علیرضا تابش در ابتدای این نشست به بیان شش محور سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان پرداخت و اظهار داشت: کمتر کسی در جامعهی سینمایی میتواند پیدا شود، که لزوم و ضرورت ایجاد تحول در مناسبات صنعت سینما، با توجه به شرایط جدید حاکم بر کشور، چه در بعد پیشرفتهای رخ داده در فناوریهای ارتباطی و گسترش صنعت تصویر، چه از منظر وضعیت اقتصادی و سیاسی حاکم را منکر شود، اما شاید کمتر کسی گمان میکرد نخستین نتیجهی این تحولات، به واسطهی رویکردهای جدید و توسعهمحور مدیریت سازمان سینمایی و به تبع آن بنیاد سینمایی فارابی را در سینمای کودک و نوجوان مشاهده کنیم.
جشنواره امسال میتواند نقطه عطف در صنعت سینما باشد
وی ادامه داد: مفتخرم اعلام کنم این دوره از جشنواره، از چندین جهت میتواند نقطه عطف و شاخص وقوع تحول در صنعت سینما باشد، و البته این تحول و تغییر، که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد، ناشی از مجموعهی اصلاحات و جراحیهایی است که مجموعهی صنعت-هنر سینمای کشور، در مقام پیکری واحد و به فرماندهی منسجم به آن رسیده است و مطلقاً نمیتوان آن را صرفاً نتیجهی تلاشهای یک بخش، یا سازمان، چه بنیاد سینمایی فارابی و چه دبیرخانهی این دوره از جشنواره دانست. بلکه باید این تحول را، ناشی از بلوغ جامعهی هنرمندان، تغییر نگرش در سطوح مدیریت کلان سینمایی کشور، به ویژه شخص رئیس سازمان سینمایی و تغییر مناسبات حاکم بر الگوی مصرف فرهنگی در کشور دانست.
در جشنواره امسال کیفیت جای کمیت را گرفته است
دبیر سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان اظهار داشت: نخستین تحول را میتوان تغییر نگرش از “اثر” به “منظومه” دانست، چند دهه گذشته الگوی حاکم بر مدیریت سینمایی، تمرکز بر تولید آثار بود، مجموعه مدیریت سینمایی ملاک موفقیت خود را در آمارهای کمی تولید میدید و از سوی دیگر فیلمسازان نیز وظیفه خود را تا مرحلهی پستولید میدانستند و کمتر به دنبال ایجاد نگرش منظومهای یا به عبارت دیگر، ایجاد پیوست فرهنگی یا زنجیرهی خلق ارزش در صنعت سینما بودند.
وی با تاکید بر اهمیت کیفیت فیلمهای راهیافته به جشنواره تصریح کرد: اما در این جشنواره پس از مدتها سنت تولید فیلم برای جشنواره کنار گذاشته شد و اهمیت تعداد فیلمهای راهیافته به جشنواره جای خود را به کیفیت و استانداردهای ارائهی فیلم داده است. تاکید مدیریت سینمایی کشور بر شفافسازی و اعلام عمومی هزینهکرد، گام بزرگی بود که ما را به این سمت هدایت کرد، مدیران سینمایی، چه در بنیاد سینمایی فارابی و چه در دبیرخانه جشنواره حالا خود را در اتاقی شیشهای حس میکنند که هر حرکت آنها و هر سرمایهگذاریای در تولید، از سوی افکار عمومی رصد و دربارهی آنها پرسش میشود. حالا و در سی و دومین دورهی جشنواره مفتخرم اعلام کنم ما با هفت فیلم با کیفیت و با قابلیت قابل توجه در صنایع مجاور روبرو هستیم و نه تنها دغدغهای در این مورد نداریم، بلکه در انتظار فیلمهای با کیفیت بیشتری در سالهای آینده میمانیم. در این دوره از جشنواره ما به دنبال ارائهی تصویری حقیقی و شفاف از سینمای کودک و نوجوان و ظرفیتهایش بودهایم و کیفیت بیش از اعداد و تعداد فیلمهای موجود برای ما اهمیت داشته است.
توجه به وجوه بینالمللی سینمای کودک در جشنواره
تابش همچنین بیان کرد: در این دوره از جشنواره، توجه به وجوه بینالمللی سینمای کودک نیز، که کمابیش به فراموشی سپرده شده بود، دوباره زنده شده است. ما با ایجاد کتابخانهی ویدیویی، دعوت از توزیعکنندگان منطقه ای و بینالمللی و تعریف خدمات جدید برای میهمانان بخش بینالملل، تلاش کردهایم صنعت تصویر در حوزهی کودک و نوجوانان را در فضای بینالمللی بازتعریف کنیم. این بازتعریف، منطبق با رویکرد رونق تولید ملی و طبیعتاً همگام با سیاستهای حاکم بر کشور انجام پذیرفته و به گمان ما، با توجه به زبان مشترک تصویر در میان کودکان تمام دنیا، می تواند افق جدیدی پیش روی سینمای کشور بگشاید. افقی که حضور جشنواره تنها بخشی از آن است و هدفش حضوری همهجانبه در بدنه سینمای بینالملل است. این اتفاق شدنی است و با اتکا به نیروی داخلی و سرچشمه غنی ادبی و خلاقیت به ویژه در حوزه های مختلف هنر و ادبیات کودک و نوجوان در ایران، از مزیتهایی برخورداریم که در کمتر کشوری می توان مشابه آن را یافت.
وی در بخش دیگری از صحبتهایش یادآور شد: تلاش ما این بوده است که در بخش بینالملل، این ظرفیتهای منحصر به فرد را پیش روی میهمانان و شرکتکنندگان بین المللی جشنواره به تصویر بکشیم. در این دوره از جشنواره، برای نخستین بار در کشور، خدمات پروفایلینگ اقتصادی فیلمها به تهیه کنندگان فیلمهای سینمایی راه یافته به بخش مسابقه ی ملی ارائه خواهد شد.
سودآور کردن سینمای کودک در الویت است
تابش گفت: واقعیت این است که نخستین قدم در راه خودگردان و سودآور ساختن سینمای کودک و نوجوان در عین حفظ کیفیت و توجه به مضامین فاخر و مطلوب، ترویج و تثبیت مفاهیم و نگرش کسب و کاری به این هنر-صنعت در میان فعالان این حوزه است. کمیتهای متشکل از صاحب نظران اقتصادی در حوزههای کارآفرینی، اقتصاد فرهنگ و تامین سرمایه، همه فیلمهای راه یافته به بخش مسابقه را تحلیل اقتصادی کرده و برای نخستین بار در قالب خدماتی رایگان به تهیه کنندگان این آثار تقدیم خواهند کرد. این قدم، که در راستای شفافیت هرچه بیشتر اقتصادی صنعت سینما برداشته شده است به ما در بازه ی زمانی کوتاه مدت، امکان سنجش میزان موفقیت آثار سینمایی کودک و نوجوان را فراهم می کند و از سوی دیگر زبانی مشترک میان صاحبان سرمایه و تولیدکنندگان سینمایی ایجاد می کند که از وابستگی سینمای کودک به نهادهای حامی کاسته خواهد شد و در نهایت این بخش از صنعت تصویر را به استقلال خواهد رساند. جلساتی که میان دفاتر پخش و صاحبان آثار، پس از پایان کار جشنواره برگزار خواهد شد مکمل این خدمات خواهد بود.
جشنواره نگاه خاصی به صنعت تصویر دارد
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی بیان کرد: صنایع مجاور صنعت سینما، اهمیتی بنیادی در رونق تولید سینمایی دارند. توجه ویژه به بخش انیمیشن و آثار انیمیشن کوتاهی که به بخش مسابقه ملی راه یافتهاند نگاه دقیق به فیلمهای کوتاه و بلند غیر سینمایی و تاسیس بخش جدید وبسری، همه نشانههایی هستند که نشان میدهند جشنواره در این دوره، نگاه خاصی به صنعت تصویر فراتر از صرفاً سینما خواهد داشت. همین رویکرد در مورد صنایع مجاور سینما هم ادامه داشته است. جایزه ویژه کسب و کار که از سوی دبیر اهدا خواهد شد، موئد همین رویکرد است و امیدواریم باعث شود تهیهکنندگان، فیلمسازان و نویسندگان نیز این نگاه را در خود ایجاد کنند و میان سینما و صنایع مجاور پیوندی راهبردی ایجاد شود.
جزئیات سومین دوره المپیاد فیلمسازی نوجوانان
وی همچنین اظهار داشت: خوشحالم اعلام کنم امسال در کنار جشنواره، المپیاد فیلمسازی نوجوانان نیز به شکل متفاوت و بهروزی برگزار خواهد شد. این المپیاد، که ۶۰ نوجوان از سراسر کشور را میزبانی خواهد کرد، المپیاد فیلمسازی در این دوره با پذیرش ایده، و تجربه گسترش ایده، میزبان ۹ تن از پیشکسوتان سینمای کودک و نوجوان خواهد بود که میتواند اتفاقی ویژه و منحصر به فرد تلقی شود. امید ما این است که همنشینی نوجوانان با کسانی که در راه فیلمسازی مو سپیده کردهاند بتواند سرچشمه انتقال تجارب گذشته و ظهور پدیدههایی جدید در صنعت تصویر باشد.
بزرگداشت ۳ چهره سینمای کودک
دبیر جشنواره، در بخش دیگری از صحبتهایش بزرگداشتهای جشنواره امسال را اعلام کرد و گفت: جشنواره امسال تصمیم گرفته از سه تن از بزرگان حوزه سینمای کودک و نوجوان تجلیل کند، مهین جواهریان، فیلمساز باسابقه این حوزه، علیرضا رضاداد که پیشتاز مدیریت سینمایی هستند و مریم سعادت پیشکسوت هنرهای نمایشی چهرههایی هستند که بزرگداشتشان در این دوره از جشنواره برگزار میشود که مخرج مشترک همه آنها سابقه کار فعالانه و طولانی در این حوزه است.
آمار آثار راه یافته به جشنواره امسال
تابش در ادامه به بیان آمار آثار راهیافته به سی ودومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان پرداخت و گفت: مجموع آثار ارسال شده به دبیرخانه در بخش ملی ۲۱۷ عنوان فیلم است که از این تعداد فیلم سینمایی ۱۲ عنوان، فیلم کوتاه داستانی ۱۰۵ عنوان، فیلم بلند داستانی ۱۶ عنوان، فیلم پویانمایی کوتاه ۶۶ عنوان، فیلم پویانمایی سینمایی ۶ عنوان، وبسری ۳۹ عنوان ثبت نام کردند که پس از بازبینی کلیه آثار، ۳۶ عنوان فیلم توسط هیات انتخاب ایران برگزیده شدند که شامل ۷ فیلم سینمایی۱۰ فیلم کوتاه داستانی، ۷ فیلم بلند داستانی و ۱۲ فیلم پویانمایی کوتاه می شوند.
وی افزود: همچنین مجموع آثار ارسال شده به دبیرخانه در بخش بین الملل، ۲۳۵ عنوان فیلم است که این تعداد شامل ۱۰۰ فیلم سینمایی، ۴۵ عنوان فیلم بلند پویانمایی، ۴۰ عنوان فیلم کوتاه پویانمایی، ۵۰ عنوان فیلم کوتاه داستانی است. پس از بازبینی تمامی آثار ۴۲ عنوان فیلم توسط هیات انتخاب بخش بین الملل، ۱۲ عنوان فیلم بلند سینمایی، ۱۰ فیلم بلند پویانمایی، ۱۱ عنوان فیلم کوتاه پویانمایی و ۹ فیلم کوتاه داستانی برگزیده شدند.
این مدیر فرهنگی گفت: مجموعه آثار «وب سری» راه یافته به جشنواره نیز سیونه عنوان است. فکر میکنم اشاره به این نکته نیز لازم است که ۱۱ سالن سینما در شهر اصفهان فیلم های راه یافته به جشنواره را در ۳ نوبت اکران خواهند کرد ضمن آن که منتخبی از فیلمهای جشنواره در تمامی مراکز استانها و همینطور دو منطقه آزاد به نمایش در میآیند.
حضور چشمگیر کشورهای خارجی در جشنواره
در ادامه تابش به سوالات خبرنگاران حاضر در نشست پاسخ داد.
وی در پاسخ به سوالی درباره تعداد فیلمهای بخش بینالملل و تاثیر تحریمها بر حضور فیلمها در جشنواره و اینکه از کشور ترکیه چند فیلم در این جشنواره خواهد بود گفت: جشنواره کودک و نوجوان نماد دیپلماسی عمومی است؛ مخصوصا در زمانی که دشمنان ما تلاش میکنند چهرهای نامناسب را از کشور ما نشان بدهند. جشنوارههایی مثل جشنواره جهانی فجر و این جشنواره که در شهری است که خودش نماد ایران است و روزگاری پایتخت ایران بوده است برگزار خواهد شد و این نکته اهمیت زیادی دارد. خوشبختانه شرکت کنندههایی از کشور ترکیه خواهیم داشت و چندین ورکشاپ بینالمللی نیز برگزار خواهیم کرد، همچنین ۲۷ کشور مهمان در این جشنواره خواهیم داشت.
راه اندازی بخش ویدیو لایبرری برای اولین بار
تابش همچنین تصریح کرد: امسال ما از لحاظ بینالمللی انتخابها و مهمانان برتر خواهیم داشت. نکته دیگری که درباره بخش بینالملل باید اشاره کنم بازار جهانی سینمای کودک و نوجوان است و اولین بار است که ما در جشنواره بخش ویدیو لایبرری را راه اندازی کردهایم و در طول جشنواره در دسترس مهمانان خواهد بود.
دبیر جشنواره در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره معیار هیات انتخاب برای انتخاب آثار راه یافته گفت: مقررات و آییننامه جشنوارهها مشخص هستند و سال قبل هم روال هیات انتخاب بر همین مبنا بوده است. اتفاقا امسال دبیر، هیات جوان و باتجربه را با هم تلفیق کرده و من هم به انتخاب آنها احترام میگذارم.
وی ادامه داد: شما در کشورهای اطراف میبینید چنین جشنواره پویایی در حوزه کودک و نوجوان وجود ندارد اما به هر حال ما بخشهای مختلف از جمله کیفیت و فروش را در نظر میگیریم و اتفاقا امسال تلاش کردیم به جای نگاه کمی نگاه کیفی بیشتری به فیلمها داشته باشیم. امیدواریم که موفق هم عمل کرده باشیم و این نگاه برای سینما مثمرثمر باشد.
از آثار بیکیفیت حمایت نمیکنیم
تابش در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اکران سراسری فیلمها بعد از جشنواره نیز بیان کرد: برخی اطلاعات در محافل رسانهای مطرح میشود که اطلاعات دقیقی نیست. از روزی که من و همکارانم در بنیاد سینمایی فارابی مشغول به کار شدیم بنا را بر این گذاشتیم که به هر قیمتی فیلم در این حوزه نسازیم و از آثار بی کیفیت حمایت نکنیم. به همین منظور شوراهای این بخش در بنیاد سینمایی فارابی را جوان تر و پویاتر کردیم و اتفاقا به دلیل حمایت نکردن از برخی فیلمهای بی کیفیت شرایط سختی را هم داشتیم. همچنین با ارادهای که سازمان سینمایی داشت توانستیم در هر فصل اکران فیلم با کیفیت حوزه کودک و نوجوان داشته باشیم. در حال حاضر شرایط فیلمسازی در حوزه کودک و نوجوان با وجود به روز بودن دنیای تکنولوژی و ابزار سرگرمی و ارتباط کودکان با فضای مجازی بسیار سخت تر از گذشته شده است و ما باید به این مهم توجه داشته باشیم.
در ادامه خبرنگار دیگری با اشاره به رویکرد جشنواره فجر مبنی بر پذیرش فیلم هایی که در اکران هم موفق هستند، از دبیر جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان پرسید که ۷ فیلم حاضر در این دوره هم در زمینه اکران موفق خواهند بود و هیات انتخاب چنین رویکردی را در انتخاب دنبال کرده است؟
تابش نیز در پاسخ به این پرسش گفت: اطلاع دارم سه، چهار فیلم که پخشکنندگانشان قرارداد هم بستند و به دنبال این هستند که زمان نمایششان مشخص شود، نگاه امسال هیات انتخاب به این ۷ فیلم، نگاه کیفیتری نسبت به سال گذشته بود و نمایه اقتصادی که در کارگروه ویژه برای این فیلمها تشکیل دادند و گزارشهایی که گرفتم هم در بعد اکران داخلی و هم در بعد موفقیت در جشنوارههای بینالمللی این فیلمها موفق خواهند بود.
وی ادامه داد: این فیلمها ظرفیت خوبی برای کمک به صنایع مجاور دارند و ما برای ۷ فیلم بخش اصلی جلساتی خواهیم داشت و توصیههای کارگروه اقتصادی خودمان را از دید کسب و کاری به آن ها خواهیم گفت که چه فیلم هایی چه شانسی در اکران وجود دارد. اگر به عنوان مثال باید برای تبلیغات آنها اقدامی شود یا صنایع مجاوری در اختیارشان قرار بگیرد و … نکات لازم رعایت شود و ما همه این مشاورهها را برای این ۷ فیلم خواهیم داشت و امیدوارم این نگاهی که ما امسال در این جشنواره به دنبال آن بودیم نتیجه مثبتی داشته باشد و این فیلمها در اکران شانس خود را امتحان کنند و به موفقیت دست پیدا کنند.
چارهای جز روزآمدی نداریم
سپس نوبت به خبرنگار دیگری رسید که از تابش درباره ایجاد بخش وبسری و روزآمدی آن برای برای تولید محتوا سوال کرد و دبیر جشنواره اینچنین توضیح داد: جشنوارهای مانند جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان چارهای جز روزآمدی ندارد و ما محکوم به روزآمدی هستیم و تمام تلاش من بر این بوده است که با نگاهی نو به انواع و اقسام تولیدات فیلم و صنعت تصویر ما بخش جدید وب سری را اضافه کنیم.
چگونگی همکاری بین جشنواره و آموزش و پرورش که بسیار بیشتر شده است موضوع پرسش خبرنگار دیگری بود که تاکید کرد علی رغم خواست همه فیلمسازان و فعالان حوزه سینمای کودک و نوجوان هنوز جشنواره، آموزش و پرورش را ترغیب به مشارکت در ساخت فیلم های سینمایی در این حوزه نکرده است، علت چیست؟
دبیر جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان در این باره توضیح داد: در استان اصفهان و سایر استانها که آموزش فیلم داریم همکاری بسیار خوبی با آموزش و پرورش وجود دارد و در طول سال هم آموزش و پرورش با بنیاد سینمایی فارابی و جشنواره همکاری هایی دارد. من اصلی ترین و مهم ترین معیار را در این فاصله تفاوت دیدگاه های ما در سینمای کودکان و نوجوانان با نگاه کارشناسی در آموزش و پرورش می بینم و تا این دیدگاه به هم نزدیک نشود هنرمندان خوب ما در این حوزه انتظاراتشان از آموزش و پرورش برآورده نمی شود.
درخواست از آموزش و پرورش
وی افزود: مهم ترین مصرفکننده محصولات فرهنگی دانش آموزان هستند و اشتیاق مربیان و معلمان برای اینکه بیشتر از محصولات سینمای ایران در این حوزه استفاده کنند بیشتر است، فراموش نکنید ما اگر شرایط خوبی را برای تماشای فیلم های ایرانی فراهم نکنیم، دسترسی آسانی به نمونه های خارجی دارند. ما خالصانه درخواستمان از وزارت آموزش و پرورش این است که نگاه بازتر و سعه صدر بیشتری در همکاری با فعالان حوزه سینمای کودک و نوجوان داشته باشند. من همین جا از مسئولان این حوزه که در جشنواره به ما کمک بسیار میکنند، تشکر و قدردانی می کنم.
در ادامه این مراسم، خبرنگار دیگری درباره اینکه جشنواره با شبکههای تخصصی حوزه کودک و نوجوان تا چه اندازه تعامل دارند سوال کرد و تابش پاسخ داد: صداوسیمای کشور ما در بخشهای مختلف همکاری گستردهای با جشنواره دارد و این جشنواره عملا یکی از پایگاههای مهمی است که رسانهای مانند صداوسیما و سایر رسانهها می توانند بهرههای خود را از این فضای خوبی که در ایام جشنواره در سالنهای نمایش فیلم، کارگاههای آموزشی و گفت و شنودهای بین اصحاب فرهنگ و مراسم جنبی برقرار است ببرند. ما با شبکههای مختلف قول و قرارهایی گذاشتهایم و برنامههای کودک و نوجوان قطعا جشنواره را پوشش خواهند داد. همچنین مسئولان روابط عمومی با سایر شبکههای داخلی و برون مرزی هم گفتوگوییهایی داشتهاند تا به شکلی ویژه برنامه و اخبار جشنواره را پوشش دهند.
تابش گفت: همچنین یکی از آی پی تی ویها به صورت زنده مراسم امروز را پوشش میدهند، حضور یکی از رسانههای برخط در این دوره جشنواره هم به شکلی جدی هست. آی پی تی ویها بسیار به ارتباط با کودکان و خانوادههایشان نیاز دارند و امیدوارم جشنواره امسال مجال بیشتری به فعالان این حوزه بدهد.
وی در ادامه تصریح کرد: نسل تغییر کرده است و سلایقش نیز متفاوت شده است. مدت زمان استفاده کودکان و نوجوانان با توجه به نیازهایشان از وب سریها بسیار زیاد است و به همین دلیل محتوای زیاد و خوبی را میتوان از این طریق برای کودکان تولید کرد. ما در جشنواره تصمیم گرفتیم که به این حوزه توجه داشته باشیم و کار جشنواره هم اصولا همین است که به بخشهای این چنینی توجه داشته باشد. همچنین یکی از حوزههایی که خوب میتواند مخاطب جذب کند و محتوای خوبی را در اختیار کودکان و نوجوانان قرار دهد همین بخش وب سری است و من امیدوارم این روند که امسال آغاز شده است با سرعت و کیفیت بیشتر در سالهای آینده ادامه پیدا کند چرا که ما در این دوره آغازگر این حوزه بودیم.
اجرای طرح سینما سیار برای همدردی با کودکان مناطق محروم
تابش درپاسخ به پرسش خبرنگار دیگری که در نشست حضور داشت و درباره جزئیات طرح سینما سیار که قرار است در جشنواره امسال اجرایی شود گفت: به پیشنهاد مدیر عامل انجمن سینمای جوانان ایران قرار است طرح سینما سیار را در مناطق محروم و سیل زده با نمایش فیلمهای خاطره انگیز داشته باشیم و برنامههایی برای این طرح تدارک دیدیم. هدفمان این است که شهرهای محروم نیز از موهبت جشنواره که فضای شادی را پدید میآورد استفاده کنند. شعار امسال ما این است که رویای کودکان سیل زده را بسازیم. در همین راستا به استانهای سیل زده و کودکان این استان توجه ویژهای خواهیم داشت تا به نوعی همدلی و همراهی جامعه سینمایی با خانوادههای سیل زده را ابراز کنیم.
دبیر جشنواره در پاسخ به این سوال که در جشنواره چهقدر به مخاطب شناسی توجه میشود و با کشورهای منطقه مثل کردستان، عراق و اربیل چه قدر تعامل صورت میگیرد گفت: ما اگر به پنلهای فرهنگی ایران و کشورهای همسایه نگاه کنیم به بسیاری از اشتراکات فرهنگی، زبانی و دینی خواهیم رسید که نشانههایی مبنی بر این است که میتوان بده بستانی بین فرهنگ ما و دیگر سرزمینها شکل داد. همچنین باید بگویم که این کشورها مورد توجه ما هستند و مهمانان و خریدارانی را از منطقه در جشنواره گردهم آوردیم تا محتوای ایرانی را به آنان نمایش دهیم. ما در بخش بازرگانی بنیاد سینمایی فارابی و دیگر ارگانهای سینمایی شاهد حضور خریدارانی از کشورهای همسایه هستیم که خواستار خرید محصولات سینمایی ما هستند و فکر میکنم وقتی تبادل فرهنگی در قالب فیلم و سرال صورت بگیرد، تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.
سرانجام نوجوانان شرکتکننده در المپیاد فیلم سازی پرسش دیگری بود که در نشست مطرح شد و دبیر جشنواره نیز در پاسخ به آن بیان کرد: در فراخوانی که داده بودیم گفتیم نوجوانانی که شرایط سنی ما را دارند و در دورههای قبل برگزیده شدهاند در کنار ما خواهند بود. المپیاد بیشتر دنبال این است که برگزیدگان رها نشوند، همچنین بخشی از زمینههایی که ما در استانها ایجاد می کنیم میتوانند کمک کنند تا این نوجوانان جذب شوند. حتما شرکت کنندگان المپیاد جشنواره نباید فیلمسازِ مطرح شوند، شاید بتوانند در آینده یک سینماگر و فیلمبین حرفهای و شاید هم یک مدیر مطرح فرهنگی شوند. ما نگاهمان بیشتر در این بخش نگاه سینمایی و هنری به نوجوانان و کودکان است.
تابش در بخش پایانی نشست هم در سخنانی بیان کرد: همانطور که اشاره کردم امسال پنلهای تولید مشترک داریم و امیدوارم در این پنلها بتوانیم بین ایران و کشورهای خارجی ارتباطات خوبی برقرار کنیم و از سینماگرانی که تجربه خوبی از تعامل با سینمای جهان دارند دعوت کردهایم که در این دوره حضور داشته باشند.
حضور خواهرخواندههای شهر اصفهان در جشنواره
وی افزود: همچنین یکی از اقدامات امسال حضور خواهرخواندههای شهر اصفهان در جشنواره بود که ما طی چندماه گذشته دعوت نامههایی برای کمپانیهای فیلمسازی، سینماگران و فعالان این حوزه درشهرهای ایروان، لاهور، کوالالامپور، حیدرآباد، سن پطرزبورگ و کشور کره جنوبی و … ارسال کردیم تا در این دوره حضور پیدا کنند. همچنین فیلمهای تولید شده از چند کشور که یکی از آنها به عنوان خواهرخوانده اصفهان است، در این دوره حضور دارند.
دبیر جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان تاکید کرد: جشنوارههای سینمایی حقیقتا متعلق به خانواده بزرگ سینمای کودک و نوجوان است و من امیدوارم تهیهکنندگان و پخشکنندگان در این دوره از جشنواره مشارکت بیشتری داشته باشند. رسانه های سینمایی هم به بخشهای مختلف جشنواره از جمله المپیادها توجه بیشتری داشته باشند. همه تلاش همکاران من در تهران و اصفهان بر این بوده است که امسال جشنواره بهروز و متفاوتی را برگزار کنیم.
در این نشست، حبیب ایلبیگی، عزتالله علیزاده، سیمون سیمونیان، حسین شیخالاسلامی، رائد فریدزاده، ایرج تقی پور، مسعود احمدیان، سیدمهدی سجادی، حامد سلیمانزاده، میلاد شکرخواه، ایمان حجتی از مدیران و اعضای هیات انتخاب جشنواره، اصحاب رسانه و عکاسان حضور داشتند.