تهران-ایرنا- به دنبال انتشار خبر خودکشی «جفری اپستین» متهم به قاچاق جنسی، «دونالد ترامپ» با بازنشر توئیتی تلاش کرد یک تئوری توطئه را با منتسب کردن نقش خانواده «کلینتون» در این خودکشی اشاعه دهد.

رسانه های آمریکایی در حالی از خودکشی این میلیاردر آمریکایی خبر داده اند که هنوز ابهاماتی درباره چرایی خودکشی او در زندان های بشدت محافظت شده آمریکا وجود دارد.

تارنمای ووکس در گزارشی در این زمینه نوشت اپستین حالا دیگر زنده نیست اما مسائل زیادی درباره او وجود دارد که ما هرگز درباره آن مطلع نخواهیم شد.

جسد او دیروز شنبه در حالی که منتظر محاکمه به دلیل اتهاماتش در خصوص قاچاق جنسی بود در زندان پیدا شد.

اپستین برای نخستین بار به دلیل جنایت جنسی در سال ۲۰۰۷ میلادی متهم شد اما به موجب یک توافق قراردادی بین یک آژانس دولتی مثلا وزارت دادگستری آمریکا با شخصی که با تحقیقات جنایی مواجه است، توانست از مجازات زندان جان سالم بدر ببرد اما او بار دیگر در ژوئیه گذشته به اتهامات جدیدی بازداشت شد و در زندانی در نیویورک نگهداری می شد.

اما موضوعی که پیگیری علت خودکشی اپستین را جنجال برانگیزتر می کند شهرت او به دلیل قرار داشتن در حلقه ای از دوستان مشهورش از جمله «بیل کلینتون» رئیس جمهور سابق و دونالد ترامپ رئیس جمهور کنونی آمریکا است و تا قبل از خبر خودکشی او، بسیاری در انتظار افشای ابعادی از اسرار محرمانه درباره این دو نفر در صورت محاکمه اپستین بودند.

اکنون که او خودکشی کرده است ممکن است هرگز جزییاتی درباره او یا هر فرد دیگری فاش نشود. این که او چگونه توانست به فردی میلیاردر تبدیل شود و از یک معلم در دبیرستان منهتن به یک فرد ثروتمند و مشهور تبدیل شود. حتی این موضوع نیز در هاله ای از ابهام باقی خواهد ماند که او مرتکب چه جنایاتی شده است و چه چیزی در پشت پرده توافقی بوده که باعث شد او مدتها بدون هیچ گونه مجازاتی به زندگی خود ادامه دهد.

** جفری اپستین کیست؟

جفری اپستین در سال ۱۹۵۳ در شهر بروکلین نیویورک به دنیا آمد و در اوایل دهه ۱۹۷۰ نیز از دانشگاه نیویورک اخراج شد. او سپس در سال ۱۹۷۴ مشغول تدریس ریاضی و فیزیک در یک دبیرستان خصوصی در منهتن شد.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، اما عملکرد ضعیف او خیلی زود باعث شد که از این دبیرستان اخراج شود. او سپس برای یک بانک سرمایه گذاری کار کرد و مدعی بود که کارشناس امور مالیاتی است و در زمینه استراتژی های سرمایه گذاری پیچیده مهارت دارد.

او سپس در  دهه ۱۹۸۰ میلادی پس ازملاقات با «لسلی وکسنر» بنیانگذار و مدیرعامل شرکت ال برندز صاحب یک برند پوشاک رابطه دوستانه نزدیکی با او برقرار کرد و کنترل غیرمتعارفی بر فعالیت های سرمایه گذاری این شرکت کسب کرد و حتی توانست اموال این شرکت را خرید و فروش کرده و با نام وکسنر پول قرض کند.

اپستین با کسب ثروت فوق العاده تلاش  کرد خود را به دانشمندان و دانشگاهیان نزدیک کند و حتی به آغاز یک برنامه آموزشی در هاروارد با هزینه ۶.۵ میلیون دلار کمک کرد و میزبان ضیافت هایی با حضور افراد سرشناسی همچون «استیون پینکر» زبان شناس، روانشناس تجربی، دانشمند علوم شناختی کانادایی-آمریکایی و نویسنده کتاب‌های معروف علمی بود.

به نوشته رسانه های آمریکایی، اپستین همچنین با بیل کلینتون رئیس جمهور پیشین آمریکا از نزدیک معاشرت داشت و حتی با هواپیمای خصوصی او پرواز می کرد. به گفته «آندرو پروکپ» نویسنده تارنمای آمریکایی ووکس، ترامپ نیز در جشن هایی که اپستین میزبان آن بود شرکت می کرد.

**زوایای روابط اپستین با ترامپ و کلینتون

پروپکین در گزارش خود در تارنمای ووکس می نویسد: گمانه زنی های ثابت نشده و تئوری هایی توطئه ای درباره ارتباط اپستین با ترامپ و کلینتون مطرح است. با این وجود حقایقی درباره او و ارتباطاتش با این دو سیاستمدار آمریکایی  وجود دارد:

به غیر از ارتباطات اپستین با کلینتون، ترامپ ظاهرا در سال ۲۰۰۲ در اظهاراتی غیرمحرمانه به خبرنگار مجله نیویورک گفته است که اپستین «فوق العاده» است و «مثل خود من زنان زیبا را دوست دارد» و «بسیاری از آنها زنانی جوان» هستند.

اما ماهیت برخی از اتهامات علیه اپستین به گمانه زنی ها دامن زده است و نشان می دهد که ممکن است مسائلی بیش از آنچه که تاکنون گفته شده وجود داشته باشد. یکی از افراد متهم کننده اپستین در شکایت خود عنوان کرده وی علاوه بر این هتک حرمت جنسی به او، وی را برای سوء استفاده جنسی به دو مرد بانفوذ و ثروتمند دیگر معرفی کرده است.

کلینتون به هیچ گونه سوء رفتار جنسی در ارتباط با پرونده اپستین متهم نشده است اما در رابطه با ترامپ: در دوران کمپین انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶، وی با شکایت زن ناشناسی مواجه شد که ادعا می کرد در یک مهمانی به میزبانی اپستین وقتی تنها ۱۳ سال داشته با او تجاوز شده است. اما برخی از روزنامه نگاران در آن زمان محتاطانه با این اتهام برخورد کردند و درباره آن ابراز تردید کردند و شاکی بلافاصله بعد از انتخابات شکایت خود را پس گرفت.

با مطرح شدن مسائل حقوقی اپستین، وکلای  ترامپ تلاش کردند ارتباط رئیس جمهوری آمریکا با  او را کم اهمیت نشان دهند  و حتی «آلن کارتن» وکیل ترامپ در سال ۲۰۱۷ در گفت وگو با تارنمای پولیتیکو گفت ترامپ هیچ ارتباطی با اپستین ندارد و از آنچه که او انجام داده بی اطلاع است.

با این حال تارنمای  ووکس شرحی طولانی از روابط ترامپ و اپستین با استناد بر گزارش های مختلف رسانه های آمریکایی ارائه کرده است که ادعای وکیل ترامپ از روابط نزدیک این دو را رد می کند.

این رسانه آمریکایی همچنین به ارتباطات اپیستن با کلینتون پرداخته و عنوان می کند که بعد از به قدرت رسیدن کلینتون در سال ۲۰۰۱ چنین روابطی عمیق تر شد. بیل کلینتون در گذشته به سوء رفتار جنسی متهم شده بود. از جمله «جوانیتا بروددریک» کلینتون را متهم کرد که در سال ۱۹۷۸به او تجاوز کرده هرچند که کلینتون آن را تکذیب کرده است.

بازپرسان آمریکایی تاکنون اتهامی را در خصوص پرونده اپستین علیه ترامپ یا کلینتون مطرح نکرده اند اما صرف نظر از ارتباط احتمالی این پرونده با دو تن از روسای جمهوری آمریکا خودکشی او ابهاماتی را درباره سیستم زندان های آمریکا برانگیخته است و این سوال را مطرح کرده که چرا مقامات زندان اقدامات بیشتری را برای جلوگیری از خودکشی او انجام نداده اند.

**اعدام اپستین ابهاماتی را درباره دولت فدرال برانگیخت

 تارنمای هیل نوشت: خودکشی ظاهری اپستین در حالی که در یک زندان فدرال در حبس بود سوالاتی را درباره عملکرد مقام های مسئول نظارت  بر بازداشت او برانگیخته است.

«ویلیام بار» دادستان کل آمریکا در بیانیه ای گفته است که خودکشی او در حالی که در زندان بسر می برد «سوالاتی جدی را برمی انگیزد که باید به آن پاسخ داده شود»

روزنامه نیویورک پست خودکشی در  زندان های بسیار امن آمریکا را تقریبا غیرممکن دانسته است.

بر اساس این گزارش خودکشی در زندان که عمدتا تاسیساتی برای نگهداری حدود ۷۶۵ زن و مرد منتظر محاکمه به دلیل اتهامات جنایی در همه سطوح را دارد بسیار به ندرت اتفاق می افتد.

فقط در سال ۱۹۹۸ بود که گفته شد یک قاچاقچی مواد مخدر خود را اقدام به خودکشی کرده است و گزارش هایی درباره تلاش برای خودکشی نیز وجود داشته است. اما افراد زندانی در سلول ها، با دوربین ها تحت نظر قرار دارند و پیوسته نگهبانان زندان آنها را کنترل می کنند.

به رغم تحقیقات اف بی آی درباره خودکشی اپستین و بازرس ویژه ای که به گفته ویلیام بار دادستان آمریکا درباره این خودکشی تحقیق خواهد کرد ترامپ و مقامات دولت او ظاهرا تئوری های توطئه ای را که هنوز شاهدی برای اثبات آنها ارائه نشده است درباره نقش خانواده کلینتون در این خودکشی تایید کرده اند.

«لین پاتون» مقام ارشد وزارت مسکن و توسعه شهری آمریکا در پیامی که از طریق اینستاگرام منتشر شد نوشت «هیلاری کلینتون» مسئول مرگ اپستین بوده است.

روزنامه نیویورک تایمز در این زمینه نوشت طی سالها ترامپ بدون ارائه کافی شبهات را به عنوان حقیقت ارائه داد و برای ارائه نسخه خود او از واقعیت، تئوری های توطئه ای را ترویج داد که شامل اکاذیبی درباره محل تولد «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا و اشاره به آرای غیرقانونی هیلاری کلینتون در انتخابات سال ۲۰۱۶ بود.

«جفری برمن» دادستان فدرال تایید کرده که با وجود مرگ اپیستن تحقیقات درباره او ادامه خواهد داشت. ماه گذشته نیز اعلام شده بود که تحقیقات درباره افرادی که در پرونده مرتبط با او متهم نشده اند ادامه دارد. اکنون باید منتظر ماند تا نتایج این تحقیقات و زوایای تاریک پرونده ای که پای دو تن از سیاستمداران ارشد کنونی و سابق آمریکایی در آن درمیان است روشن شود.