به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، چند روزی از نیمه مرداد ماه گذشته است، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی این روزها همچون روزهای دیگر سال پر رفت و آمد است. البته این دانشگاه این بار به جای دانشجویان، میزبان دانشآموزانی پر انرژی و با انگیزه است که دورههای تابستانی المپیادهای مختلف را میگذرانند.
در طبقه دوم دانشگاه در یکی از کلاسهای درس، دانشآموزان دختر و پسری حضور دارند که از جای جای کشور از تهران، کردستان، خراسان، فارس، لرستان، آذربایجان، بوشهر و اصفهان حضور دارند.
این دانشآموزان 35 دانشآموز برگزیده دومین مرحله از چهارمین المپیاد دانشآموزی سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی هستند که اکنون در مدرسه تابستانه حضور دارند.
سلولهای بنیادی، حوزهای است که کشورهای مختلف به سرعت در حال سرمایهگذاری روی آن هستند تا علاجی برای بسیاری از بیماریها باشد. حضور در جمع این دانش آموزان پرانرژی، خلاق و نوآور نشاط و امید را به افراد تزریق میکند. هر یک از این دانشآموزان دارای ذهنی خلاق هستند که با قرار گرفتن آنها در مسیر درست میتوان آینده درخشانی را برای کشور متصور شد.
سید محمد سینا رضوی دانشآموزی از استان اصفهان است که به حوزه سلولهای بنیادی علاقه بسیاری دارد و حضور در این المپیاد را فرصتی مغتنم برای رشد خود میداند.
وی میگوید: تعامل با سایر دانشآموزان آن هم از نقاط مختلف ایران جدا از بحث آموزش علمی، آشنایی با دغدغه های متفاوت را به همراه دارد. همچنین ارتباط با اساتید برجسته این حوزه نیز از دیگر نقاط قوت این حضور است، بسیاری از دانشآموزان ایدههای خوبی در این حوزه دارند و با اندکی آموزش و اطلاعات این ایدهها به خوبی پرورش مییابد.
سید محمد هاشمینژاد از تهران نیز معتقد است که کلاسهای آموزشی و سطح علمی آنها بالا است و حضور مسئولان المپیاد در جمع دانشآموزان را از اتفاقات خوب این المپیاد میداند.
این دانشآموز همچنین کوتاه بودن این دوره را یک مشکل مهم میداند و بیان میکند: المپیادهای دیگر 45 روز است و دو هفته برای تقویت یک نسل و تربیت نسل کارآفرین برای حوزه سلولهای بنیادی کم است. از سویی دورههای طولانیتر باعث ایجاد ارتباط صمیمیتر میان دانشآموزان و موجب کسب اطلاعات بیشتر از اساتید میشود.
از مشهد نیز در این جمع حضور دارند. سینا شکری دانشآموزی از این شهر است که ابراز میکند: در مدارس تدریس خاصی برای حوزه سلولهای بنیادی وجود ندارد.
وی از تجربهاش در این دوره میگوید و بیان میکند: فعالیتهای عملی که در دوره انجام میدهیم بسیار جذاب است، حوزه این علم گسترده است و با افزایش طول دوره فرصت کافی برای پرداختن به آن مهیا میشود.
شکری گفت: در پایان دوره باید طرح و ایدهای خلاقانه را در قالب پروپزال ارائه دهیم که آموختههایمان را به نوعی نمایش میدهد.
برگزاری المپیاد دانشآموزی سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی به عنوان حرکتی سازنده از 4 سال پیش توسط ستاد توسعه علوم و فناوریهای سلولهای بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز شد تا با سرمایهگذاری بر روی دانشآموزان آیندهای روشن برای کشور در این حوزه ساخته شود.
در حال حاضر دانشآموزان برگزیده و راه یافته به مرحله سوم در اردوی علمی تابستانه حضور دارند و در این اردوی تابستانی دانشآموزان با شرکت در کارگاههای آموزشی و مهارت آموزی در حوزه سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی توانمندتر میشوند و با بازدید از پژوهشگاهها و شرکتهای فناور در این حوزه، در جریان پیشرفتهای علمی و دستاوردهای آن قرار میگیرند.