بغداد - ایرنا - نیوزیلند درخواست ناتو برای باقیماندن نیروهایش در چارچوب گروه موسوم به ائتلاف مبارزه با داعش در عراق را رد کرد.

در حالی که ماموریت نیروهای نیوزیلند در عراق در چارچوب ائتلاف مدعی مبارزه با داعش به سرکردگی آمریکا، 20 ژوئن 2020 میلادی پایان می یابد، این کشور در خواست ناتو برای تمدید آن را رد کرد. 

منابع عراقی از قول مقامات نیوزیلند نوشتند که ناتو پیشنهاد کرده بود که نیروهای نیوزیلند برای آنچه ماموریتی جدید با عنوان آموزش ارتش عراق خوانده شده، باز هم در عراق بمانند اما شورای وزیران نیوزیلند این درخواست را نپذیرفته و گفته است که نیروهای عراقی در شرایط کنونی به مرحله ای از توانمندی رسیده اند که امکان اداره امور امنیتی و حتی ماموریت های آموزشی را دارند. 

دولت نیوزیلند اعلام کرده است که سیاستش تمرکز بیشتر بر منطقه اقیانوس آرام و جنوب شرق آسیاست اما تعهدات بلندمدت خود در برخی نقاط دیگر جهان را نیز فراموش نخواهد کرد و در همین راستا توان خود را از این پس صرف کمک به بازسازی مناطق جنگ زده عراق می کند. 

نیروهای نیوزیلند نیز همراه با نیروهای آمریکایی که در سال 2011 به علت شکست و ناکامی های مکرر در برابر نیروهای مقاومت عراق، مجبور به ترک خاک عراق شده بودند در سال 2014 به بهانه مبارزه با داعش در صدر یک ائتلاف به اصطلاح بین المللی بار دیگر وارد این کشور شدند. نیروهای آمریکا هم اکنون عمده نیروهای خارجی مستقر در خاک عراق را شامل می شوند. 

آمریکا برغم گذشت نزدیک به دو سال از پایان نظامی داعش و درخواست های مکرر احزاب و شخصیت های عراقی تاکنون به بهانه های مختلف از خارج کردن نیروهای خود از خاک این کشور خودداری کرده است.