همدان - ایرنا - از گرانی مرغ و موضوع احتمال بازگشت عضو برکنار شده شورای شهر و پدیده ماتریسی پیاده راه اکباتان تا دست انداز خیابان ها و دست اندازی سودجویان به باغ های شهر و درهای بسته ستاد تنظیم بازار به روی رسانه ها و خلاصه از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را در گپ و گفتی با فرماندار همدان می توان یافت که شنیدنی است.

از شیر مرغ تا جان آدمیزاد؛ نه ضرب المثل است و نه اغراق؛ حکایت نشست خبری امروز فرماندار همدان است با گلچینی از رسانه های  شهر.

نشستی ۲ ساعته که با تعارف و تعریف های فرماندار و معاونانش از فعالان رسانه آغاز شد؛ چه رسانه های موافق و همراه دولت و چه آنها که به تعبیری سیاه نمایی و تخریب دولتمردان را محور قلم فرسایی خود قرار داه بودند.

فرماندار که به پیشواز روز خبرنگار رفته بود قرار شد دست کم امروز از ارائه گزارش عملکرد اجتناب کرده و گپ و گفتی دوستانه با خبرنگاران داشته باشد؛ اما از آنجا که کنجکاوی جز جدانشدنی شخصیت خبرنگاران شده و شاید نوعی هم عادت و اصولا ترک عادت هم موجب مرض است، پس پرسیدیم و پرسیدیم و نتیجه آن شد که در ادامه می خوانید.

از طرح ساماندهی خانه مسافرها که هنوز به سرانجام نرسیده پرسیدیم، از قیمت مرغ که در آشفته بازر همدان بال و پر می زند، آمدن یا نیامدن عضو جنال آفرین شورای شهر و سرانجام نورمهال تا جای خالی معاون سیاسی فرماندار و حتی گوال و دست اندازهای کوچه و خیابان ها را هم از قلم نینداختیم.

خلاصه درباره شیر مرغ تا جان آدمیزاد در این جلسه بحث و بررسی شد و فرماندار همدان هم که در  آرامش و تواضع زبانزد مسئولان همدانی است با صبر و حوصله سوال های بی پیرایه همگان را شنید و پاسخ داد. بعضی جاها هم از معاون برنامه ریزی اش کمک گرفت و بعضی جاها هم قانع کردن خبرنگاران را به معاون عمرانی و مدیر روابط عمومی اش سپرد.

زیاده خواهی مرغداران علت گرانی

اما آنالیز قیمت گوشت مرغ و واقعی یا کاذب بودن نرخ آن موضوعی بود که بیشترین وقت را از حاضرین گرفت، مرغی که به گفته یکی از خبرنگاران به هر کیلویی ۱۶ هزار تومان رسیده و هر روز کمیاب تر از دیروز می شود.

حسین افشاری با صراحت مصوبه ستاد تنظیم بازار را ملاک و معیار بازار مرغ ذکر کرد و هرگونه فروش بالاتر از این مبلغ را گرانفروشی و تخلف محض دانست و گفت: در روزهای گذشته عمده و خرده فروش و تولیدکننده مرغ را  زیر ذره بین نظارت و کنترل گرفته ایم.

چندی پیش ۹ محموله مرغ به صورت غیر قانونی قصد خروج از استان را داشتند که با دستور دادستان توقیف شد. شب گذشته هم ۲ محموله دیگر گوشت مرغ کشف شد. این آماری است که فرماندار همدان به استناد آن مرغداران و تولیدکننده ها را مقصران اصلی بازار مکاره مرغ اعلام می کند.

حسین افشاری می گوید مرغداران به دنبال سود بیشتر هستند و به هیچ صراطی هم مستقیم نیستند، اما ما با اقتدار در مقابل این زیاده خواهی ایستاده ایم.

فرماندار همدان خطاب به تولید و عرضه کنندگان مرغ از آنها می خواهد در این شرایط اقتصادی نامساعد نمک به زخم مردم نپاشند و در کنار آنها یار و همراه باشند، دست از سودجویی بردارند و به همین منفعت قانونی و عرفی قناعت کنند که برکت در همین حلال اندک است.

او ابراز امیدواری می کند با بستن گلوگاه های خروجی استان و سخت گیری های دستگاه قضایی بازار این پرنده خوش خوراک هر چه زودتر به آرامش برسد.

تنظیم بازار پشت درهای بسته

برگزاری ستاد تنظیم بازار پشت درهای بسته، گلایه ای است که مدتها بود در دل خبرنگاران گره بسته بود و در این جلسه مطرح شد و همگی از فرماندار خواستند درهای این جلسه راهبردی به روی همه رسانه گشوده شود

به باور خبرنگاران این پنهان کاری ها بیش از اینکه اوضاع را آرام کند بیشتر رسانه ها را تحریک می کند، چه بسا با ورود خبرنگاران به اینگونه نشست های تخصصی و غیرعلنی و قلم زدن آنها مشکلات کمرنگ تر شود؛ افشاری هم که اهل ظاهرسازی نیست قول می دهد خواسته رسانه ها را پیگیری کند.

نورمهال یا نورمحال؟

سرنوشت امارت قدیمی نورمحال چه شد؟ بعد از مشخص شدن عامل گرانی مرغ و دل داری های مکرر فرماندار و معاونانش برای فروکش کردن تب قیمت مرغ، با توضیحات موشکافانه  فرماندار بحث چالشی تیرماه امسال یعنی امارت نورمحال را از سرگرفتیم و  دوباره مباحث ایثار کمیته امداد امام خمینی (ره) درباره بخشیدن قسمتی از سهم زمین ۲ هکتاری اش به شهرداری، پرداخت ۶ میلیارد تومان توسط کمیته امداد برای دریافت پروانه ساخت و ساز به شهرداری و نظام مهندسی و امضاهای مدیرکل و کارشناسان وقت میراث فرهنگی استان که پای مجوز بلامانع بودن احداث مجتمع مسکونی در جوار نورمحال خشک شده را جز به جز مرور کردیم تا به راهکار نهایی مسئولان برای پایان دادن به این قائله رسیدیم.

فرماندار همدان می گوید: واگذاری یک قطعه باغ واقع در منطقه سعیدیه گزینه ای است که مسئولان روی آن به توافق رسیده اند، اما کمیته امداد هنوز بر سر دو راهی تردید مانده که باغ را بپذیرد یا بر سر نورمحال پافشاری کند و هزاران خطر را به جان بخرد. 

 هر چند به گفته افشاری تغییر کاربری باغ یاد شده و تخریب آن کار سنگینی را به دوش مسئولان تحمیل می کند، اما معاون امور عمرانی استاندار به عنوان ارشد تیم رسیدگی به نورمحال، یک هفته به هم تیمی هایش فرصت داده که شور و مشورت کرده و کوتاهترین و کم هزینه ترین راه برای معاوضه این زمین را روی میز او بگذارند.

این ماجرا هم گویا ختم به خیر می شود و ما هنوز ندانستیم نورمحال درست است یا نورمهال؟

نه خانی آمده نه خانی رفته!

اما نوبتی هم که باشد نوبت به شورای شیشه ای است که این روزها از هر رهگذری سنگ می خورد و از پرتاب های خبرنگاران هم بی نصیب نمی ماند.

 آخرین خبرها از آمد و رفت عضو برکنار شده شورای اسلامی شهر را اهالی رسانه از فرماندار همدان جویا شدند که در این بازار داغ شایعه پراکنی منبعی آگاه و مطمئن است.

افشاری بی توجه به گذشت زمان با حوصله از ابتدای ماجرا برایمان تعریف می کند، از جایی که برای عضو شورای شهر پرونده ای تشکیل می شود و شواری حل اختلاف استان هم نظرش را اعلام می کند اما مرجع قانونی برای بررسی و تائید نهایی این نظریه، شورای حل اختلاف کشور است.

به گفته وی در تازه ترین جلسه شورای حل اختلاف کشور به موضوع عضو شورای شهر همدان نیز رسیدگی می شود، اما از بخت بد یا خوب ماجرا، در دقایق پایانی مطرح شده و هیچ رایی درباره آن صادر نمی شود.

فرماندار همدان با همان آرامش و صراحت لهجه اش به تمام شایعه ها و یک کلاغ و چهل کلاغ کردن ها خاتمه می دهد و می گوید: تا این لحظه هیچ حکم مکتوبی نه از سوی شورای حل اختلاف کشور و نه از طرف دیوان محاسبات به مسئولان استان اعلام و ابلاغ نشده است؛ به قول معروف نه خانی آمده نه خانی رفته!

کارتن به دستها نشانه زندگی

اما از هر چه بگذریم از بحث بی سرو سامان خانه مسافرهای همدان نمی توان گذشت و خبرنگاران وجود کارتن به دستها که خانه و کاشانه به مسافران معرفی می کنند را عنصری زشت و کریه برای پایتخت گردشگری می دانند و بارها و بارها خواهان ساماندهی آنها شدند، اما فرماندار همدان نظرات مخالفی دارد که شنیدنی است؛ به اعتقاد او کارتن به دست ها نماد زنده بودن شهر  و رونق گردشگری هستند.

افشاری ظرفیت تخت های شهر همدان را جمع و تفریق که می کند به عدد ۱۰ هزار می رسد و می گوید: در برخی از روزهای سال مانند تعطیلات شمار گردشگران همدان از ۵۰ هزار تن هم بیشتر می شود و در چنین مواقعی که گردشگری همدان سرریز می کند، خانه مسافرها حکم جان پناه پیدا می کنند.

او بر این باور است که خانه مسافرها خوب هستند، اما نباید آفت بگیرند و با فرهنگسازی و تشویق مردم می توان خانه مسافرها را شناسنامه دار و قانونی کرد و به تعبیری این فرصت ها را باید دریافت تا به تهدید تبدیل نشوند.

پیاده راه اکباتان و کاسه چه کنم

اما بیشتر از خانه مسافرهای غیرمجاز، پیاده راه اکباتان تن و جان گردشگری همدان را می لرزاند، به طوریکه این روزها کاسه چه کنم، چه کنم؟ دست مسئولان شهر داده است و حال فرماندار همدان از مسائل ریاضی کمک می گیرد و این پیاده راه را به یک ماتریس تشبیه می کند و معادله چند مجهولی.

افشاری می گوید: یک بعد ماجرا کسبه و مغازه دارانی هستند که مدعی اند پیاده راه نانشان را آجر کرده! یک سر دیگر دستفروشان که می خواهند دوباره در این منطقه بساط پهن کنند، عده ای از کسبه و بازاریان راضی به بازگشت دستفروش ها، دسته ای ناراضی و در این بین طرح ثبت جهانی تپه هگمتانه حکم قوز بالاقوزی را دارد که دست و پای مسئولان را برای اجرای هر طرح عمرانی بسته است.

 استاندار همدان نیز که از این موضوع به تنگ آمده است در یک فرصت یک ماهه از مسئولان شهر می خواهد طرحی را ارائه و اجرا کنند که حلال مشکل اهالی این منطقه شود.

جای خالی معاون سیاسی

اما جای خالی معاون سیاسی اجتماعی فرماندار از دید تیزبین خبرنگاران مغفول نمی ماند و از افشاری می خواهند برنامه اش را برای پر کردن این پست اعلام کند و او بی حاشیه سراصل مطلب می رود که چند گزینه معرفی شده اما هنوز این موضوع به قطعیت نرسیده است.

هرچند فرماندار همدان ایمان دارد که وظایف معاون سیاسی روی زمین نمانده و با درایت و همکاری دیگر معاونان این خلا جبران شده است اما جامعه رسانه ای استان به شتاب گرفتن این انتصاب با توجه به وفور نیروهای توانمند و متخصص در این دیار، اصرار می کنند.

دست انداز و دست اندازی!

سوال های خبرنگاران که ته می کشد چاله  چوله های شهر را نشانه می گیرند. حفاری های بی برنامه، پرکردن غیر اصولی حفره ها و تصادف های درون شهری که در نهایت شهرداری و دستگاه های خدمات رسان مقصر اصلی شناخته می شوند.

 فرماندار همدان گودال ها و دست اندازهای ایجاد شده در خیابان های شهر را حاصل تعامل نامناسب شهرداری و نهادهای خدماتی می داند که باید قدری به مفاد تفاهم نامه های انعقادی مسئولانه و دلسوزانه تر عمل کنند.

با این حال او از رسانه ها می خواهد پستی و بلندی های حاصل از مدیریت ضعیف شهری را با نام و نشانی دقیق به فرمانداری اعلام کنند تا رسیدگی شود.

بعد از دست اندازهای خیابان ها، حجم دست اندازی به باغ ها و فضاهای سبز شهر هم بسیار زیاد است و به گفته فرماندار همدان در بهار امسال ۸۵ بنای غیرمجاز در باغ های واقع شده در چپ و راست شهر با حکم قضایی خراب شده اند که در حدود ۹۰ حکم تخریب دیگر نیز صادر شده اما همچنان حجم ساخت و سازهای بی قانون بالاست و نفس شهر را بند آورده است.

افشاری از رسانه می خواهد افکار عمومی را نسبت به موضوع حفاظت از درختان و باغ ها حساس کنند بلکه از تازیانه زدن به طبیعت دست بردارند و حافظ این سبزینه ها باشند که حکم ریه های شهر را دارند.

فرماندار همدان که به گفته خودش چهار ساعت در طول شبانه روز مطالعه می کند، در پایان خبرنگاران را به کتاب خواندن سفارش می کند که برای اهالی قلم که همواره نیازمند دانش افزایی هستند، ضروری است. 

گزارش از: زهرا زارعی

۷۵۲۷/۲۰۹۰