی صادر شود و وی در نخستین پرواز به تهران بر گردد.

«حسین وفایی ایوری» خودش هم با انتشار پستی در اینستاگرام در این باره گفته است در گیت دراز کشیده بودم و بر روی صندلی خوابم برد و کیف را بالای سر خود قرار داده بودم زمانی که بیدار شدم دیدم کیف که تمامی مدارک، پول و پاسپورت من در آن بود دزدیده شده است به پلیس چین شکایت کردم و بعد از بررسی دوربین متوجه شدم که حتی خودم را هم در دوربین نمی توانند پیدا کنند چه برسد به دزد!

وفایی پیش از این به عنوان نخستین اسنوکر باز ایرانی در بخش حرفه ای ها موفق به صعود به مرحله نیمه نهایی رقابت های جهانی شده بود.

قدردانی از سفیر و دیپلمات های ایرانی

وفایی در گفت و گو با ایرنا نیز ضمن تشکر و قدردانی از سفیر و دیپلمات های ایرانی در چین برای پیگیری شبانه روزی به منظور حل مشکلش گفت: سفارت برای من سنگ تمام گذاشت ولی متاسفانه امکان حضور در مسابقه را ندارم.
وی گفت: سفارت ایران در چین با این قضیه که برای بنده پاسپورت یا برگه عبور صادر کند مشکلی ندارد اما مشکل اینجاست چون ویزای من در گذرنامه قبلی بود که به سرقت رفت امکان صدور ویزا از طرف چین برای امروز که تعطیل است وجود ندارد و به همین دلیل بدون ویزا نمی توانم از هواپیما یا قطار استفاده کنم.
این ورزشکار ایرانی افزود: امروز با سفیر ایران در چین هم دیدار کردم و حتی قرار شد من از راه زمینی با خودرو به شهر محل مسابقه که حدود هزار و 500 کیلومتر فاصله دارد اعزام شوم اما به دلیل زمانبر بودن مسیر و خستگی ناشی از آن، این سفر برای من امکانپذیر نیست.