تهران - ایرنا- مدیرعامل موسسه خانه کتاب گفت:‌ هنر طراحی کتاب یا کتاب‌­آرایی و استانداردسازی کتاب و توجه به‌صورت و شکل کتاب، در همه جنبه­‌های آن از طرح، شکل، جنس جلد، از محورهای بنیادین و دغدغه‌های اصلی امروز صنعت نشر است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 نیکنام حسینی‌پور عصر یکشنبه در آئین اختتامیه سومین دوسالانه «نشان شیرازه» گفت: هنرمند دارای حبّ ظهور و اظهار است و این خود نیز از اوصاف الهی است. هنرمندان، دانشمندان و عرفا؛ همگی در پی درک حقیقت و معرفت الهی هستند اما تفاوت آن‌ها در نحوه ادراک و بیان و ظهور اندیشه‌هاست.
وی عنوان کرد: هنر طراحی کتاب یا کتاب‌­آرایی و استانداردسازی کتاب و توجه به‌صورت و شکل کتاب، در همه جنبه­‌های آن از طرح جلد، شکل جلد، جنس جلد، صفحه­‌آرایی، نوع کاغذ، رنگ کاغذ، تصویرگری، حروفچینی، خطاطی و ... از محورهای بنیادین و دغدغه‌های اصلی امروز صنعت نشر است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 وی افزود: هنر کتاب‌آرایی در فرهنگ و تمدن ایران‌ زمین پیشینه دور و درازی دارد و هنرمندان بزرگی در این زمینه در طول تاریخ فعال بوده‌اند اما گسترش آن به شیوه مدرن با تکنولوژی جدید وارد ایران شده­ و از مشروطه تاکنون مشمول تحولات چندانی شده است. در دوره­‌هایی بروز و ظهور بیشتری داشته؛ مانند سال‌های ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۲  که در حیطه مطبوعات و کتاب فضایی باز ایجاد شده است.
حسینی پور بیان کرد: در سال‌های پس از انقلاب نیز به دلیل انتشار انبوه کتاب، کتاب‌­آرایی نیز رونق بیشتری گرفته است. اما متاسفانه نگاه برخی ناشران به انتشار کتاب، کمیتی است و به اثر نگاهی کیفی ندارند و برای عقب نماندن از قافله انتشار کتاب، کیفیت را فدای سرعت برق‌آسای نشر می­‌کنند، غافل از آن‌که بخشی از هویت ما فرهنگ مکتوب ما است و نباید از زیبایی‌شناسی و آمیختگی آن با هنر غفلت ورزید.

وی ادامه داد: قطعاً کتابی که به چشم صفا بخشد و با کاغذی مرغوب چاپ و با هنر صحافی و آراسته شود و دارای جلد زیبایی باشد بسیار مطبوع و دلپسند است. تصاویر زیبا، نقاشی‌­های خوب، حاشیه­‌های صفحات اول و متن کتاب و ابتدا و انتهای هر فصل و هزاران سلیقه دیگر مخاطب را مشتاق خواندن می‌کند که در زمانه ما کم‌رنگ‌تر شده است اما هنوز هم عاشقانی هستند که در این زمینه قلم می‌­زنند.
 
حسینی پور در ادامه به پیشینه برگزاری جایزه نشان شیرازه از سوی موسسه خانه کتاب اشاره کرد و گفت: موسسه خانه کتاب در چارچوب برنامه‌های فرهنگی، از سال ۱۳۹۴ دوسالانه نشان شیرازه‌(هنر طراحی کتاب ایران) را با اهدافی چون بازشناسی و بازآفرینی میراث کتاب‌آرایی در فرهنگ ایران؛ معرفی و ارائه الگوی مناسب برای طراحی گرافیک کتاب؛ تأکید بر اهمیت طراحی یکپارچه و خلاقانه پیکره «کتاب» به‌عنوان موضوعی مهم در طراحی گرافیک و صنعت نشر  و تشویق هنرمندان، ناشران و دست‌اندرکاران صنعت نشر به ارتقای جایگاه طراحی کتاب راه‌اندازی کرد. هر چند هنوز راه درازی داریم اما سعی کرده­‌ایم در ارتقای هنر طراحی کتاب کمک کنیم.
حسینی‌پور اظهارداشت: اندیشمندان اسلامی منشأ هنر را لذت آفرینش، حبّ تجلی و جمال­پرستی می ­دانند. نیروی خلق و آفرینش یکی از اسما خداوندی است که در سرشت انسان به ودیعه نهاده شده و انسان مظهر اسماء خداوندی است؛ بنابراین دارای قوه آفرینندگی است و تبلور آن در صناعت و هنر متجلی می­‌شود. از این روست که در هر ساخته‌­ای از انسان، بارقه‌­ای از زیبایی وجود دارد.

در ادامه این آیین، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: کتاب در فکر و فرهنگ ما نه تنها قاب و قالبی برای حفظ و ضبط اندیشه و ادب بلکه توامان نگارخانه‌ای است برای نظاره دستاوردهای هنرمندان فرهنگ‌مدار حکمت‌دان چرا که جان مردمان این نجد تشنه کمال است و جویای تعالی سیرت و صورت. مردمان موحد ایران از آنگاه که گوهر نوشتن را سفتند آن را به‌عنوان واسطة‌العقد هنرها ـ به‌خاطر ارتباط با ‌حجاب و حاجبش با معنا شناختند، بر این باور پای فشردند که شِما و شمایل کتاب نه آراستگی ظاهر که ادای ارادت و احترامی است به عالم معنا، به جان کلمات به هیأت معرفت و به قامت رسای اندیشه. اینکه بیش از هزاره‌ای ناب‌ترین آثار هنر ایران نسخه‌های مصحف شریف، قرآن کریم است.

سید محمد مجتبی حسینی ادامه داد: وراقان و خوشنویسان، مذهبان و آرایه‌بندان صحافان، نقاشان و جلدسازان، مرتبه کمال هنر خود را در فراهم ‌ساختن نسخه نفیسی از کتاب آسمانی دانستند و این همه نُبی که یادگاران تعظیم هنر و هنرمندانند به آستان قرآن در طول تاریخ با آن همه راز و رمز و لطایف جمال و زیبایی صحبت این مدعا. کتاب‌آرایی از قدیمی‌ترین معارف و مهارت‌های ارزشمند هنری کشور ماست و چنان و چندان ذوق و سلیقه و دقت در کار آن شده که نه فقط در کتاب‌های خاص که کتب مستنسخی و نسخ عامیانه نیز در شکل صدها دقیقه و نکته دارد.

حسینی اظهار کرد: سلسله کتاب‌گران و آنان که در کالبد یار مهربان صاحب علم و نظر بودند طی هزاره‌ای چونان زنجیره‌ای بی‌گسست ضمن اعمال ذوق و هنر خود و بروز خلاقیت‌ها و آفرینش‌ها، وفادارانه راهی را دنبال کردند و پیش آمدند تا ورق‌ گردانی روزگار نو تا حروف سرد سربی و جایگزینی تند و سریع ابزارهای تازه رسیده جهان جدید برای چاپ کتاب.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: قرنی می‌گذرد و سرعت رشد تولید کتاب، نیاز به کتاب و توسعه صنعت نشر به قدری شد که ... شکل و شمایل کتاب در هم آمیخت و آن آراستگی کتاب‌های ایران اسلامی گاهی بود و گاهی نبود؛ به روزگار ما انگار هنر و زیبایی تنها آنگاه که باید به کتاب وارد می‌شد که کتاب در رسته کتاب‌های هنری قرار می‌گرفت و کتاب‌های دیگر کمتر مورد مداقه هنرمندانه.

حسینی ادامه داد: در سال‌های اخیر با رشد چشمگیر هنر و آفزایش، شمار هنرمندان آشنا با میراث هنری کشور و آگاه از دستاوردهای نوین جهانی و توانمند در به خدمت گرفتن ابزارهای جدید، خوشبختانه فصلی نو آغاز شده و کم نیستند امروز کتاب‌های زیبا که دقت و تأمل هنرمندانه از جزء جزء آن هویداست. طراحی حروف و نسبت و خوشخوانی و زیبایی‌شان، رنگ و ترکیب و اندازه و همه اجزاء و بخش‌های بسیاری از کتاب‌های امروز قابل تحسین است.

آئین اختتامیه سومین دوسالانه «نشان شیرازه» با حضور سیدمحمد مجتبی حسینی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد مسجد جامعی عضوشورای اسلامی شهر تهران،  نیکنام حسینی‌پور، مدیر عامل موسسه خانه کتاب،  مهرزاد دانش، مدیرکل دفتر چاپ و نشر و عضو شورای سیاستگذاری نشان شیرازه، عصر یکشنه (۱۳ مردادماه) در رواق هنر فرهنگستان هنر برگزار شد.