تهران - ایرنا - وزارت کشور افغانستان ادعای گروه طالبان مبنی بر آزادی ۷۶ نفر از نیرو های امنیتی و دفاعی افغانستان از زندان‌ های این گروه را رد کرده و اعلام کرد که در چند روز اخیر هیچ نیروی دولتی از زندان‌ های طالبان آزاد نشده است.

در بیانیه وزارت کشور افغانستان که شامگاه دوشنبه منتشر شد آمده است که براساس تحقیقات و اطلاعات دریافتی از استان های مختلف ، در چند روز اخیر هیچ نیروی دولتی از سوی طالبان آزاد نشده است.

وزارت کشور افغانستان انتشار اعلامیه گروه طالبان را اقدامی تبلیغاتی خوانده است.

گروه طالبان پیشر اعلام کرده بود که به مناسبت عید قربان ۷۶ تن از نیرو های دولتی از زندان‌ های این گروه در ولایت‌ های ارزگان، قندوز، خوست و سرپل آزاد شده‌اند.

 این در حالی است که اشرف غنی رئیس جمهوری دولت وحدت ملی افغانستان بتازگی با صدور فرمانی، ۳۵ زندانی طالبان را از زندان ریاست عمومی امنیت ملی آزاد کرده است.

ریاست عمومی امنیت ملی روز دوشنبه اعلام کرد که این زندانیان بر اساس فرمان رییس جمهور غنی و نشان دادن حسن نیت در برابر «مخالفان» و اقدام برای پیشرفت در گفت‌وگو های صلح با گروه طالبان از بند رها شده‌اند.

اقدامات و ادعا های دولت و شبه نظامیان مسلح طالبان برای آزادی زندانیان طرف مقابل در حالی است که هنوز تکلیف ادامه مذاکرات بین افغانی مشخص نیست و هشتمین دور مذاکرات آمریکا با طالبان در دوحه قطر نیز بدون نتیجه مشخصی پایان یافته، هر چند دو طرف از مفید بودن مذاکرات سخن گفته اند. 

هشتمین دور مذاکرات آمریکا و طالبان بامداد دوشنبه در دوحه پایان یافت و گزلمای خلیل زاد" نماینده ویژه دولت آمریکا در امور صلح افغانستان اعلام کرد که در چند روز گذشته، دو طرف در مورد جزئیات فنی تمرکز کرده  و بحث های مفیدی داشتند.  خلیل زاد اعلام کرد که برای مشورت در مورد گام های بعدی به واشنگتن باز می گردد.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان هم با اعلام اینکه دور هشتم مذاکرات در ساعت 2 و نیم بامداد دوشنبه به پایان رسیده است گفت که "مذاکرات طولانی و مفیدی بود و دو طرف موافقت کردند که در باره اقدامات آینده با رهبران خود مشورت کنند".