به گزارش ایرنا، پیروز حناچی روز یکشنبه در یکصد و پنجاه و نهمین جلسه علنی شورای پنجم شهر تهران با بیان اینکه سه هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای تکمیل چرخه حمل و نقل عمومی شهر تهران به فروش میرسد گفت که از این میزان ۲ هزار میلیارد در مترو هزینه خواهد شد.
به گفته وی لایحه ۲ فوریتی امروز با استناد به قانون بودجه ۹۸ کل کشور و شهرداری تهران و به منظور تکمیل خطوط ۳، ۴، ۶ و ۷ و همچنین نوسازی ناوگان اتوبوسرانی به شورا ارایه شده است.
شهردار تهران با اشاره به اقداماتش در حوزه حمل و نقل عمومی اظهارداشت: بهرهبرداری از ایستگاه مترو مهرآباد، ورود ۵۱ دستگاه واگن برقی و بعد از آن بهرهبرداری از ورودی شادمان، ایستگاه ابنسینا، بازگشایی بخش میانی خط ۷ و پنج ایستگاه انجام شده است.
وی افزود: تکمیل هواکشهای خطوط مختلف و نیز سیگنالینگ خط ۳، بهرهبرداری سه ایستگاه و هفت کیلومتر از بخش میانی خط ۷ نیز در این مدت انجام شده است.
شهردار تهران ادامه داد: چهار رام قطار نیز بهزودی به ناوگان مترو اضافه خواهد شد.
به گفته حناچی، امروز آمادگی بهرهبرداری ۲ ایستگاه و هشت کیلومتر از بخش جنوبی خط ۶ نیز وجود دارد.
اعتبارات موردنیاز برای تکمیل خطوط مترو
شهردار تهران درباره منابع مورد نیاز برای تکمیل خط ۳ مترو تهران نیز گفت: ما برای تکمیل خط ۳ به ۶۳۷ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که ۲۵۰ میلیارد آن از طریق اوراق مشارکت، ۴۷ میلیارد از طریق منابع دولت، ۱۹۰ میلیارد منابع شهرداری و ۱۵۰ میلیارد تومان نیز از محل مجتمع های ایستگاهی فراهم خواهد شد.
وی در زمینه منابع مورد نیاز برای تکمیل خط ۴ مترو نیز توضیح داد: این خط به ۶۸۸ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که ۱۰ میلیارد آن از طریق منابع دولتی، ۲۷۸ میلیارد منابع شهرداری، ۲۵۰ میلیارد از طریق اوراق مشارکت و ۱۵۰ میلیارد تومان نیز از محل منابع مجتمعهای ایستگاهی خواهد بود.
شهردار تهران منابع مورد نیاز برای تکمیل خطوط ۶ و ۷ مترو را نیز به ترتیب به میزان ۲ هزار و ۴۵۵ میلیارد و یک هزار و ۸۴۵ میلیارد تومان عنوان کرد که سهم اوراق مشارکت سال ۹۸ در هر کدام به ترتیب ۷۰۰ و ۸۰۰ میلیارد تومان است.
تلاش برای توسعه اتوبوسرانی
وی درباره وضعیت ناوگان اتوبوسرانی نیز گفت: به طور کلی پنج هزار و ۹۲۶ دستگاه اتوبوس در شهر تهران داریم که یک هزار و ۳۴۲ دستگاه آن مربوط به حوزه عمومی و چهار هزار و ۵۸۴ دستگاه آن نیز مربوط به بخش خصوصی است و از این میزان ۴۲۸ دستگاه در بخش عمومی و ۲ هزار و ۸۰۴ دستگاه در بخش خصوصی فرسوده است.
شهردار تهران ادامه داد: امیدواریم با فروش اوراق مشارکت بتوانیم این ناوگان را هم نوسازی کنیم که بر اساس آن ۵۰ درصد از اصل و سود هزینه خرید اتوبوس های جدید از سوی دولت به عنوان بودجه حمل و نقل باید پرداخت شود.
تهرام/۹۳۴۳/ ۱۰۰۸