حمایت از تولید داخلی و کاهش هزینههای ملی
ماهیت خدماتی فعالیت پست این امکان را فراهم میکند تا بهعنوان ابزاری کارا در استراتژی راهبرد هزینههای دولت نقش اساسی را ایفا کند. بدان معنی که ارتباط شبکه پستی کشور با سایر بخشهای اقتصادی (صنعت، کشاورزی، خدمات) کشور به آسانی محقق شود. انعطافپذیری در توان ارائه خدمات از سوی پست، همسو با تولید بخشها و بنگاههای اقتصادی کشور، بسیاری از نیازهای موجود در جذب ترافیک بالقوه جامعه را با کمترین هزینه ممکن پوشش دهند.
همچنین میتواند بر تمام بخشهای اقتصادی (خدمات، کشاورزی، صنعت و نفت) تأثیرگذار باشد تا محدودیتی درروند افزایش ظرفیت تولید ملی ایجاد نگردد. حساسیت شبکه پستی به بخش خدمات بیش از سایر بخشهاست؛ اگر بخشهای دیگر اقتصادی بهطور سالانه توسعه یابد ترافیک پستی نیز افزایش خواهد داشت.
جلب اعتماد ملی
شرکت ملی پست در نظر دارد تا با توسعه و افزایش ظرفیت خدمات پستی، شناسایی و ارزیابی منابع جدید و شیوههای نوین خدماترسانی را در دستور کار خود قرار داده و بهطور مستمر نسبت به معرفی خدمات نوین اقدام کند تا اعتماد دستگاهها و اقشار و اصناف مختلف را نسبت به توان خود افزایش دهد.
نمونه بارز این مشارکت را میتوان در اجرای طرحهای کلان ملی از جمله توزیع کارت هوشمند سوخت، کارت پایان خدمت، گذرنامه، گواهینامه رانندگی که گوشهای از خدمات ارزنده پست است مشاهده کرد.
کنترل فساد اداری با ایجاد درگاه خدمات الکترونیکی دولت
فساد اداری از جمله پدیدههای سازمانی است که روند توسعه کشورها را بهطور چشمگیری با مشکل روبهرو میکند. درعینحال علیرغم تمام برنامهریزیها و توجهی که از سوی کشورها درزمینه مبارزه با این پدیده صورت گرفته، لیکن باز شاهد روند رو به رشد آن در ابعاد گوناگون جامعه هستیم.
«توسعه دولت الکترونیک» مهمترین اقدام در کاهش فساد اداری است. شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران بهعنوان مجری درگاه پیشخوان دولت نسبت به ایجاد «درگاه خدمات الکترونیک دفاتر پیشخوان خدمات دولت» به نشانی "www.gecp.ir" اقدام کرده است.
بر همین اساس و با توجه به عوامل ذکر شده، علاوه بر ارائه خدمات گوناگون، با انعقاد قرارداد با دستگاههای مختلف اجرایی درصدد کاهش مراجعات حضوری مردم و ارائه خدمات ویژه به مشتریان است. این اتفاق کاملاً منطبق با جهتگیریها و برنامهریزیهای کلان کشور و شبکه پستی است.
کمتر سازمانی است که امور و فعالیتهای خود در بخش ارتباط با مردم را بدون بهرهگیری از این شبکه گسترده و به هم پیوستهای که تا دورترین روستاها نیز کشیده شده است، انجام دهد. ارائه انواع خدمات خودرویی با هماهنگی نیروی انتظامی، انجام خدمات نظاموظیفه و گذرنامه، ثبتنام آزمونهای استخدامی، صدور کارت ملی، توزیع انواع قبوض تلفن، برق، گاز، آب، عوارض و هزاران کار ریز و درشت که هر کدام از بار ترافیکی و تردد درونشهری و بینشهری مردم کاسته و تسهیلات لازم برای ارتباط مردم با سازمانها و بالطبع ارتقای سلامت نظام اداری را فراهم میکند.
صرفهجویی در منابع و کنترل آلایندههای زیستمحیطی
امروزه خرید روزانه و دریافت و پرداختهای اشخاص در کشورهای توسعهیافته که بر پایه فناوری اطلاعاتپایهریزی شدهاند توسط پست انجام میگیرد و هر مأمور پست با یک روز کار فشرده قادر است از رفتوآمدهای صدها نفر جلوگیری کند.
به همین دلیل با صرفهجویی در مصرف منابعی از قبیل سوخت رابطه تنگاتنگی بین توسعه اقتصادی و پست به وجود آمده است. نقش پست در اجرای قانون هدفمندسازی یارانهها را هم نمیتوان نادیده گرفت چراکه با اجرایی شدن این قانون و تغییر در هزینههای مصرف بنزین و گازوییل و افزایش هزینه تعمیرات وسایط نقلیه، پست میتواند با ایجاد بازارهای مجازی و خریدهای اینترنتی e-shop از رفتوآمدهای بیهوده مردم در خیابانهای شهرهای بزرگ جلوگیری کند.
همراستا در بهرهگیری از فناوری و تکنولوژی روز
با تدابیر اندیشیده شده مدیران ارشد شرکت ملی پست، اجرای برنامه راهبردی این شرکت به انجام رسید. مطمئناً پیادهسازی این برنامه جامع، دقیق و هدفمند که مطابق با نیازهای شبکه طراحیشده است، میتواند با اجرای بهموقع و صحیح، ارتقای کیفیت خدمات و کسب رضایت مشتریان را حاصل و نتایج درخشانی را عاید مردم و مجموعه پست کشور کند.
باوجود توانمندیها و ظرفیتهای بالای این صنعت مهم ارتباطی، هنوز بسیاری از خدمات بهصورت بالقوه باقیمانده که لازم است با برنامهریزی اصولی و منسجم، نیازهای عمومی و الگوهای جوامع پستی موفق، شناسایی شود تا با بومیسازی آن، خدمات پستی نوین در همهجا و برای همه سطوح جامعه، گسترش یابد امروزه پست جمهوری اسلامی ایران مجهز به شبکه (Lan)، شبکه اینترانت (WAN)، سرویس پست الکترونیکی، دستگاههای مکانیزه ازجمله سیستم الکترونیکی باجه قبول، سیستم اسکن امضا، سیستم جستجوگر وب، سیستم رهگیری مرسولات پستی، حملونقل الکترونیکی کالا (e-delivery) با امکان پرداخت خودکار و امکان محاسبه کرایه پستی برای تمام بازار و طرف قرارداد سیستم بازار و تجارت الکترونیکی (e-bazar) است. با استفاده از دستگاه اخذ امضای الکترونیکی (PDA) در بخش توزیع، راهاندازی سیستم دستگاههای خودکار دفاتر پستی (SSPT)، راهاندازی سیستم زیرساخت پرداخت الکترونیکی، بازسازی و توسعه سیستم مرکز دادهها (center Data) گامهای ثمربخشی در پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برداشته میشود.
یکپارچهسازی نشانی ایرانیان
پیادهسازی سامانه نشانی یکپارچه پستی در راستای مقدمات اجرایی شدن دولت الکترونیک در استانهای کشور در حال اجرا و پیگیری است. در راستای اجرای این پروژه، تفاهمنامه همکاری با استانداریها در استانهای مختلف منعقد میشود تا به همگامسازی و بهروزرسانی بانک اطلاعات پستی اجرایی شود.
برنامههای مدنظر برای توسعه دولت الکترونیک در کشور با ایجاد سرویس تبادل ارتباطات بین دستگاهی برای ارائه کد پارسل (جغرافیایی) بر اساس نشانی کد پستی آغاز شده که در این طرح، استعلام آنلاین نشانی پستی و بهروزرسانی بانک اطلاعات کد پستی بر اساس طبقهبندی بینالمللی ISIC به اجرا درخواهد آمد. پس از این مرحله کارگروهی متشکل از نمایندگان استانداری و ادارات پستی استانها در راستای تسریع پروژه GNAF تشکیل میشود، خدماتی که از طریق GNAF به مردم ارائه میشود میتواند امکان دسترسی آسان و شفاف اطلاعات مکانی به شهرداریها و سایر دستگاههای اجرایی را نیز فراهم سازد.