تهران-ایرنا- «دومینیک راب» وزیر امورخارجه انگلیس این هفته با سفر به کشورهای کانادا، ایالات متحده و مکزیک، برقراری روابط با کشورهای غیراروپایی را در آستانه خروج این کشور از اتحادیه اروپا، برگزیت، دنبال می کند.

به گزارش روزنامه «استریتس تایمز» چاپ سنگاپور، راب هفته گذشته نیز از بانکوک دیدار کرد و با وزیران امور خارجه ۲۰ کشور منطقه آسیا-اقیانوسیه درباره فرصت های تجاری و تقویت روابط دیپلماتیک مذاکره کرد.

راب، ماه گذشته توسط «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس منصوب شد که وعده داد انگلیس را تا پایان ماه اکتبر (مهر-آبان) از اتحادیه اروپا با توافق یا بدون توافق خارج کند.

وزیر امور خارجه انگلیس در آستانه سفرش به تورنتو، واشنگتن و مکزیکوسیتی در بیانیه ای اعلام کرد: من مصمم هست که روابط اقتصادی با شرکای غیراروپایی را تقویت کنم. این به معنای همکاری با این کشورها از همین حالا برای تضمین انتقال نرم توافقات تجاری ما بعد از برگزیت است و معنای آن انتقال سریع توافقات تجاری گسترده است که به تقویت وضعیت تجاری، کاهش قیمت ها برای مصرف کنندگان و  احترام به استانداردهای عالی ما کمک می کند.

به نوشته استریتس تایمز، در حالی که انگلیس به عنوان بزرگترین شریک تجاری بریتانیا سال گذشته ۲۸۹ میلیارد پوند (۴۸۶ میلیارد دلار) به اتحادیه اروپا صادرات و ۳۴۵ میلیارد پوند واردات داشته است، طرفداران سیاست خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا(برگزیت) می گویند خروج از اتحادیه به این کشور اجازه می دهد توافقات تجاری دوجانبه جدیدی در سراسر جهان داشته  باشد.

دولت بریتانیا اعلام کرده که ارزش روابط تجاری با کانادا، ایالات متحده و مکزیک در مجموع حدودا  ۲۲۵ میلیارد پوند در سال خواهد بود.

دفتر وزیر امور خارجه انگلیس گزارش داده که راب همچنین در دیدار از سه کشور با مقامات آنها درباره همکاری جهانی بر سر مسائل  کلیدی بین المللی گفت و گو خواهد کرد.  

راب همچنین به بهانه حفظ مقررات بین المللی مدعی شده که به دنبال تشکیل ائتلافات قوی تری است تا با به اصطلاح «تهدیدهای ناشی از رفتارهای ارعاب آمیز ایران و اقدامات بی ثبات کننده روسیه در اروپا» مقابله کند. این ائتلافات همچنین به گفته او برای مقابله با تهدید تروریسم و تغییرات آب و هوایی است.

خبرگزاری روسی اسپوتنیک در گزارشی در همین زمینه نوشت: اظهارات راب در بحبوحه تنش در روابط لندن و تهران مطرح شد که به دنبال توقیف نفتکش ایرانی در جبل الطارق آغاز شد. تهران اتهام ادعایی نقض تحریم های اتحادیه اروپا را رد کرده و توقیف این نفتکش را به مثابه دزدی دریایی توصیف کرده که «رویه خطرناکی» را ایجاد می کند.

این خبرگزاری روسی نوشت: مسکو بارها اتهامات درباره برنامه این کشور برای حمله به هر یک از کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را رد کرده و تاکید کرده که این ائتلاف تلاش می کند درباره به اصطلاح «تهدید روسیه» نگرانی ایجاد کند تا حضور نظامی خود در سراسر مرزهای روسیه را توسعه دهد.

راب همچنین بر خواسته  لندن برای خروج از اتحادیه اروپا با توافق یا بدون توافق تا ضرب الاجل تعیین شده در پایان اکتبر تاکید کرده و گفته  است که تاکنون ۴ میلیارد پوند (۴.۵ میلیارد دلار) برای خروج از اتحادیه اروپا جمع آوری شده  است و وزارت دارایی صندوق های بیشتری  را اختصاص خواهد داد.

خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تاکنون چند بار به دلیل مخالفت نمایندگان پارلمان انگلیس با توافقات پیشنهادی «ترزا می» نخست وزیر سلف جانسون به تاخیر افتاده است. بروکسل (مقر اتحادیه اروپا) تاکنون چند بار برای رسیدن به توافقی بر سر خروج مهلت داده است و ۳۱ اکتبر به عنوان آخرین مهلت مقرر شده است.