قم - ایرنا - رییس اداره هماهنگی حمل و نقل اداره کل راه و شهرسازی قم گفت: در جلسه کمیته دهکده لجستیک استان قم بر تسریع در جانمایی و مکان‌یابی این دهکده تاکید شد.

به گزارش عصر یکشنبه روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، محمدرضا فرج در دومین جلسه کمیته دهکده لجستیک قم اظهار کرد: در محدوده استان ظرفیت های بسیار خوبی برای انتخاب دهکده لجستیک وجود دارد و مکان یابی و جانمایی آن با مطالعه مشاور ذی‌صلاح نهایی خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: در برنامه لجستیک استان قم، توسعه خطوط ریلی و استفاده از ظرفیت آن برای حمل ونقل بار مد نظر است.
وی در این خصوص ادامه داد: دستگاه های عضو با امکاناتی که در اختیار دارند، شرایط استفاده بخش خصوصی از گمرک ریلی را فراهم آورند.

این با جلسه حضور مدیرکل گمرک و نمایندگان ادارات راه و شهرسازی، راهداری، راه آهن، منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان و بخش خصوصی استان قم در سالن جلسات اداره کل گمرک برگزار شد.
در پایان این جلسه، اعضای شرکت‌کننده از ایستگاه راه آهن گارمانوری و روند پیشرفت طرح اتصال گمرک به راه آهن بازدید کردند.

ایستگاه گارمانوری در بخش مرکزی و در ۲۰ کیلومتری قم قرار دارد. 

بر اساس سند آمایش مراکز لجستیک کشور، شهر قم به عنوان یکی از دهکده‌های لجستیکی ایران انتخاب شده است.

«لجستیک» به فرآیند برنامه‌ریزی، اجرا و نظارت بر خدمات و اطلاعات مرتبط با حمل و نگهداری کالا از مبدا تا محل مصرف که با هدف تامین نیاز مشتری، شامل جریان درونی و بیرونی، درون‌سو (مدیریت تامین) و برون‌سو (مدیریت توزیع) انجام می‌گیرد، گفته می‌شود.

مرکز لجستیک محدوده مشخصی است که به منظور تجمیع فعالیت‌های مرتبط با لجستیک و حمل و نقل کالا در بُعد داخلی یا بین‌المللی به منظور بهینه‌سازی فرآیندها و کاهش هزینه‌ها ایجاد می‌شود.

چهار شهر تهران، چابهار، بندرعباس و بندر امام خمینی به عنوان شهرهای لجستیکی و پس از آن استان قم به همراه ۱۳ استان دیگر به عنوان دهکده‌های لجستیکی کشور معرفی شده‌اند.

در دهکده‌های لجستیکی، فعالیت‌ها هم در سطح داخلی و هم در سطح بین‌المللی خواهد بود و به طور عمومی به دلیل وجود بندرهای خشک و دسترسی به ظرفیت ریلی و جاده‌ای از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.

کاهش قیمت تمام‌شده بار، افزایش سهم ریلی بار، کاهش زمان حمل و نقل ترکیبی، کاهش تلفات جاده‌ای و کاهش ضایعات بار از مهم‌ترین هدف‌های سند آمایش لجستیک کشور است.

شهر قم با داشتن هشت مسیر ورودی، پل ارتباطی ۱۷ استان کشور است که روزانه ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو، سه هزار و ۸۰۰ دستگاه اتوبوس، ۱۶ هزار و ۵۰۰ کامیون و تریلر و ۵۴ رام قطار در محورهای مواصلاتی این استان آمد و شد می‌کنند.

روزانه ۱۶۰ پرواز داخلی و خارجی نیز از فضا و پهنه استان قم عبور می‌کند که این موارد، اهمیت راه و نقش حمل و نقل در این استان را نشان می‌دهد.

بر اساس این سند، ۵۴ درصد بار استان قم بین‌المللی و به کشورهای دیگر ترانزیت می‌شود و ۴۶ درصد آن هم در سهم مبادلات داخلی خواهد بود.

بیشترین سهم کالایی و بار استان قم مربوط به گروه مواد غذایی، کشاورزی و دامی با ۲۳ درصد است و کالاهای ساختمانی و نفتی - شیمیایی هر کدام با ۱۴ درصد، در رده‌های بعدی قرار دارند.

بر اساس این ابلاغ، بررسی مقدماتی مکان‌یابی موقعیت پایانه لجستیکی قم در حال انجام است و در این بررسی باید مسائلی همچون پدافند غیرعامل و حمل و نقل ترکیبی مورد توجه ویژه قرار گیرد.  

۷۴۰۶/   ۶۱۳۳/