تهران - ایرنا - تارنمای روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در تحلیلی سخنان ضد مهاجرتی ونژادپرستانه ترامپ را عامل اصلی افزایش حملات مسلحانه در این کشور عنوان کرد ونوشت: سخنان رهبر هر کشوری می تواند فضای سیاسی و اجتماعی آن کشور را شکل داده و از افراط گرایی و نژاد پرستی جلوگیری کند.

این تارنما در ادامه گزارش خود نوشت، رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی انتخابات میان دوره ای سال گذشته میلادی بارها هشدار داد که آمریکا از طریق مرزها مورد هجوم مهاجرین قرار گرفته است.

9 ماه پس از ایراد این سخنرانی ها توسط «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا، مرد سفید پوست ۲۱ ساله ای پس از اینکه در منطقه "والمارت" شهر "ال پاسو" ایالت تگزاس  بر روی مردم بی گناه  آتش گشود ۲۰ تن را کشته و ده ها تن را زخمی کرد، با انتشار بیانیه ای ضد مهاجرتی در یکی از صفحات شبکه های مجازی، این حمله را "پاسخی به اشغال آمریکا از سوی مهاجرین لاتین تبار دانست."

 اگر چه بسیاری از رهبران و روسای جمهور سراسر دنیا نسبت به امنیت مرزها و مهاجرت غیرقانونی ابراز نگرانی کرده اند اما ترامپ ذهن عموم مردم را در سخنرانی های عمومی و توئیتر خود با سخنان اشتباه و شوکه کننده مسموم کرده است.

وی روز یکشنبه ۴ اوت (۱۳ مرداد) در اظهارات تلویزیونی خود پیش از بازگشت از نیوجرسی به واشنگتن این حملات را محکوم کرد و گفت که "نفرت جایی در کشور ما ندارد" و بدون اشاره به بیانیه منتشر شده توسط عامل حمله ال پاسو و برتری سفید پوستان، مشکلات روحی و روانی را علت اصلی این حملات دانست.

نامزدان حزب دموکرات ریاست جمهوری آمریکا، ترامپ را مقصر افزایش خشونت های مسلحانه بر علیه مهاجران و گسترش افراط گرایی می دانند.

برخی از آنها با اعلام اینکه ترامپ نقش پر رنگی در حمله ال پاسو دارد و با سخنان نژادپرستانه خود مسئول چنین اتفاقاتی است خواستار توقف این گونه سخنرانی ها و نگرش های نژاد پرستانه از سوی ترامپ شدند.

متخصصان و تحلیلگران سیاسی بر این باورند که رهبران ملی می توانند با گفتار و کردار خود فضای کشور خود را شکل دهند و از تنش ها و افراطگرایی هایی هر چند ناخواسته جلوگیری کنند.

«ناتان کالموی» استادیار دانشگاه ایالتی لوئیزیانا در این باره می گوید: «افرادی که اینگونه فعالیت ها را انجام می دهند عموما افرادی خشونت طلب و نفرت انگیز هستند؛ اما رهبران و چهره های سیاسی کشورها با ارائه ایدئولوژی های نژادپرستانه و برتری سفیدپوستان افراطگرایی را ترویج و اینگونه افراد را تشویق می کنند. حضور یکی از قدرتمندترین افراد دنیا در حکومت یک کشور ممکن است به افراد گناهکار حس مصونیت از گناه و مجازات را نیز القا کند. »

به نوشته این نشریه، در دوران ریاست جمهوری ترامپ بارها شاهد چنین حملات نژاد پرستانه ای در سراسر آمریکا بوده ایم. سخنان ترامپ به برخی از این افراد نژاد پرست، خشن و نفرت طلب جرات بیرون آمدن از سایه و نشان دادن خود را داده است.

کلمات سیاه و ضد مهاجرتی ترامپ باعث هراس مهاجرین کشورهای مختلف به دلیل احتمال از دست دادن هویت آمریکایی آنها شده است.

ترامپ در نشستی در کاخ سفید که با حضور نمایندگان دو حزب جمهوریخواه و دموکرات برگزار شد، با اشاره به مهاجرانی که از هائیتی، السالوادور و بعضی از کشورهای آفریقایی به آمریکا مهاجرت کرده‌اند، گفت: " چرا این مردم از کشورهایی که چاله مستراح هستند را به اینجا راه می‌دهیم. "

وی همچنین گفت: "اهالی هائیتی مبتلا به ایدز هستند و اگر شهروندان نیجریه پایشان به آمریکا باز شود دیگر به آلونک های خود در کشورشان بر نخواهند گشت. "

این سخنان ترامپ با خشم کشورها و مقامات آفریقایی روبرو شد اتحادیه آفریقا اظهارات ترامپ را ناراحت کننده توصیف کرد و ۵۴ کشور آفریقایی از دونالد ترامپ خواستند به دلیل سخنان رکیکی که در مورد مهاجران آفریقایی تبار به زبان آورده است، عذرخواهی کند و سخن خود را در مورد کثافت خانه نامیدن برخی از کشورها پس بگیرد.

ترامپ مهاجران را بیگانه، حیوان و آلوده کننده آمریکا خطاب کرده است و ترجیح می دهد در برابر مهاجران غیر قانونی به زور متوصل شود. وی سال گذشته بخشی از نیروهای ارتش را به مرز ارسال کرد دستور داد تا به مهاجرینی که به سمت آنها سنگ پرتاب می کنند، شلیک کنند.

ترامپ از ابتدا نشان داده که در مقابل منتقدانش به راحتی از ادبیات سخیف استفاده می کند. رئیس جمهور آمریکا را می توان  حتی فردی ضد زن و نژاد پرست دانست.