کرج - ایرنا - انجمن اولیا و مربیان با هدف همکاری، تبادل نظر و آگاه سازی والدین از شرایط آموزشی و پرورشی دانش آموزان تشکیل شده ؛ به این دلیل جایگاه آن در مدارس ارزشمند است.

 از زمان شکل گیری انجمن اولیا و مربیان ، مدارس جان تازه ای گرفتند زیرا خانواده ها در فرآیند تعلیم و تربیت سهیم شدند.
 نقش انجمن اولیا و مربیان  تنها جذب کمک مالی در مدارس نیست بلکه مشارکت در تمام فعالیت های فرهنگی و پرورشی است تا اینکه با این مشارکت مردمی نیازهای مدارس تامین و اهداف آموزش و پرورش محقق شود.
هر ساله انتخابات انجمن اولیا و مربیان در مدارس کشور برگزار می شود تا زمینه سازی برای مشارکت خیران و اولیای مدارس فراهم شود.
تحقق اهداف آموزش و پرورش بدون همکاری مردم و مشارکت اولیا با مدیران مدارس امکان پذیر نیست و مردم پشتوانه و سرمایه ای برای آموزش و پرورش هستند.
 همکاری مردم و خانواده ها با کادر اجرایی مدارس منجر به افزایش کمی و کیفی برنامه های مدارس می شود و رشد و پیشرفت در عرصه تعلیم و تربیت را رقم می زند.
کار انجمن اولیا و مربیان در چند محور تعریف شده است که محور اصلی آن آموزش و اطلاع رسانی به خانواده ها است. 

ضرورت مشارکت جدی خانواده ها

مدیرکل آموزش و پرورش البرز می گوید : مشارکت جدی خانوده ها در فعالیت های انجمن اولیا و مربیان در مدارس ضرورت دارد.

به گفته سالار قاسمی در صورتی می توان شاهد فعالیت چشمگیر انجمن اولیا و مربیان در مدارس شد که در این بخش اصلاح نگری صورت گیرد.
شورای انجمن اولیا و مربیان در ۱۸۰۰ مدرسه البرز فعال است و از 2 هزار و ۵۰ واحد آموزشی موجود در استان البرز، هزار و ۸۰۰ مدرسه دارای شورای انجمن اولیا و مربیان هستند.
قاسمی تعداد اعضای انجمن اولیا و مربیان البرز را یازده هزار نفر اعلام کرد و گفت: راه نجات آموزش و پرورش توجه به ظرفیت عظیم انجمن اولیا و مربیان است.
مدیرکل آموزش و پرورش البرز با تاکید بر اینکه باید نگرش مدیران مدارس به انجمن ها اصلاح شود، ادامه داد: در این صورت می توان شاهد مشارکت جدی تر خانواده ها در انجمن های اولیا و مربیان باشیم.
وی با تاکید بر اهمیت جایگاه مربیان آموزشی، تصریح کرد: این مهم نباید مورد غفلت واقع شود، متاسفانه همسویی گذشته میان خانواده ها و مدارس وجود ندارد، این به نوبه خود یک آسیب است.
قاسمی معتقد است که نقش انجمن های اولیا و مربیان به جای تصدی گری باید روند تسهیل گری داشته باشند، و به تعارض خانواده ها با مدارس رسیدگی شود.
مدیرکل آموزش و پرورش البرز یادآور شد: مهمترین نهادی که می تواند مطالبه گر حقوق آموزش و پرورش از حاکمیت باشد ، شورای انجمن اولیا و مربیان است که باید احیا شود.

انجمن اولیا و مربیان ظرفیتی عظیم در مدارس
مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش ‌و پرورش نیز گفت: ۷۰۰ هزار نفر عضو شوراهای انجمن اولیا و مربیان در کشور هستند که می توان از آن به عنوان یک ظرفیت عظیم در مدارس یاد کرد.

نورعلی عباسپور اظهار داشت: هر ساله نزدیک به ۸ هزار مدرس آموزش خانواده در مدارس فعالیت می کنند و روش های تربیتی، پیشگیری از آسیب های جتماعی و مباحث مربوط به رشد دانش آموزان در دوره های مختلف تحصیلی را به والدین اطلاع رسانی می کنند.

سال گذشته حدود ۷ میلیون نفر والدین تحت پوشش آموزش خانواده قرار گرفته اند و تلاش داریم همانند سال گذشته که ۱۴۰۰ مدرس دیگر جذب کردیم امسال هم ۱۰۰۰ مدرس جذب کنیم. 
وی اضافه کرد: تجربه نشان داده تنها مطالبه والدین از مسوولان آموزشی در مورد درس و تحصیل فرزندان است اما کار انجمن جهت دادن به مطالبات خانواده ها است تا در کنار تحصیل، تربیت واقعی، آموزش مهارت های زندگی، صلح و احترام و تمامی چیزهایی که نیاز اصلی یک دانش آموز است را مطالبه کنند.
عباسپور تالیف و انتشار 10 ها جلد کتاب و نشریه در راستای آموزش خانواده ها و ایجاد مراکز مشاوره را از دیگر کارهای انجمن برشمرد.

وی ادامه داد: تلاش می کنیم  تا در تعامل با رسانه، بتوانیم جایگاه واقعی انجمن را در مدارس تقویت کنیم و نقش اصلی خانواده ها در روند تعلیم و تربیت بچه ها که ادامه تربیت خانه در مدرسه است برجسته ترکنیم.
او نیز معتقد است که نقش انجمن و اولیاء در مدیریت مدارس را می توان یکی از جدی ترین و کاربردی ترین رویکرد های نظارتی و اجرایی والدین در امورات مدارس دانست.

این مسئول پوشش آموزش خانواده در تمامی مقاطع به ‌جز مقطع پیش‌دبستانی را حدود ۵۰ درصد ذکر کرد و با اشاره به اینکه بیش از ۱۳۰ هزار مدرسه در سراسر کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: هر کدام دارای یک انجمن مستقل هستند. 
عباسپور افزود: اگر تعداد اعضای هر انجمن را به طور متوسط ۵ نفر در نظر بگیریم نهادی عظیم با جمعیت ۵۰۰ هزار نفری خواهیم داشت که برگزیده ۱۶ میلیون خانواده ایرانی هستند. 
وی بیان داشت: این تعداد نیرو که دارای تخصص های فکری و یدی بی شماری هستند در پیشبرد اهداف مدرسه نقشی تاثیر گذار و اساسی دارند که اگر برنامه ریزی منسجم و مدونی برای استفاده از این پتانسیل بالقوه صورت پذیرد، بسیاری از مشکلات اداری، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی مدارس مرتفع خواهد شد. 
او ادامه داد که با وجود چنین ظرفیتی در مدارس موانعی نیز در مسیر  تقویت و گسترش انجمن ها به چشم می خورد که اولین مانع سیستم متمرکز و پلکانی آموزش و پرورش است که براساس دستورالعمل ها و بخشنامه های اداری و از بالا اداره می شود.
مدیرکل دفتر انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که در مجموع ۹۷ درصد مدارس کشور دارای انجمن اولیا و مربیان هستند.

۱۴ میلیون دانش آموز در مدارس کشور تحصیل می کنند.

۲۸۱۹/6993