تهران – ایرنا - «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه در واکنش به دو تیراندازی مرگبار در کشورش، خواستار سخت گیری بیشتر در زمینه استفاده از سلاح و پیوند دادن قانون مربوط به کنترل سلاح در آمریکا با اصلاحات مهاجرتی شد.

ترامپ در صفحه توییتر خود نوشت: نمی توانیم اجازه دهیم خون کشته شدگان در ال پاسو تگزاس و دیتون اوهایو، هدر رود. همچنین در مورد افرادی که به شدت زخمی شدند.

وی در ادامه این توییت با اعلام اینکه نمی توان قربانیان این تیراندازی ها را فراموش کرد، ‌ خواهان بررسی قوی سوابق شد و از جمهوریخواهان و دموکرات ها خواست متحد شوند و قانون مربوط به کنترل سلاح را به اصلاحات مهاجرتی پیوند زنند.۹۱۰۹  

یک فرد مسلح روز شنبه به روی مردم منطقه «والمارت» در شهر «ال پاسو» ایالت تگزاس آتش گشود که بر اثر آن ۲۰ نفر کشته و دهها تن زخمی شدند.

همچنین در جریان تیراندازی دیگری در شهر دیتون ایالت اوهایو، دستکم ۹ نفر کشته و دهها تن زخمی شدند.  

مقام‌های امنیتی آمریکایی گفته‌اند عامل کشتار ال ‌پاسو «پاتریک کروسیوس» نام دارد. این فرد ۲۱ ساله پیش از تیراندازی، مانیفستی علیه مهاجران لاتین‌تبار در فضای مجازی منتشر و آنها را به «تهاجم علیه تگزاس» متهم کرد. ال‌ پاسو شهری ۶۸۰ هزار نفری در غرب تگزاس است که ۸۰ درصد جمعیت آن را لاتین‌تبارها تشکیل می‌دهند. این شهر در مرز مکزیک قرار دارد؛ جایی که ترامپ وعده ساخت دیوار داده است تا از ورود مهاجران به ایالات متحده جلوگیری کند.

در همین حال، تارنمای روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در تحلیلی سخنان ضد مهاجرتی و نژادپرستانه ترامپ را عامل اصلی افزایش حملات مسلحانه در این کشور دانست و نوشت: سخنان رهبر هر کشوری می تواند فضای سیاسی و اجتماعی آن کشور را شکل داده و از افراط گرایی و نژادپرستی جلوگیری کند؛ اما رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی انتخابات میان دوره ای سال گذشته میلادی بارها هشدار داد که آمریکا از طریق مرزها مورد هجوم مهاجران قرار گرفته است.

ترامپ از زمان روی کار آمدن، موضعی منفی نسبت به مهاجران اتخاذ کرده و  آنها را بیگانه، حیوان و آلوده کننده آمریکا دانسته است. وی سال گذشته بخشی از نیروهای ارتش آمریکا را به مرز اعزام کرد و دستور داد تا به مهاجرانی که به سمت این نیروها سنگ پرتاب می کنند، شلیک شود.