اصفهان- ایرنا- افزون بر ۵ هزار میلیارد ریال اعتبار در قالب ارایه تسهیلات به عشایر برای فعالیت های اقتصادی و کارآفرینی این جمعیت بزرگ کشور اختصاص یافته است.

رییس سازمان امور عشایر کشور پنجشنبه شب در هجدهمین نشست شورای عشایری استان اصفهان در روستای رهیز از توابع بخش پادنای بزرگ سمیرم اظهار داشت: اعتبار ابلاغ شده و بزودی به بانک های عامل اعطا می شود.

به گفته کرمعلی قندالی، اعتبار از محل صندوق توسعه ملی به جامعه عشایری اختصاص داده شد که بخش عمده ای از آن بین عشایر کشور برای تقویت زنجیره تولید و تامین نهاده های دامی تخصیص خواهد یافت.

وی تنها نگرانی خود در این رابطه را جذب کل اعتبار در قالب تسهیلات به متقاضیان اعلام کرد و از بانک ها خواست به محض ابلاغ با همکاری خوب خود زمینه رشد کسب و کارهای عشایر را فراهم کنند.

رئیس سازمان امور عشایر کشور در بخش دیگر سخنان خود اشاره ای به مشکلات عشایر در استان های عشایرنشین داشت و گفت: در چند دوره قبل مصوب شده بود عشایری که دارای مرتع هستند بتوانند فضایی را بعنوان سرپناه خود در ییلاق و قشلاق بسازند.

وی با بیان اینکه امروز سازمان های محیط زیست و منابع طبیعی جلوی این اقدام را می گیرند، از مسوولان این دو نهاد خواست این مصوبه شورای عالی عشایری را اجرا کنند.

وی ادامه داد: هستند عشایری که سرپناهی ۵۰ متری ساخته در مرتع خود ساخته بودند اما اداره منابع طبیعی و محیط زیست با آنان برخورد کرده و یا سرپناه را تخریب کرده اند.

وی مشکل دیگر عشایر را راه و جاده دسترسی مناسب عنوان کرد و اظهار داشت: سازمان امور عشایر اعتباری برای راه سازی و جاده سازی ندارد.

قندالی گفت: ۶۶ هزار کیلومتر راه عشایری در سراسر کشور وجود دارد که نیاز است با کمک استانداران استان های عشایری برای بهسازی، ساخت و احداث آنها و جلوگیری از دست اندازی بیشتر به ایلراه ها اقدام شود.

مسوول عشایر کشور به مصوبه دیگر شورای عالی عشایر درباره ارتباطات و مخابرات اشاره کرد و افزود: ۸۰ درصد مناطق تجمعی عشایر در استان های عشایری با همت وزارت ارتباطات می توانند در دسترس شبکه تلفن همراه و اینترنت قرار گیرند و از این امکان بهره مند شوند.

وی تاکید کرد: خواست های به حق عشایر که تعدادی از آنها در همین نشست شورای عشایری سمیرم بعنوان بزرگترین شهرستان ییلاقی کشور مطرح شد، تنها بخش کوچک و کف درخواست های آنها است که این نشان از نجبت و متانت این جامعه زحمت کش دارد.

رییس سازمان امور عشایر ایران ادامه داد: اعتقاد داریم که سیه چادر عشایری جایگاه و خاستگاه فرهنگ، تولید صنایع و هنرهای دستی و حتی یک پاسگاه کوچک انتظامی و مرزبانی است.

وی افزود: ۲۰هزار نقطه ییلاقی و قشلاقی در کشور داریم که حیات، تولید، زندگی و فرهنگ و نشاط به واسطه حضور عشایر حتی در دور افتاده ترین نقاط کوهستانی و مرزی در آن محل ها جریان دارد.

رییس سازمان امور عشایر دامداری و دامپروری را شغل اصلی عشایر اعلام کرد و گفت: به دنبال تنوع درآمد با بهره گیری از سایر توانمندی های موجود که توجیه اقتصادی و درآمدزایی داشته باشد هستیم و بر همین اساس توسعه گردشگری، صنایع دستی و  کشت گیاهان دارویی تعریف شده و دنبال می شود.

هجدهمین جلسه شورای عشایری استان اصفهان با حضور استاندار اصفهان و معاونان وی، مدیران کل ارگان های مختلف، نمایندگان مجلس و مدیران کل عشایر استان های عشایری جنوب کشور، فرمانداران شهرستان های عشایری استان اصفهان و مدیران شهرستانی در سمیرم برگزار شد.

عشایر سمیرم شامل چهار طایفه از ۶ طایفه اصلی عشایر ایل بزرگ قشقایی هستند که فصول گرم سال را در مراتع این خطه سپری کرده و پاییز به مناطق گرم جنوبی باز می گردند.

سمیرم، شهرضا، دهاقان، چادگان و فریدونشهر از مهم‌ترین شهرستان‌های استان اصفهان هستند که عشایر هر ساله فصل ییلاق را در این lمناطق سپری می ‌کنند.

۷۱۴۷/۶۰۲۶/