اصفهان- ایرنا- مجموعه امور عشایر بدون همکاری سایر سازمان ها و همکای نکردن آنها اجرای آیین نامه جامع عشایر کاری از پیش نمی برد.

مدیر امور عشایر استان اصفهان پنجشنبه شب در حاشیه هجدهمین جلسه شورای عشایری استان اصفهان در سمیرم، به خبرنگار ایرنا گفت: امور عشایر یک حلقه واسط و تسهیلگر امور جامعه عشایری است که سایر سازمان ها باید برای انجام بهتر کارها با این مجموعه همکاری کنند.

مختار اسفندیاری اظهارداشت:  تنظیم و انتشار آیین نامه عشایری که سال ها از آن می گذرد نیز به همین منظور و برای شناخت وظایف و تکالیف سایر نهاد ها است تا جمعیت عشایری را در برنامه ها و اعتبارات خود ببینند و لحاظ کنند.

وی موضوع فرهنگ و هنر را یکی از مسایل کمتر دیده شده برای جامعه بزرگ عشایری برشمرد و گفت: در حالی که ایل، کوچ، صنایع دستی و بومی و سایر توانمندی های هنری و فرهنگی این قشر شناخته شده اند اما هنوز جای کار زیادی دارند که با کار فرهنگی می توان آنها را معرفی کرده و بهتر تبلیغ کرد.

به گفته وی آیین نامه عشایری جامعیت خوبی دارد و اگر به آن توجه شود بخش زیادی از مشکلات عشایر با همراهی بین دستگاهی حل و فصل می شود.

وی در ادامه به امضای تفاهم نامه با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اشاره کرد  توضیح داد: 40 نقطه توریستی در استان اصفهان برای توسعه ظرفیت های گردشگری عشایری مشخص کرده ایم.

اسفندیاری کل اعتبار سازمان امور عشایر استان اصفهان در سال 97 را 75 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: توسعه زیرساخت ها ، راه های عشایری، امکانات گرمایشی و همچنین تامین آب و سایر احتیاجات با این میزان اعتبار هزینه شده که بخش عمده ای از آن به سمیرم اختصاص یافته بود.

وی با بیان برخی خواست های جامعه عشایری برای رفع مشکلاتشان اظهار داشت: یکی از مهمترین تقاضاهای این قشر، قدیمی یا به روز نبودن برخی قوانین منابع طبیعی است که باید اصلاح شود.

مدیر امور عشایر استان اصفهان تصریح کرد: پروانه های چرای برخی خانوارهای عشایری به قدری کاهش تعداد داشته که این خانوار با تعداد دام اندک توان اداره زندگی و تامین معیشت ندارد.

به گفته اسفندیاری، عشایر استان اصفهان یک میلیون راس دام و 23هزار هکتار زمین زراعی یا باغی دارند و 55هزار تن لبنیات و 300 تن عسل در استان تولید می کنند.

وی خاطرنشان کرد: عشایر سالانه بالغ بر 35 هزار متر مربع صنایع دستی انواع فرش، جاجیم، گلیم، کیف و محصولاتی از این دست تولید می کنند که با فروش آن در بازار بخشی از درآمدشان تامین می شود.

طبق آمار اداره کل امور عشایر استان اصفهان، 9هزار و 605 خانوار عشایری در استان اصفهان زندگی می کنند که این تعداد شامل ایل های قشقایی، بختیاری و عرب جرقویه هستند.

شهرستان سمیرم در ضلع شمالی دنا و زاگرس میانی با 150 روستا و آبادی، شش شهر و چهار بخش و افزون بر یکصد هزار نفر جمعیت روستایی، شهری و عشایری، با 455 هزار هکتار عرصه های ملی و طبیعی در160کیلومتری جنوب اصفهان و 164 کیلومتری شمال یاسوج واقع است.

7147/6026/