سعید سرکار روز چهارشنبه در مراسم معرفی برترین های جشنواره نانو و رسانه در محل صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: ما در عرصه فناوری نانو چند دهه صبر نکردیم تا در آینده به اهمیت این حوزه نوظهور پی ببریم، بلکه توانستیم با اختلاف دو تا سه ساله نسبت به کشورهای پیشرو در حوزه فناوری نانو وارد شویم.
وی بیان کرد: در ابتدا فعالیت نانو در ایران تعداد کمی از اساتید دانشگاهها نسبت به علم نانو آشنایی داشتند و برای این منظور اقدام به ایجاد ستادی در این حوزه کردیم، در این ستاد علاوه برتوجه به عرصه تولید به اقدامات در زنجیره ارزش نیز توجه شد و در این زمینه برنامهریزی کردیم.
وی یادآور شد: با برنامه ریزیهای انجام شده در حال حاضر ۳۷ هزار نفر متخصص نانو از مقطع کارشناسی ارشد به بالا داریم.
سرکار گفت: ایران امروز خوشبختانه رتبه چهارم دنیا را در حوزه نانو دارد و از ۱۰ مقاله در سال ۲۰۰۱ میلادی به بیش از ۱۰ هزار مقاله در سال رسیده ایم، که می توان گفت در این حوزه رشد هزار برابری را شاهد هستیم.
وی با اشاره به رتبه ۷ ایران در حوزه علم نانو از نظر کمی اظهار کرد: براساس گزارشی که دانشگاه جورجیا تکس در زمینه بروز و ظهور فناوری نانو و حرکت در این عرصه منتشر شد ایران را در این شاخه حائز رتبه ۵ جهانی اعلام کرد.
** بنیه علمی شاخص نوآوری و فناوری کشورها
وی افزود: اکنون از بسیاری از کشورها در این حوزه جلوتریم، رسیدن به این جایگاه به دلیل پیشینه علمی خوبی است که در این عرصه ایجاد شده است، بدون این بنیه علمی توسعه فناوری و نوآوری محقق نمیشود و علاوه بر آن بنیه علمی یکی از شاخصهای علم و فناوری کشورها است.
سرکار بیان کرد: ۲۵ درصد تولیدات علمی کشور در عرصه فناوری نانو است " این میزان یک چهارم فعالیتهای علمی کشور است علاوه بر آن بالغ بر ۲۵۰ ثبت اختراع بین المللی در حوزه نانو داریم که این میزان ۳۰ درصد کل ثبت اختراعات کشور است.
وی با بیان این که در برنامه ده ساله دوم ستاد نانو، توسعه صنعت بازار و رسوخ فناوری در صنایع موجود هدف گذاری شده بود ادامه داد: با این برنامه ریزی توانستم فناوری نانو را در ۱۵ حوزه صنعتی رسوخ دهیم. چرا که میدانستیم اگر صنعت به فناوری نانو توجه نکند بازار خود را از دست خواهد داد.
وی ادامه داد: در بازار فناوری نانو هدف ما این بود که صاحب صنعت شویم،
ما در ایران بیشتر کارخانه داریم تا صنعت، کارخانه یک موجود ایستا است ولی صنعت یک موجود پویا است و زمانی ما میتوانیم ادعا کنیم صنعت داریم که صاحب ماشین آلات صنعتی باشیم.
وی با تاکید بر تهیه خوارک برای حوزههای صنعتی افزور: فناوری خوراک مورد نیاز بخشهای صنعتی است این فناوری است که موجب رشد، پویایی و رقابت پذیری بخشهای فناوری میشود و این در حالی است که در حال حاضر کارخانجات ما اشتهای لازم برای جذب فناوری ها را ندارد و این یکی از چالشهای ما به شمار میرود.
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو افزود:در حال حاضر ۳۰ ماشین آلات صنعتی پیشرفته نانویی در ایران ساخته می شود وبه بازار عرضه و حتی صادرات نیز می شود.
این مسئول گفت: در حال حاضر ۲۱۷ شرکت تولیدی در حوزه فناوری نانو داریم که محصولات آنها مورد تایید است ضمن آن که ۶۰۰ محصول حوزه فناوری نانو به بازار عرضه شده است.
دبیر ستاد نانو با تاکید بر این که ما در حوزه نانو به توان خو د متکی بوده ایم گفت: امسال سال تولید است و تولید بدون بازار یعنی حرکت در کوچه بن بست ولی از سوی دیگر بازار داخل کوچک است و ما به دنبال صادرات محصولات های تک در حوزه فناوری نانو هستیم، اگر نتوانیم فناوری های های تک را عرضه کنیم بعد از مدتی بازار اشباع خواهد شد از این رو ما باید مسیر توسعه صادرات محصولات های تک را فراهم کنیم.
سرکار با بیان این که در حال حاضر محصولات نانویی ایران به ۴۲ کشور دنیا صادر میشود تاکید کرد: این اطمینان را میدهم که صادرات سنتی به سقف خود رسیده است هر چند که ممکن است، ولی در توسعه صادرات محصولات های تک فضا به اندازه بی نهایت باز است و باید امروز صادرات ما مبتنی بر محصولات فناورانه باشد.
سرکار گفت: امروز دنیا ایران را در حوزههای های تک به رسمیت نمیشناسد در این راستا باید تلاش کنیم تا نام ایران را در زمره کشورهای دارای فناوری قرار دهیم و این در حالی است که ما با بازار، رفتار و همچنین بازرگان سنتی نمیتوانیم در این راه موفق باشیم، کشور چین با محصولات با فناوری پایین و قیمت کم توانست بازارهای جهانی را کسب کند ولی ما نمیتوانیم در حوزه محصولات با فناوری پایین با کشورهای مانند چین رقابت داشته باشیم.
دبیرستاد توسعه نانور، مزیت رقابتی کشور را محصولات با فناوری پیشرفته و قیمت ارزان دانست و گفت: با چنین سیاستی در شرایط تحریم توانستیم خط تولید نانو الیاف را به کشور کره جنوبی به فروش برسانیم.
وی با تاکید بر این که ما برای توسعه صادرات محصولات با فناوری پیشرفته باید انسانهای خاص تربیت کنیم اظهار کرد: ما همچنین نیاز به بازار یابی در این زمینه داریم و باید یادمان باشد بازاریابی نیاز به صبر و حوصله دارد.