بر اساس مصوبه ۱۳ مرداد هیات وزیران، شورای ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری با مسئولیت دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری و با شرکت دستگاه های اجرایی ذی ربط و صاحب نظران و متخصصین مربوط تشکیل می شود.
همچنین تشکیلات دبیرخانه شورای یادشده با همکاری سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه و ابلاغ می شود.
پیشتر با حکم رئیس جمهوری «علی ربیعی»، دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری و سخنگوی دولت شد.
رئیس جمهوری با صدور پیوست حکمی، اولویت های ارتباطاتی و رسانه ای دستیار ارتباطات اجتماعی و سخنگوی دولت را ابلاغ کرده بود.
طراحی نظام راهبردهای ارتباطات اجتماعی و اطلاعرسانی دولت برای تبدیل سیاستهای دولت به برنامههای ارتباطی موثر و متناسب با شرایط و نیازهای روز، تلاش برای ارتقا همدلی میان دولت و ملت از طریق آشنا کردن مردم با برنامهها، موفقیتها و مشکلات دولت و نیز انتقال و اطلاعرسانی مسائل مهم به جامعه، «ایجاد همافزایی و هماهنگی میان روابط عمومیها»، «ارتقا کیفی فعالیت روابط عمومیها در جهت افزایش شفافیت و پاسخگویی دولت در مورد سوالات، ابهامات و شایعات در مورد عملکرد دولت»، «اطلاعرسانی سریع و دقیق و دسترسی آزادانه مردم به اطلاعات»، «سیاستگذاری، برنامهریزی و هدایت روابط عمومیها و نظارت بر عملکرد آنها در جهت سیاستهای اطلاعرسانی دولت» و «طراحی و تدوین فعالیتهای رسانهای ارتباطات اجتماعی با همکاری وزرا و معاونین رییس جمهوری و استانداران»، «تدوین و مدیریت اجرای پیوست ارتباطی و افکار عمومی برای مصوبات مهم دولت» و «تبیین مسائل و موضوعات ملی در جهت اقناع و همراهی مردم» از طریق «سادهسازی و ملموس کردن مسائل مهم و تخصصی برای عموم مردم»، «تامین نیازهای خبری و اطلاعاتی جامعه» و «تضمین دسترسی آسان رسانهها به دادهها و اطلاعات متقن» در مورد مسائل، چالشها، دستور کارها و اقدامات دولت و «مقابله موثر با بیخبری، ناامیدی و سیاهنمایی»، حضورفعال در شبکه فضای مجازی جهت تبیین خدمات دولت و بهره گیری از مفیدترین و موثرترین امکانات و فناوریهای نوین ارتباطی برای برقراری ارتباطات دوسویه با مردم در فضای مجازی، «رصد مستمر فضای عمومی، رسانهای، شبکههای اجتماعی و گروهها و اقشار اجتماعی» و «دادهکاوی برای انتقال منظم وضعیت افکار عمومی و دیدگاهها، نظریات و خواستهای اقشار مختلف مردم» به صورت سازمان یافته و علمی به رییسجمهور، معاون اول و اعضای دولت، اهتمام به گفتگوی اجتماعی اجزای دولت با جامعه، گروههای اجتماعی ذینفع و تسهیل ارتباطات تشکلهای صنفی، سیاسی و گروهها و اقشار مختلف با دولت، «راهبری همکاری و مشارکت با رسانههای موثر داخلی و خارجی» و «گسترش همکاری ارکان دولت با رسانه ملی» با هدف کمک فکری - مالی به برنامههای تولیدی -تامینی رسانه ملی از طریق «مدیریت متمرکز بودجه برنامههای مشارکتی با صداوسیما»، پاسخ فوری به اتهامات رسانه های خارجی علیه نظام اسلامی و دولت و رفع شبهات، برنامه سازی لازم خبری و تصویری برای طرح ها و اقدامات مهم دولت، راهبری برنامههای ملی «شفافیت»، «انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات»، «سامانه مطالبات عمومی» و «ارتباط مردمی» و هماهنگ سازی رسانه های دولت از جمله این اولویت ها است.