تهران-ایرنا- آرزوی تحصیل در دانشگاه های برتر تهران هدف بسیاری از دانش آموزان و خانواده هاست، توفیق برآورده شدن این رویا در نظام آموزشی کنکور محور مختص به رتبه های تک و دو رقمی در کنکور سراسری است.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، کنکور سراسری بر نظام آموزشی ایران به گونه‌ای سایه گسترانده که شیوه آموزش و همچنین درس خواندن دانش آموزان را تحت تأثیر قرار داده است، در واقع اصطلاح «کنکوری درس خواندن» در سال های متوسطه دوم در میان دانش آموزان رواج می یابد.

هر چند که در سال‌های اخیر کارشناسان مناقشات بسیاری برای حذف یا ادامه برگزاری آزمون کنکور داشته اند که نظرات مخالف و موافق زیادی را در پی داشته است، اما در این میان با توجه به این شیوه آموزشی،  بُرد اصلی با دانش آموزانی است که رتبه‌های اول را از آن خود می کنند.

بسیاری از دانش آموزان و خانواده‌ها کنکور را سرنوشت ساز می پندارند و کسب موقعیت شغلی مناسب را در گرو اخذ نمره مناسب در آزمون سراسری کنکور می دانند.

البته ناگفته نماند که این موضوع مورد سوءاستفاده بسیاری از افراد سودجو قرار گرفته تا با برگزاری کلاس های کنکور و تولید کتاب های تست کسب درآمد کنند. بسیاری از داوطلبان کنکور نیز برای سهل شدن شکست غول کنکور و راه یافتن به مرحله دیگری از زندگی از امکانات موسسات کنکور استفاده می کنند.

موفقیت کسب رتبه های تک رقمی در کنکور سراسری به گونه ای مهم و خوشحال کننده است که معمولا هر سال رتبه های تک رقمی با توجه به دشواری های این آزمون، تیتر یک خبر رسانه ها را به خود اختصاص می دهند.

رتبه های تک رقمی کنکور بدون نگرانی از پُرشدن صندلی های دانشگاه‌ها می توانند در هر رشته و دانشگاهی مشغول تحصیل شوند و حتی در مواقعی نیز دانش خود را در اختیار سایر دانش آموزان قرار دهند.

اما نکته جالب توجه در این است که بیشتر نفرات اول کنکور سراسری در سال های اخیر اعلام کردند که از کلاس های کنکور استفاده نکرده اند.

کارشناسان آموزشی معتقدند که دانش آموزان باید کتاب های درسی خود را به صورت مفهومی و  عمقی بیاموزند، کلاس های کنکور و کتاب های کمک درسی مانع یادگیری مفهومی دروس می شود، از این رو باید کنکور از نظام آموزشی حذف شود.

در نهایت با تمام موافقان و مخالفان کنکور هر ساله در زمان معین خود برگزار می شود، این آزمون امسال هم در روزهای ۱۳ و ۱۴ تیرماه با حضور حدود یک میلیون و ۱۱۹ هزار داوطلب برگزار شد.

سازمان سنجش آموزش کشور امروز ۱۵ مردادماه  ۱۵ نفر برگزیده کنکور سراسری سال ۹۸ در رشته های مختلف را اعلام کرد. شیوه برنامه ریزی و درس خواندن این دانش آموزان نکته های جالب توجهی برای بسیاری از شهروندان دارد، از این رو خبرنگار ایرنا به گفت و گو با سه نفر داوطلبان برگزیده از رشته علوم انسانی پرداخت.

کسب موفقیت بدون شرکت در کلاس های کنکور

فاطمه رستموندی رتبه ششم رشته انسانی کنکور سراسری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: در دوران دبیرستان با شناخت صحیح از استعدادخود رشته علوم انسانی را انتخاب کردم که همین موضوع باعث موفقیت من در کنکور سراسری شد.

وی افزود: در کلاس های کنکور موسسات شرکت نکردم و تنها در برخی آزمون های آزمایشی، دانش خود را محک زدم.

وی با یادآوری اینکه برنامه ریزی برای درس خواندن را بدون بهره گیری از کمک مشاوران و با شناخت از توانایی های خود انجام دادم، خاطرنشان کرد: پیش از عید نوروز روزانه ۳ الی ۴ ساعت و پس از عید روزی ۶ ساعت درس می خواندم.

۱۲ ساعت مطالعه روزانه در سال کنکور 

آتنا طاهری رتبه هشتم کنکور سراسری در رشته علوم انسانی هم به خبرنگار ایرنا گفت: در طول سال تحصیلی ۵ تا ۷ ساعت و پس از عید نوروز نیز تا ۱۲ ساعت مشغول درس خواندن بودم، دبیرستان امکاناتی برای مطالعه دانش آموزان درنظر گرفته بود که به کسب رتبه من بسیار کمک کرد.

وی افزود: برخلاف گمان بسیاری، در طول روز هم وقت استراحت در برنامه ریزی درسی خود گنجانده بودم و حتی روزهای جمعه پس از شرکت در آزمون های آزمایشی به استراحت مشغول می شدم.

هشتمین برگزیده کنکور سراسری امسال در  رشته علوم انسانی یادآورشد: هدف من از درس خواندن برای کنکور تحصیل در رشته ارتباطات در دانشگاه و پاسخگویی به دغدغه ها در حوزه رسانه است، در این راه معلمان مدرسه ام نیز به من کمک های بسیاری کردند.

طاهری ادامه داد: باتوجه به تلاش ها در این حوزه کسب رتبه یک رقمی را گمان می کردم، من اخذ رتبه نه را در خواب دیده بودم با امام رضا (ع) رتبه هشتم را به من اهدا کرد.

پشتکار رمز موفقیت در کنکور است

همچنین محمد حسین سه دهی رتبه نهم کنکور سراسری رشته علوم انسانی به خبرنگار ایرنا گفت: در مدرسه معلمان شایسته ای داشتم، از این رو در هیچ کدام از کلاس های کنکور شرکت نکردم.

 وی خاطرنشان کرد: ساعات درس خواندنمن  برای کنکور پس از عید نوروز به روزانه ۵ ساعت رسیده اما پشتکار و توکل به خدا را رمز موفقیت خود می دانم.