تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۳

پکن- ایرنا- نماز عید سعید قربان یا به زبان چینی «زای شنگ جیه» صبح امروز (یکشنبه) با حضور باشکوه مسلمانان چین در مساجد سراسر این کشور برگزار شد.

مسلمانان در شهرها و استان های مسلمان نشین چین از جمله استان‏‌های «پکن»، «نینگ شیا»، «سین کیانگ»، «گانسو»، «کواینگ‏های»، «مغولستان داخلی» و «هنان» با برپایی نماز، روز عید قربان را جشن گرفتند. 

مسجد نیوجیه از بزرگترین مساجد چین در شهر پکن نیز امروز میزبان مردم مسلمان از قومیت های مختلف همچون 'هویی' و 'اویغور' بود برخی مسلمانان خارجی مقیم چین نیز در کنار قومیت های مسلمان چین این روز را جشن گرفته و به یکدیگر تبریک گفتند در مجموع در پکن حدود 300 هزار مسلمان زندگی می کنند در این شهر 70 مسجد وجود دارد.

مسلمانان چین مانند مسلمانان دیگر کشورها عید قربان را بعنوان عید بندگی و اطاعت از معبود بی همتا و عید ایثار و خلوص، جشن می گیرند پس از پایان خطبه های نماز، مسلمانان یکدیگر را در آغوش گرفته و فرا رسیدن عید قربان را به هم تبریک گفتند. 

قربانی کردن در نزدیکی مساجد، پوشیدن لباس های نو و بر سرگذاشتن کلاه های سفید، دید و بازدید و پختن شیرینی های خانگی از جمله رسوم مسلمانان چین در ایام عید قربان است.

یکی از رسوم سنتی که از قدیم تا کنون در این روز در میان مسلمانان چین به ویژه مسلمانان اویغور منطقه 'سین کیانگ' برگزار می شود این است که مسلمانان پس از فراغت از نماز عید قربان، برای گرفتن جشن در شهر جمع می‌شوند و به بازی‌های مخصوص از جمله 'بره ربایی' می پردازند. 

در این بازی یک جوان سوار بر اسب با سرعت زیاد به سمت بره می‌تازند و بدون اینکه از اسب پایین بیاید باید بره را بردارد کسی که در کمترین زمان بتواند بره را بردارد برنده بازی است پس از تعیین برنده و برگزاری آیین دعا و قرائت قران، بره را ذبح می کنند و آن را به صورت مساوی میان فقرا، مردم و خانواده قربانی کننده تقسیم می کنند. 

انجمن اسلامی چین هم به اتفاق مسلمانان ملیت های مختلف و شخصیت های محافل مختلف اسلامی چین به منظور حفظ ثبات جامعه، تقویت همبستگی ملیت ها، توسعه اقتصادی، هماهنگی اجتماعی و شکوفایی فرهنگی کشور تلاش می کند تا هر چه باشکوهتر این عید گرامی داشته شود. 

حدود 35 هزار مسجد در سراسر چین که برخی از آنها دارای قدمتی بیش از هزار سال هستند امروز پذیرای مسلمانان این کشور به مناسبت عید بودند بر اساس مقررات چین، مسلمانان به مناسبت عید قربان سه روز تعطیل هستند.