مسکو – ایرنا- سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به نحوه پوشش اعتراضات سه هفته گذشته در مسکو اعلام کرد: تمام تدابیر لازم را برای جلوگیری از مداخله رسانه های غربی در امور داخلی روسیه بکار می گیریم.

ماریا زاخارووا روز جمعه در کنفرانس مطبوعاتی که در شهر سولنیچنوگورسک در حومه مسکو برگزار شد، اظهار داشت: بدون شک همه تدابیر ممکن بکار گرفته می شود تا آنها (رسانه های غربی) به وظایف مستقیم و فعالیت های خبرنگاری بپردازند و نه اینکه درگیر اقدامات سازمان های دولتی کشورهای خود برای مداخله در امور داخلی کشور ما باشند.

وی ادامه داد: آنچه که مربوط به تدابیر متقابل می شود ما نمی گوییم باید مانند آینه (کاملا یکسان) باشد بلکه می گوییم که پاسخ می دهیم و ما این اقدامات را آغاز کرده ایم.
زاخارووا گفت: ما از مدتها پیش وارد این مرحله شده ایم که شرکای ما بکار می گیرند و آن اینکه رسانه ها و خبرنگاران را به طور علنی متهم می کنند اما بر خلاف این کشورها ما با ارائه شواهد این کار را می کنیم.
در سه هفته گذشته هر شنبه در پایتخت روسیه تجمع هایی در اعتراض به حذف شماری از نامزدهای مخالفان دولت در انتخابات شورای شهر برگزار شده است که دو مورد آخری بدون مجوز شکل گرفت.

افراد شرکت کننده در این تجمع ها زیاد نیستند ضمن اینکه تعداد نیروهای ضد شورش به مراتب بیشتر از تعداد افرادی است که به فراخوان های متعدد در شبکه های اجتماعی پاسخ مثبت می دهند.

با این وجود دولت روسیه معتقد است که برخی از رسانه های غربی تلاش دارند از یک اعتراض ساده در خصوص انتخابات شورای شهر مسکو، یک نافرمانی مدنی گسترده بسازند و اینگونه وانمود کند که تظاهارات چشم گیری هر هفته در اعتراض به دولت برگزار می شود.

در سه هفته گذشته روسیه به المان، فرانسه و آمریکا در این ارتباط هشدار داده است.

ماموران امنیتی شامل پلیس مسکو و گارد ملی روسیه شنبه گذشته ۶۸۵ نفر را در خیابان های مسکو پایتخت روسیه به جرم شرکت در تجمعات غیرقانونی دستگیر کردند.
روسیه تاکنون مقام های سفارت آلمان و فرانسه را بخاطر مداخله این کشورها و رسانه های آنها در امور داخلی روسیه احضار و مراتب اعتراض به این اقدامات را اعلام کرده است.
انتخابات مجلس محلی مسکو به نام موس گور دوماً روز هشتم ماه سپتامبر (۱۷ شهریور ماه) برگزار می شود و ساکنان هر منطقه مسکو در مجموع ۴۵ نماینده این مجلس قانونگذاری را انتخاب می کنند.
گفتنی است پلیس مسکو بیش از دو هفته پیش الکسی ناوالنی مشهور ترین رهبر مخالفان دولت را بازداشت کرد او ویش از بازداشت وعده داده بود اگر مشکل ردصلاحیت نامزدهای مستقل حل نشود هر شنبه معترضان دست به تجمع خواهند زد.

.**تحکیم توانمندی نظامی روسیه در جزایر کوریل
زاخارووا در بخش دیگری از کنفرانس مطبوعاتی خود به اعتراض اخیر در ژاپن برای سفر دمیتری مدودف به منطقه مورد مناقشه میان روسیه و ژاپن اشاره کرد و گفت که روسیه به تحکیم توانمندی نظامی در جزایر کوریل ادامه می دهد.
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه انتشار نقشه ژاپن برای المپیک سال 2020 که در آن جزایر کوریل جزو این کشور شده را غیرقانونی خواند و افزود: این اقدام به نفع دو کشور نیست.

روسیه جزایر کوریل جنوبی را در پایان جنگ دوم جهانی تصرف کرد اما ژاپن اصرار دارد که این جزایر همچنان بخشی از خاک این کشور است و عقد موافقت نامه صلح با روسیه را مشروط به واگذاری این جزایر کرده است.
زاخارووا این را نیز گفت که آمریکا هنوز از ژاپن بخاطر بمباران اتمی دو شهر این کشور عذرخواهی نکرده است.

**روسیه از غرب می خواهد به منع استقرار موشک های هسته ای بپیوندند
 زاخارووا در ادامه سخنان خود به جنجال دیگری میان روسیه و آمریکا در یک هفته گذشته (از بین رفتن پیمان موشکی میان دو کشور) اشاره کرد و گفت: روسیه از کشورهای غربی بار دیگر می خواهد که منع استقرار موشک های هسته ای کوتاه و میانبرد بپیوندند.
روسیه روز دوم ماه اوت پس از خروج کامل امریکا از پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میانبرد، از این پیمان خارج شد.

**روسیه خواهان حل و فصل اوضاع قرقیزستان است
 زاخارووا به درگیری های داخلی در قرقیزستان نیز اشاره کرد و گفت که روسیه امیدوار است که اوضاع سیاسی و اختلافات در قرقیزستان از راه های صلح آمیز حل و فصل شود.
در دو روز اخیر که نیروهای امنیتی به خانه المازبک آتامبایف حمله کردند یک نفر کشته و دهها نفر مجروح شدند.
نیروهای امنیتی قرقیزستان روز گذشته اتامبایف را به اتهام فساد مالی دستگیر کردند.
زاخارووا در کنفرانس مطبوعاتی همچنین از طرف های درگیر در مناقشه یمن خواستار حل و فصل مسائل از راههای صلح آمیز شد.
عربستان و امارات از ششم فررودین سال ۹۴ در قالب یک ائتلاف عربی و با حمایت آمریکا حملات همه جانبه ای را علیه یمن به عنوان فقیرترین کشور عربی منطقه آغاز کرده اند.
در جریان این جنگ تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار یمنی به شهادت رسیده‌اند که ۸۵ هزار نفر آنان کودک بوده‌اند و بیشتر بر اثر گرسنگی و قحطی ناشی از این جنگ جان باخته‌اند.