تهران- ایرنا- «واتک» شتابدهنده تخصصی حوزه آب، قصد دارد با برگزاری یک فراخوان نوآوری طرح و ایده، به بهبود کیفیت آب آشامیدنی در کشور کمک کند. افزایش مصرف آب و ورود پساب و فاضلاب‌های شهری، کشاورزی و صنعتی بدون تصفیه به محیط زیست، باعث شده است تا میزان آلاینده‌های موجود در منابع آبی کشور مانند نیترات، فلزات سنگین، نمک‌ها و ... افزایش یابد.

آلودگی آب آشامیدنی می‌تواند باعث بروز بیماری‌های مختلفی همچون اسهال، دیابت، هپاتیت A و فلج اطفال در انسان شود. یکی از چالش‌های حل این موضوع توسعه فناوری‌های نوین تصفیه آب آشامیدنی است.

در همین راستا شتابدهنده واتک با همکاری مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور اقدام به برگزاری یک فراخوان چالش نوآوری طرح و ایده، راه‌کارهای نوین رفع مشکلات آب آشامیدنی را شناسایی کرده‌اند.

رویداد ارتقا کیفی آب آشامیدنی یک برنامه شتاب‌دهی است که قصد دارد با شناسایی، معرفی، توسعه و تجاری‌سازی فناوری‌های حوزه تصفیه آب، گامی موثر در تامین آب آشامیدنی سالم برای مردم بردارد.

از اهداف اصلی این برنامه می‌توان آموزش تیم‌های فناور، ایجاد و رشد فناوری‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه توسعه فناوری‌های آب را نام برد.

تیم‌های برگزیده علاوه بر دریافت جایزه 15 میلیون تومانی از خدمات متنوعی از جمله فضای کاری و آزمایشگاهی، تامین سرمایه اولیه، آموزش‌های کسب و کار و استفاده از شبکه‌ واتک و مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت برای توسعه کسب و کار خود بهره‌مند خواهند شد.

نیترات زدایی آب آشامیدنی، کاهش شوری آب آشامیدنی، حذف فلزات سنگین از آب آشامیدنی، حذف بوی آب آشامیدنی و کاهش کدورت آب آشامیدنی، از محورهای اصلی این فراخوان هستند.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت ایده‌ها و طرح‌های خود به وبسایت شتابدهنده واتک به نشانی watech.ir مراجعه کرده یا با شماره ۶۶۱۵۹۹۲۶ -021 تماس بگیرند.